JOB Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Har sett at det er flere andre her som har problemer med å få floppdisk-stasjonen til å funke. Jeg har hatt en floppy som har virket hele tiden i min maskinen. Så skulle jeg bygge PC til søster, men fikk ikke den nye floppyen til å funke på den maskinen. Tok så ut den jeg hadde i min maskin og prøvde den i søster sin, men det gikk heller ikke. Når jeg så prøvde å sette den tilbake i min maskin, virket den ikke der lenger heller! Så skulle jeg bygge maskin til far, men heller ikke den nye floppyen jeg hadde til denne maskinen fikk jeg til å funke! Jeg har prøvd å snu floppy-kabelen alle veier, (men strømkontakten har jeg alltid satt inn sånn at den røde ledningen er nærmest meg, det er også eneste veien den går). (Dessuten forandret jeg jo ingenting da jeg satte den opprinnelige floppyen tilbake i min maskin.) Feilene jeg får er enten den at det er en floppy-feil i oppstart, og at jeg så må trykke F! for å gå videre, eller at floppyen lyser hele tiden (noe som vel indikerer at kabelen er satt inn feil vei). Jeg har i utgangspunktet hatt floppy som stasjon A: 1,44 Mb i BIOS, men har også prøvd å sette floppy til stasjon B:, men uten resultat. Er det mulig at floppyen blir ødelagt ved å sette kabelen feil én gang, eller er det bare jeg som er dum? Lenke til kommentar
JOB Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Så forresten nå at det fins en ting til i BIOS: Onboard FDD Controller Kanskje denne er automatisk blitt satt til "Disabled" da jeg tok ut floppyen. Skal teste dette så snart jeg kan restarte maskinen... Lenke til kommentar
norrick Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det har seg slik at floppydisk/hovedkortprodusenter ikke er helt samms når det gjelder standarden. Jeg har selv erfart lignende og da røyk det 2 floppy'er for meg. Jeg måtte bruke en annen kabel og kjøpe en ny floppy for å få det til å fungere igjen. Rart å tenke på, floppyen har fulgt oss fra tidlig på 80-tallet og har vært på markedet i 20 år men allikevel så kan ikke produsentene bli enige i standarden... Lenke til kommentar
Gef Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Har du plugd i strømkontakten til floppy disken? Lenke til kommentar
norrick Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Har du plugd i strømkontakten til floppy disken? Det er litt OK å lese hele innlegget vet du... Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 hmmm..... Høres nesten ut som om du gjøre noe feil ja. Det er jo vanskelig å si hva det er. Tingen er vanligvis at den røde/rosa stripa skal være til venstre ppå floppyen og ikke til høyre slik som på andre IDE-enheter (ikke det at floppy er ide heller da). Opplevde engang (da jeg jobba i et trangt kabinett) å bomme litt på pin'ene slik at jeg kun fikk med en rekke med pin'er i kontankten i stedet for begge rekkene. Pass også på at du ikke mister et par pin'er på enden også da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå