Freeload Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 De store 30 er snart innen rekkevidde og familien maser om ønskeliste. Fikk et Pentax K10D som forskuddsgave av mormor tildigere i sommer, og det er ingen overraskelse at tilbehør til dette står høyt på ønskelisten. Jeg ser behovet for å komplettere med blits, stativ og et objektiv med mer tele enn 18-55 kit linsa kan tilby. Her følger en liste over hva jeg tror er greit tilbehør, men kom gjerne med innspill - spesielt til optikken. Portrett/makro linse og studiosett planlegger jeg å handle inn selv på et senere tidspunkt. Blits: Blits med dreibart hode og trådløs styring er et "must". Vet Metz og Sigma har noen blitser, men er usikker på kompabilitet til disse. Pentax sin egen virker perfekt for meg (ut fra spesifikasjonene). Den vil bli for det meste bli brukt til innendørsbilder av barna og litt lek med lys for å klarlegge et kommende innkjøp av studio-kit. AF-360FGZ Objektiv: Jeg ønsker et tele-zoom objektiv som kan ta over der min 18-55mm slutter (evt. erstatte den helt), men tror 200mm i teleenden er mer enn tilstrekkelig - er vel opp til 100-120mm jeg føler behovet mitt er. Kvaliteten på de forskjellige objektivene vet jeg ikke mye om, men dette er det mest aktuelle for meg. PENTAX smc DA 50-200mm Stativ: Har søkt litt i forumet og Velbon Sherpa 600r ser ut som et godt valg for meg. Ønsker som sagt noen innspill på ønskelisten her. Som mangebarnsfar er ungene de jeg tar flest bilder av, men er også glad i landskapsbilder og "makro". Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Om du tar mange bilder av barna er kanskje et raskt portrettobjektiv en fornuftig investering? Da har du i alle fall tre åpenbare alternativer: smc PENTAX FA 77mm F1.8 (Veiledende pris 7700,-) smc FA 50mm F1.4 (Veiledende pris 2500,-) smc FA 85mm F1.4 (Vanskelig å få tak i? Brukt ca. 5000,-) Til landskap bør du kanskje gå for en saftig vidvinkel: Sigma 14mm F2.8 smc Pentax DA 14mm F2.8 smc Pentax DA 12-24mm osv Kan hende DA 16-50mm eller DA 16-45mm er gode nok til din bruk, og kjøper du ett av dem får du byttet ut kit-objektivet med et bedre objektiv i samme slengen. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Om du tar mange bilder av barna er kanskje et raskt portrettobjektiv en fornuftig investering? Da har du i alle fall tre åpenbare alternativer: smc PENTAX FA 77mm F1.8 (Veiledende pris 7700,-) smc FA 50mm F1.4 (Veiledende pris 2500,-) smc FA 85mm F1.4 (Vanskelig å få tak i? Brukt ca. 5000,-) Til landskap bør du kanskje gå for en saftig vidvinkel: Sigma 14mm F2.8 smc Pentax DA 14mm F2.8 smc Pentax DA 12-24mm osv Kan hende DA 16-50mm eller DA 16-45mm er gode nok til din bruk, og kjøper du ett av dem får du byttet ut kit-objektivet med et bedre objektiv i samme slengen. 9465358[/snapback] Kunne ikke vært mer enig. 50mm og 12-24 er på handle/sikle listen - men det er noe jeg kommer til å handle for egne penger senere. (I alle fall 50mm'ern). Jeg burde nok heller skrevet natur enn landskap - tar oftere bilder av et spesielt tre, en fin sti - detaljer og slikt fremfor storslagne panoramaer. Det jeg har listet er forslag til ønskeliste som familien blir opplyst om. Har holdt meg under 2500 for delene - selv om flere går sammen er 2500 i øvre grense av hva som er greit å gi. Stativet virket veldig bra, og til en riktig pris. Finnes det en tilsvarende blits eller tilsvarende Sigma/Tamron objektiv til en lavere pris er det også aktuelt. Har kikket litt på de mest brukte brennviddene, og et 28-150mm med god lysstyrke og lav pris hadde vært innertier. Sikler selvsagt på DA* serien - men da må noen fra Hamar ringe meg først Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Objektiv: Jeg ønsker et tele-zoom objektiv som kan ta over der min 18-55mm slutter (evt. erstatte den helt), men tror 200mm i teleenden er mer enn tilstrekkelig - er vel opp til 100-120mm jeg føler behovet mitt er. Kvaliteten på de forskjellige objektivene vet jeg ikke mye om, men dette er det mest aktuelle for meg. PENTAX smc DA 50-200mm 9464785[/snapback] Jeg har Samsung-versjonen av dette objektivet, og av en eller annen merkelig grunn så koster det en tusenlapp mindre. Se om du kan finne et med betegnelsen D-Xenon, så skal det i teorien være samme objektiv. Jeg skal innrømme at jeg er på gyngende grunn, men jeg mener også at Samsung-versjonen er et fullgodt alternativ til Pentax sitt, selv om de ikke er helt like. Det ville uansett ikke vært mitt førstevalg. Da sikler jeg mer på DA* 50-135, men det er i en helt annen prisklasse. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Jeg har Samsung-versjonen av dette objektivet, og av en eller annen merkelig grunn så koster det en tusenlapp mindre. Se om du kan finne et med betegnelsen D-Xenon, så skal det i teorien være samme objektiv. Jeg skal innrømme at jeg er på gyngende grunn, men jeg mener også at Samsung-versjonen er et fullgodt alternativ til Pentax sitt, selv om de ikke er helt like. Det ville uansett ikke vært mitt førstevalg. Da sikler jeg mer på DA* 50-135, men det er i en helt annen prisklasse. 9470302[/snapback] Smart - hadde helt glemt Samsung sin objektivserie. Må si at det er mange DA* objektiver som frister - men så var det prisen da..... Har kikket rundt men det er få som har D-Xenon objektivene inne. Kjenner noen et godt alternativ fra Sigma/Tamron/Tokina så si i fra Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 anbefaler sterkt tamron 28-75 f2,8. Nydelig objektiv. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Blits: Blits med dreibart hode og trådløs styring er et "must". Vet Metz og Sigma har noen blitser, men er usikker på kompabilitet til disse. Pentax sin egen virker perfekt for meg (ut fra spesifikasjonene). Den vil bli for det meste bli brukt til innendørsbilder av barna og litt lek med lys for å klarlegge et kommende innkjøp av studio-kit. AF-360FGZ 9464785[/snapback] Jeg vil bare opplyse om at hodet på denne blitsen kan du ikke dreie "med/mot" klokken, men kun tilte opp/ned. Du sier at dreibart hode er et must, så da kommer det helt an på hva du mener med "dreibart" for å avgjøre om dette er blitsen for deg. AF-540FGZ kan dreies og tiltes, men koster ca 5000 i Norge. Den kan derimot skaffes fra B&H Photo i USA for ca 2500. Det er en ekstrem prisforskjell på blits. Ellers så har du jo Metz Mecablitz 58 AF-1 som kan fåes med P-TTL. Den er ca 1000 kr billigere enn AF-540FGZ men litt lavere ledetall. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Jeg vil bare opplyse om at hodet på denne blitsen kan du ikke dreie "med/mot" klokken, men kun tilte opp/ned. Du sier at dreibart hode er et must, så da kommer det helt an på hva du mener med "dreibart" for å avgjøre om dette er blitsen for deg. AF-540FGZ kan dreies og tiltes, men koster ca 5000 i Norge. Den kan derimot skaffes fra B&H Photo i USA for ca 2500. Det er en ekstrem prisforskjell på blits. Ellers så har du jo Metz Mecablitz 58 AF-1 som kan fåes med P-TTL. Den er ca 1000 kr billigere enn AF-540FGZ men litt lavere ledetall. Mvh, Beej80 9471276[/snapback] Var en dårlig formulering av meg. Fant ikke det rette ordet for tilting/vinkling og da ble det dreibart. En dreibar blitz er kjekt det, men ønsket en som kan tiltes for indirekte belysning. Takk for tipset om Metz blitsen - gikk meg litt bort i alle alternativene en sen kveld og så ikke den før du nevnte det. Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 anbefaler sterkt tamron 28-75 f2,8. Nydelig objektiv. 9470625[/snapback] Må si meg enig - det eneste dumme er at det priser seg litt ut av bursdagslista, selv om flere spleiser... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Styr unna Sigma blitzen. Det har vært store kompatibilitetsproblemer med den, som krever (gratis, men tidkrevende) oppgradering. Så vidt jeg vet har Sigma løst disse problemene nå, men hvis blitzen ikke kommer rett fra fabrikk så havner du i fella allikevel. Det er og store sjanser for at du vil få de samme problemene hvis du eventuelt kjøper deg et nytt Pentaxkamera en gang i framtida. Metz er jeg litt mer usikker på. Det er kvalitet. Men jeg vil råde deg til å undersøke kompatibilitet der og. Metz blitzer har lenge vært inkompatible de og. Men hvis Metz sier har løst problemene, så kan du stole mer på de. De jobber sakte, men grundig, Sigma mere fort og galt Men det sikreste er nok og gå for Pentax sin. Problemet med den er at du ikke kan rette den i taket, når du bruker stående format. Så ved stående format blir du da låst til direkte blitz. Når det gjelder tele så er DA 50-200 kompakt og lett, og yter bra, hvis du får et godt eksemplar. Hvis kompakthet og vekt teller for deg, så er det et godt kjøp. Men det egner seg dårlig til innendørsbruk uten blitz. Og det å ta gode blitzbilder, er ofte nesten umulig. Det blir ofte flatt og kjedelig, ellers så har du bare opplyst halve motivet. Blitz er egentlig for pyser Lavlysfoto er mer krevende. Men jeg synes virkelig det er artig å drive med. Og når det fungerer, er det ingen ting som slår det naturlige lyset. Så jeg får lyst til å gjøre det hele litt vanskeligere for deg. En mulighet er nemlig å stryke blitzen fra lista, og heller ønske seg et mer lyssterkt objektiv. Problemet er at du må mye opp i pris for å få økt lysstyrken nok at det virkelig monner. DA* 50-135/2,8 er det opplagte alternativet. Men så er det dette med budsjett da. Men dropper du blitzen da kan Tamron 28-75/2,8 være løsningen. Den er relativt rimelig, men gir virkelig mye for pengene i form av optisk kvalitet. Jeg har hatt mye glede av min. Solid er den og, selv om min måtte bøte med livet etter et møte med asfalten. Men det er ikke akkurat tele. Samtidig er det ikke så langt fra 75 til 100-120 som du antyder som det du har bruk for. Derfor kaster jeg fram ideen. Bare for å forvirre deg Ellers vil jeg råde deg til ikke og forvente for mye fra et stativ i denne prisklassen. Hvis du regner med å bruke stativ mye, eller å bruke det til krevende opptak, vil du trolig være tjent med noe bedre, og desverre dyrere. Men misforstå meg riktig. Dette stativet ser greit ut i forhold til prisen. Bare ikke lur deg selv til å tro at det dekker alle stativbehov. Det gjør det ikke. Dette har jeg selv erfart. Og de erfaringne har vært ganske dyre for meg. Men det med stativ er et stort tema, med mange meninger. Mange vil si at det jeg sier er bare snobbete tøv, og på sett og vis så har de nok rett i det. Det avhenger nok mye av hva slags fotografering du driver med. Mvh Tim Typo Endret 11. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Siden 28-75 er uaktuell (det dreier seg om en gave fra andre, og trådstarter kan jo ikke "forlange" en gave som giverene synes er for dyr), så synes jeg at det er mer fornuftig å ønske seg en 50mm. F/1,4-varianten er kjent, men kanskje for dyr den også. I så fall sitter trådstarter igjen med den rimelige telezoomen som eneste alternativ. I og med at K10D har antishake, så er det ikke et like dårlig alternativ som tilsvarende kombinasjoner til Canon og Nikon, uten IS/VR. Kanskje det lureste er å ønske seg andre ting som er billigere, men også greie å ha. Da tenker jeg på stativ, bag, renseutstyr til sensor eller hva som helst. Jeg forstår ikke helt hvorfor du skriver at du vil kjøpe det og det selv, og etterlater ingen fornuftige alternativer til de som skal gi deg en gave. Med en K10D er det bare dumt å bygge seg opp med middelmådig optikk. Det er greit nok at du valgte et rimelig kitobjektiv i første omgang, men det er ingen grunn til å fortsette i den leia. Glem telezoom til du har råd til noe skikkelig, hvis det er meningen at den skal brukes mye. En slik billig telezoom er aktuell for slike som meg, som egentlig ikke har behov og lyst på telezoom. Det er jo greit å ha en lengre brennvidde å ty til når man trenger det (en gang i skuddåret). For en som ønsker å basere mye av sitt fotografiske virke i teleområdet, så blir det tøysete. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Siden 28-75 er uaktuell (det dreier seg om en gave fra andre, og trådstarter kan jo ikke "forlange" en gave som giverene synes er for dyr)<snip> For en som ønsker å basere mye av sitt fotografiske virke i teleområdet, så blir det tøysete. 9472354[/snapback] Ble ikke spleising nevnt som et alternativ lenger opp i tråden? En blitz og DA 50-200 vil tilsammen koste mer enn en Tamron 28-75/2,8 Og forutsettingen for forslaget mitt var nettopp å droppe blitzen. Men det er mulig jeg har misforstått forutsettingene for hele gavelista. Jrg leser ikke trådstarter som om han/hun ønsker å "basere mye av sitt fotografiske virke i teleområdet". Jeg leser startinnnlegget som om han/hun ønsker å utvide litt i den lange enden. Det er og fullt mulig at 75mm blir for lite tele. De vurderingne overlater jeg til trådstarter, siden jeg ikke kjenner hans eller hennes behov. Men ut fra mine erfaringer med både kiten og Tammyen, så er 28-75/2,8 en vesentlig oppgradering kvalitetsmessig. Den funger f.eks yppperlig som portrettobjektiv. Like godt som turobjektiv så lenge du gir avkall på de typiske utsiktsbildene (og der kan eventuelt kiten komme inn og doble). Kort sagt, på mange måter mer anvendelig enn DA 50-200. Altså det første skritt i rettning av det du argumenterer for, nemlig kvalitetsoptikk. Mvh Tim Typo Endret 11. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Et lite PS når det gjelder stativ. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er nødvendig å bruke mer penger på stativ. Men et mer kompakt stativ kan gi like mye fotoglede for samme sum. Jeg tenker ikke på et dvergstativ, de blir for ustødige for en speilrefleks. Mer noe som rager en liten halvmeter over bakken. De er både solide og greie å ta med seg på tur. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 anbefaler sterkt tamron 28-75 f2,8. Nydelig objektiv. 9470625[/snapback] Må si meg enig - det eneste dumme er at det priser seg litt ut av bursdagslista, selv om flere spleiser... 9471634[/snapback] "selv om flere spleiser..." Ellers mener jeg ikke at det er tøys å kjøpe en rimelig telezoom. Hvis du er som meg så holder det med billigste alterativ som er brukbart skarp, jeg mente egentlig at hvis man er seriøs i forhold til bruken av lengre tele, så holder ikke en slik zoom. Det er helt klart at Tamron 28-75 er mye bedre enn enhver kitzoom optisk, men de ekstra 20mm på topp utgjør ikke mye ekstra å gå på. Det er faktisk mer noe å snuble på, med tanke på forskjellen i avstand fra objektet. Selv ville jeg ha valgt en slik zoom i dag, men det er med tanke på at det fungerer fint på FF. En Pentaxeier bryr seg vel ikke så mye om slik, eller lever dere i håpet om at Pentax kommer med FF/FX snart? Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Takk for masse flotte tips og innspill. Skal prøve å svare så godt jeg kan på de fleste av de, men har ikke så god tid til å kvalitetssikre/ferdigstille innlegget nå - det kommer senere i kveld Kjønn: Jeg har tut, så det er helt greit å omtale meg som "han" Pris: Dette dreier seg om gaveønsker. Selv om mormor tok den helt ut (er man 93 har man lov) så føler jeg det er direkte frekt å ønske seg ting i en urealistisk prisklasse. Jeg synes også 2500 er i overkant, men det kan som sagt løses ved et spleiselag. Jeg har lenge vært interessert i foto, men har ikke kartlagt behovene mine helt enda - derfor ønsker jeg meg ting av ok kvalitet, med bredt bruksområde fremfor noe dyrere og mer spesialisert. Foto er som sagt en langsiktig hobby, og jeg kommer da til å investere i dyrere & bedre optikk når jeg har et réelt behov for det. Å sitte med en flott f2.8 i en brennvidde jeg ikke kommer til å bruke så ofte blir litt feil føler jeg. Objektiv: Som sagt ønsker jeg meg erfaring med større brennvidder enn jeg får med kit-objektivet (18-55). En Sigma 55-200 til 1700,- er også et greit valg. Jeg vet ikke eksakt hva behovet mitt er enda. Når det gjelder lyssterke objektiver ser jeg selvsagt behovet (og 50mm/f1.4 står på en fremtidig liste), men det jeg føler jeg trenger er erfaring med hvilke brennvidder jeg foretrekker. Har en manuell 55mm/f2.2 jeg leker med også. Blits: Som far til et par ferske tvillinger (og en liten skokk med større barn) blir det mange bilder innendørs med dårlige lysforhold, men hvor litt mer dybdeskarphet enn på største blender er ønskelig. Skal jeg ha alle rundt bordet skarpe samtidig henter jeg Ixus'en ut av sidelomma, men jeg trenger en tiltbar blits. Har lest mer om de andre og det ser ut som om pentaxen er grei nok for meg. Stativ: Har ikke ofret det så mange tanker. Har merket at behovet er der, og det jeg linket til har andre på forumet snakket varmt om. Det jeg likte med det er at det går både høyt og lavt - og til 799 er det innenfor enkeltes smertegrense. Et blilligere,lettere, mer praktisk stativ tas også gjerne mot med takk. Annet utstyr: På lista finnes mye annet også, men føler ikke helt at akam er det rette forumet for å diskutere de optimale sorte sokkene, riktig deodorant, CD-plater og slikt -selv om det sikkert ville være mange gode meninger om dette også. Renseutstyr har jeg ordnet allerede (å sjekke at den gamle linsa er helt ren er en god idé - neste gang...). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Synd at ikke 50mm f/1,7 selges lenger, i alle fall ikke i Norge (i følge produktguiden). Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) En Pentaxeier bryr seg vel ikke så mye om slik, eller lever dere i håpet om at Pentax kommer med FF/FX snart? 9473480[/snapback] Håpet er delvis levende hos noen. Selv er jeg nok litt pessimistisk, med tanke på at DA serien er tenkt for APS format. Det vil altså ikke finnes objektiver for fullformat med Pentax-fatning. Det at de velger å gå i den retningen, tar jeg som tegn på at de har prioritert ned fullformat. Men det er vanskelig å spå langt fram i tida. Hvis markedet for alvor går i den retningen, vil Pentax ha valget mellom å legge ned, eller lansere en ny objektivserie. For tida viser de såpass livskraft at jeg tror de ville velge det siste. Men den situasjonen er på ingen måte aktuell foreløpig. Så jeg håper at de gjør seg ferdige med å kompletere de nye seriene før de kaster seg på FF karusellen. En mulig mellomløsing ville være å lansere 1,3x hus. Det ville trolig fungere med DA* og Limited objektiv, men ikke med den rene DA serien. Dette har Pentax ressurser til å gjøre ganske raskt. Så om det skjer er det nok markedet som bestemmer. ----- Når det gjelder diskusjonen om Tamronen så tror jeg det hele bygger på en misforståelse. Jeg basserte meg på et resonnement med to ledd. 1. Spleising. 2. At trådstarter ga eventuet avkall på blitzen slik at flere kunne spleise på objektiv. Hvis eg har misforstått trådstarter sine premisser, kan jeg godt leve med det Hvis du har misforstått meg, og ikke oppfattet at det var to ledd, kan jeg leve godt med det og Så derfor spør jeg, kan vi la det ligge nå, pleaaaase? Mvh Tim Typo EDIT: Ser at trådstarter skrev samtidig som meg. Så nå kan vi konstater to ting. 1. Tut, altså trådstarter er en hann 2. Herr Tut vil ha blitz. Da går Tamronen og ut. Case closed Endret 11. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Tenk deg en Pentax FF med 40mm pancake, Tim. Og nei, saken kan ikke ligge. Det er fordi jeg skal ha siste ord.... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Synd at ikke 50mm f/1,7 selges lenger, i alle fall ikke i Norge (i følge produktguiden). 9474008[/snapback] I sin uendelige visdom har Pentax valgt og erstatte den gamle FA optikken med DA optikk som har brennvidde ekvivalent med FA optikken. Den gamle FA* 28-75 erstattes med DA* 16-50. 70-200 erstattes av 50-135 osv. Så 50mm vil blir erstatta av DA 35. Lysstyrken er ikke bestemt enda. Men mange gjetter at det f:2. Med tid og stunder kan det hende at det kommer en DA* 35/1,4 også Det er annonsert en DA* 55/1,4 på lens roadmap'en deres. Men ikke så mye som en antydning til dato. Så der er det rom for en DA 55/2 eller eventuelt 55/1,7. Men dette er rene spekulasjoner. Til trøst så finnes 50/1,7 brukt. Men desverre er bruktmarkedet i ferd med å tørke ut, så prisene er litt høye for tida. At etterspørselen er stor skyldes rett og slett at Pentax er i medvind. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Tenk deg en Pentax FF med 40mm pancake, Tim. Og nei, saken kan ikke ligge. Det er fordi jeg skal ha siste ord.... 9474097[/snapback] De våte fantasiene går mer i rettning av 21mm og 70mm pancake på FF. Fy søren for en gatekombo. En på kamera, en i brystlomma 40mm blir litt for trangt for meg Du glemte en smilie der, gjorde du ikke? Godt og se at ikke det bare er jeg som er vrang. Selv om det er pokker så irriterende at du ikke kan innse at du tar feil Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå