ettern Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hei. Bor for tiden med to andre, som jeg deler internett med gjennom en trådløs router. Jeg og en annen er direkte tilknyttet routeren med kabel, den siste med trådløst. Spørsmålet mitt er om det finnes et program som sjekker nett trafikken på routeren til alle tider (Hva slags båndbredde de andre jeg bor sammen med bruker o.l) Har søkt litt på nett men det jeg finner er som oftest noe for folk med skikkelig kunnskap om nettverk. Mulig det er noe innebygd program på routeren også, men det har jeg ikke funnet. Routerens navn er i allefall: Thompson Speedtouch 585i. Det jeg søker er altså et lett forståelig program som er lett å anvende. Mvh Anders Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Forbruker-routere har nok ikke slike funksjoner. Det du kan gjøre er å legge inn Netlimiter og logge forbruket der. Da kan du også begrense de om de er alt for hissige på torrents osv. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hvis du skal kunne få oversikt over all trafikken som går over ruteren så vil ruteren måtte ha spesifikk støtte for dette. De fleste rutere har ikke det (utover å vise noen tall forr inn/ut trafikk i webgrensesnittet som regel). Å vise/begrense trafikke nfra hvert enkelt maskkin derimot er særdeles enkelt, via programmer som netlimiter, DU-meter osv. Begrensing/fordeling/kontroll av båndbredde via en ruter der det er mange maskiner koblet på har alltid vært et problem. Det beste du kan bruke hittil vil være QoS, men det er både vanskelig å bruke, er som regel ikke støttet (godt) av vanlige forbruker-rutere, og fungerer ikke alltid helt tilfredsstillende heller på alle enheter som faktisk har slik funksjonalitet. -Stigma Lenke til kommentar
zyx Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hva med å få tak i en gammel maskin og sette inn et ekstra nettverkskort, installere linux og bruke den som router og bruke trafficshaping, og sette din nåværende router som aksesspunkt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå