Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?

Anbefalte innlegg

Ja, hva mener du? Er alle mennesker like mye verdt? Er kongen eller statministeren like mye verdt som en terrorist i Al Quida?

Hvordan vil du vurdere et menneske sin verdi?

Er det penger mennesket koster eller tilfører samfunnet?

Sammenligning: Fyllik - Statminister

Er det de sosiale og følelsesmessige båndene til menneskene rundt som måles?

Sammenligning: Din mor - En eremitt

Er det personens godhet, omtanke, (la oss kalle det Mor Theresa-faktoren)?

Sammenligning: Kim Jong-Il - Valgfri nobelprisvinner

Er det om mennesket lever livet sitt til det fulle potensiale (og hva dette potensialet er)?

Sammenligning: Paris Hilton - Gjennomsnittlig innbygger i Moldova (hun har større potensiale, hun kan reise hvor hun vil, treffe hvem hun vil, oppleve mer)

Sammenligning: En rik gjerrig person - En rik person som bruker pengene på å oppleve ting (Begge har samme potensialet, men den som bruker pengene har et mer innholdsrikt liv, utnytter potensialet sitt bedre)

Er det kvaliteten på livet?

Sammenligning: En person som har en sykdom som forringer livskvaliteten - En frisk person

Er det lengden av livet som gjenstår?

Sammenligning: Et barn - En voksen

Subjektiv - Objektiv

Er det en person som kjenner personene som skal avgjøre verdien blir det subjektivt. Du ville aldri kunne rettferdig verdsette din mor mot en annen sin mor.

Du ville ikke kunne rettferdig sammenligne Norges konge mot dronningen av England (med mindre du gir en god f... i begge)

Personlig er mitt liv verdt mer for meg enn ditt. Always looking out for number one.

Objektiv

Få noen helt utenforstående til å ta avgjørelsen.

Personlig mener jeg at alle mennesker som individer er like mye verdt, men det er mennesker som gjør en god innsats i samfunnet som f.eks Fridtjof Nansen så mener jeg at disse er mer verdt en f.eks Hitler. Eller at en statsminister hadde het Gunnar og vært en alminnelig mann på gata hadde ikke han hatt noe mer verdi for samfunnet en Ali.

Min konklusjon og personlige mening ender på at ikke alle mennesker er like mye verdt.

Vil bruke mine siste ord på og takke Ekko fra diskusjon.no for hjelp ved utformingen av posten. Takk.

Endret av Mestro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på dette må man vel vite hvem som skal vurdere verdien.

Dersom jeg skal vurdere verdien er min mor verd mer enn din mor. Du vil helt sikker synes det motsatte.

De fleste hadde nok også ofret medlemmer av kongehuset foran sin egen familie.

Uansett må ting vel sees fra et relativt objektivt synspunkt.

Men hvordan måler du denne verdien?

Er problemstillingen "hvis en av disse skal dø, hvem velger vi"?

Uten åkomme inn på politikk ville det kostet samfunnet langt større summer om statsministeren hadde gått bort enn om en fyllik hadde takket for seg Det er også mye sannsynlig at flere hadde savnet ham enn en fyllik.

Men er det dette du mener med verdi?

Jeg tror at uansett hvilket mål du setter på menneskers verdi vil du ikke komme til at alle er like mye verd, du vil alltid kunne finne en som er mer "verd" enn en annen.

Lenke til kommentar

Vel.. Tror du skal være litt foriktig med å si at andre er mindre verdt.

Det jeg tror kan passe bedre er at de personene som du er knyttet til, og er en del av hverdagen din, som dine venner/familie og bekjente, betyr mer for deg. De er ikke mer verdt?

Uteliggere har jo de samme rettighetene som du har? Det å si at andre er mindre verdt kan få deg... ja :ermm: skal ikke si hva.

Så si heller at folk som du ikke kjenner (så godt...), betyr mindre for deg enn f. eks. din mor og far.

Hold deg unna "mindre verdt" :)

Andak

Lenke til kommentar

Det jeg tror kan passe bedre er at de personene som du er knyttet til, og er en del av hverdagen din, som dine venner/familie og bekjente, betyr mer for deg. De er ikke mer verdt?

Uteliggere har jo de samme rettighetene som du har? Det å si at andre er mindre verdt kan få deg... ja  :ermm: skal ikke si hva.

Så si heller at folk som du ikke kjenner (så godt...), betyr mindre for deg enn f. eks. din mor og far.

Hold deg unna "mindre verdt"  :)

Andak

9464066[/snapback]

Vil vel egentlig si at du har rett der, jeg går ikke og oppfører meg som andre er mindre vært en noen andre. Det jeg mener er ikke så lett og skrive på en riktig måte!

Men, jeg føler innerst inne så vet jeg at alle ikke like mye verdt, men at man skal oppføre seg som at alle er like mye verdt, at det blir mer som en moralpreken.

Vil vel også legge til at denne tråden ikke er til for og støte noen, men en diskusjons tråd.

Endret av Mestro
Lenke til kommentar

Uteliggere har jo de samme rettighetene som du har? Det å si at andre er mindre verdt kan få deg... ja  :ermm: skal ikke si hva.

Hold deg unna "mindre verdt"  :)

9464066[/snapback]

Uteliggeren har sannsynligvis mindre verdi for samfunnet enn en lovlydig person i arbeid. Alle er ved fødselen like mye "verdt"; det er hva man bruker livet sitt på som bestemmer om den verdien øker eller blir mindre (men dette gjelder bare i et samfunnsperspektiv; for en mor er sønnen den mest verdifulle personen i verden, uansett om han bidrar med noe til samfunnet eller ikke.)

Lenke til kommentar
Ja, hva mener du? Er alle mennesker like mye verdt? Er kongen eller statministeren like mye verdt som en fyllik på gatehjørnet på Karl Johan?

Alle mennesker er vel født like men jeg mener at ikke alle er like mye verdt. For meg er  familien mer verdt en f. eks matte læreren.

Vis alle mennesker er like hvorfor flagge da på Kongens bursdag? Og hvorfor er kongen født til og være det? Jo, dette hjelper et land meg og oppretholde nasjonalfølesen og skape et "image" for Norge verden rundt.

Og jeg vil vel si at grunnen til at Norge gjorde så stor motstands bevegelse under

Andre Verdenskrig er vel den store nasjonal følesen vi har/hadde.

Nå må jeg jo også si at jeg er 15 år og kanskje ikke har så mye samfunns erfaring, men jeg trenger ikke og høre at dette er noe jeg ikke skal utale meg om.

9464005[/snapback]

Jeg tror tanken opprinnelig var at alle - som du skriver - var likeverdige ved fødselen. Man skulle hverken fødes inn i privilegier eller slaveri, og det var visse rettigheter som alle skulle ha. Men med tiden har dette blitt forvrengt, slik at mange i dag mener alle er likeverdige hele livet, uansett hva man gjør. Dét har jeg imidlertid vansker med å se.

Jeg kan godt akseptere at alle mennesker har en viss verdi. Men at denne skal være lik, forstår jeg ikke.

Et eksempel: På den ene siden har vi Kim Jong Il. Han er diktator i et land som han nærmest har ødelagt, og han gir blaffen i sine undersåtter. Gjør de ikke som han vil, sender han dem - og likesågodt deres familie - i konsentrasjonsleir. Folket hans sulter og lever nærmest som tvangsarbeidere, mens han selv lever et luksusliv. På den annen side har vi Fridtjof Nansen. Han reddet flere millioner fra sultedøden, fikk flere hundre tusen krigsfanger sluppet fri, og var en forkjemper for demokratiet.

Dersom man mener at disse to er likeverdige, bør man kaste begrepet "verdi" på skraphaugen; Nansen fikk fredsprisen, mens Kim Jong Il etter min mening bør stilles opp mot veggen.

Lenke til kommentar

mitt syn på dette er att alle mennesker er vært like mye når der er født.

men selvfølgelig, er jo for eksempel nobels pris vinneren mere vært en saddam foreksempel, men når de var født var begge like mye vært.

det er mitt syn på saken.

ellers er det noen personer som er mye vært for andre mens de ikke har vært noe for andre:P

Lenke til kommentar

Det er et vanskelig tema, det med meneskeverdi. Eksistensielt er alle menesker verdt like mye, men sosialt har mennesker forskjellig verdi.

Dette begrunner jeg med at en person kan bety mye for et samfunn, statsminister, ordfører, leger, dyktige forretningsfolk osv. samfunnet ville ikke fungert like bra uten disse personene og dermed har de større sosial verdi.

Lenke til kommentar
Ja, hva mener du? Er alle mennesker like mye verdt? Er kongen eller statministeren like mye verdt som en fyllik på gatehjørnet på Karl Johan?

Alle mennesker er vel født like men jeg mener at ikke alle er like mye verdt. For meg er  familien mer verdt en f. eks matte læreren.

Vis alle mennesker er like hvorfor flagge da på Kongens bursdag? Og hvorfor er kongen født til og være det? Jo, dette hjelper et land meg og oppretholde nasjonalfølesen og skape et "image" for Norge verden rundt.

Og jeg vil vel si at grunnen til at Norge gjorde så stor motstands bevegelse under

Andre Verdenskrig er vel den store nasjonal følesen vi har/hadde.

Nå må jeg jo også si at jeg er 15 år og kanskje ikke har så mye samfunns erfaring, men jeg trenger ikke og høre at dette er noe jeg ikke skal utale meg om.

9464005[/snapback]

Jeg tror tanken opprinnelig var at alle - som du skriver - var likeverdige ved fødselen. Man skulle hverken fødes inn i privilegier eller slaveri, og det var visse rettigheter som alle skulle ha. Men med tiden har dette blitt forvrengt, slik at mange i dag mener alle er likeverdige hele livet, uansett hva man gjør. Dét har jeg imidlertid vansker med å se.

Jeg kan godt akseptere at alle mennesker har en viss verdi. Men at denne skal være lik, forstår jeg ikke.

Et eksempel: På den ene siden har vi Kim Jong Il. Han er diktator i et land som han nærmest har ødelagt, og han gir blaffen i sine undersåtter. Gjør de ikke som han vil, sender han dem - og likesågodt deres familie - i konsentrasjonsleir. Folket hans sulter og lever nærmest som tvangsarbeidere, mens han selv lever et luksusliv. På den annen side har vi Fridtjof Nansen. Han reddet flere millioner fra sultedøden, fikk flere hundre tusen krigsfanger sluppet fri, og var en forkjemper for demokratiet.

Dersom man mener at disse to er likeverdige, bør man kaste begrepet "verdi" på skraphaugen; Nansen fikk fredsprisen, mens Kim Jong Il etter min mening bør stilles opp mot veggen.

9464929[/snapback]

Takk, takk du fikk fram mitt poeng enda tydligere! Uansett nå skal jeg spille fotball kamp! Wish me luck :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Personlig: Nei. Mamma og pappa + vennene mine er mye mer verd enn f.eks Akmed i Nigeria.

Etisk: Ja. Jeg mener at på papiret så skal alle være like mye verd uansett religion, hudfarge, etnisitet uzw

Politisk/samfunnsmessig: Nei. Der er de som flittig arbeider og de som aldri/skjeldent blir sjuke og nesten aldri krever noe mer verd enn en sofasitter på trygd.

Lenke til kommentar
Personlig: Nei. Mamma og pappa + vennene mine er mye mer verd enn f.eks Akmed i Nigeria.

Etisk: Ja. Jeg mener at på papiret så skal alle være like mye verd uansett religion, hudfarge, etnisitet uzw

Politisk/samfunnsmessig: Nei. Der er de som flittig arbeider og de som aldri/skjeldent blir sjuke og nesten aldri krever noe mer verd enn en sofasitter på trygd.

9467142[/snapback]

Hva blir din mening sånn, all over da?

Lenke til kommentar

Å definere et menneskes verdi på et vis som gjør definisjonen gyldig krever emosjonell tilknytning, men med en gang vi er emosjonelt tilknyttet er vi inhabile, da våre avgjørelser i en situasjon hvor en slik vurdering skulle funnet sted ikke er objektiv, tvert om.

Derimot, hvem som er mest verdt for deg, altså i sentimental verdi, går an om man er litt kynisk. Min bror er verdt mye mer enn min søster, for eksempel.

Lenke til kommentar
De som spiller etter reglene er mer verdt for bl.a. samfunnet. De som ikke gjør det, vel, da er de en utgift. Når hadde noe med minus verdi?

9469618[/snapback]

En negativ verdi defineres vel av hvor mye faktisk verdi noe må ha for å veie opp for det negative. Ergo må de som arbeider og er ærlige jobbe hardere jo flere kriminelle og snyltere det er i samfunnet.

Sånn omtrentlig.

Lenke til kommentar

Må bare spør, hvorfor i alle dager skal man putte verdier på alt mulig?

Sette en verdi på liv blir for teit.

Noen fortjener å leve mens andre fortjener å dø.

kan nevne eksempler men utelater dette. Det går overhodet ikke på verdi av det spesifikke individ men heller mot hva dette individet faktisk har tilført samfunnet av negative/positive ting.

Merk: Snakker ikke om rase, tilhørighet eller noe sånt her. Men om individer.

Slutt å sett verdi på alt mulig. Vi er alle mennesker, dreper du og voldtar du barn mener jeg at ditt liv burde utslettes.

En narkoman som ikke gjør noenting galt mot andre enn seg selv derimot har mye mer respekt og rett til å eksistere i samfunnet enn deg i så tilfelle.

Høres ut som om det nå skal settes prislapper på forskjellige mennesker, dette er noe staten og demokratiet gjør den dagen du blir født, vi trenger ikke følge det opp spør du meg.

**er en smule trøtt nå så håper det gir mening det her :S**

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...