Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolen krever mye for å gi meg internettilgang

Anbefalte innlegg

Skolen min krever følgende:

- at de får legge inn et nettverkssynkronisert antivirusprogram ved navn OfficeScan.

- at de får legge inn en nettverkssynkronisert bruker på min PC som er den eneste jeg kan bruke for å logge meg på.

Førstnevnte er irriterende, punkt nummer to lurer jeg på om er helt riktig praksis i henhold til personvern. Den eneste måten man kan få lov til å bruke nettverket på, er gjennom å gi skolen ubegrenset tilgang til en del av datamaskinen.

Er det ikke litt kjipt av skolen å presse folk til å gi fra seg full kontroll over maskinen bare for å kunne bruke internett?

Hvorfor gjør de det? Har man ikke fullt ansvar for seg og sine handlinger på internett uansett, selv om man går via en offentlig institusjons nettverk? Når det kommer til at de er redd for virus, er vel det bare å legge inn noe greier som gjør at nettverket blir immunt mot slikt.

Det største problemet er uansett at det er slitsomt å koble seg på nettverket. Jeg må bytte til skolebrukeren, og på grunn av sikkerhetstiltakene får jeg bare logget meg på nettverket ved pålogging lokalt på min maskin. Og ettersom det å logge seg på tar ganske lang tid, blir det relativt tidkrevende å logge av og på inntil jeg får tilgang. Og når jeg mister dekning, må jeg logge av og på på nytt.

Noe jeg kan henvise til i Datatilsynets uttalelser eller noe for å få skolen til å løse litt opp i tøylene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skolen min krever følgende:

- at de får legge inn et nettverkssynkronisert antivirusprogram ved navn OfficeScan.

- at de får legge inn en nettverkssynkronisert bruker på min PC som er den eneste jeg kan bruke for å logge meg på.

Er det ikke litt kjipt av skolen å presse folk til å gi fra seg full kontroll over maskinen bare for å kunne bruke internett?

9463030[/snapback]

Nei, det er 100% fult fornuftig. Det er jo normal praksis for enehver større organisasjon. Det er både for din og dem sin sikkerhet. Og hva er det du mener at du gir fra deg full kontroll av din egen maskin? Du oppretter en bruker som har tillatelse til å logge seg på ett nettverk...hva ar det med kontrollen over din maskin?

Når det kommer til at de er redd for virus, er vel det bare å legge inn noe greier som gjør at nettverket blir immunt mot slikt.

9463030[/snapback]

Ja, der har du helt rett. Det heter Antivirus og installeres på alle klient maskinene som er koblet på nettverket. Hvorfor klager du over gratis antivirus som holder maskinen din ren og problemfri? Her virker du mer kverulerende enn fornuftig.

Det største problemet er uansett at det er slitsomt å koble seg på nettverket. Jeg må bytte til skolebrukeren, og på grunn av sikkerhetstiltakene får jeg bare logget meg på nettverket ved pålogging lokalt på min maskin. Og ettersom det å logge seg på tar ganske lang tid, blir det relativt tidkrevende å logge av og på inntil jeg får tilgang. Og når jeg mister dekning, må jeg logge av og på på nytt.

9463030[/snapback]

Ah...så det er at det er tungvint for DEG som er problemet. Drit i at en IT ansvarlig må drifte ett par hundre PCer og samtidig la private PCer slippe til som kan ha vært koblet opp mot gud vet hva....at HAN skulle ville ha litt kjøreregler for å sikre nettverket så ALLE kan nyte godt av det...det er jo bare tull. Når det er tungvint for deg.

Jeg synes du finner på ett problem som ikke eksisterer. Liker du det ikke så kan du jo bare være offline. Det er skolen som eier nettverket og det er de som betaler for driften og det er de som skal sørge for at det funker til enehver tid. Da er det også dem sin rett og annsvar og kreve noen tiltak for stabil drift og sikker drift.

AKIRA

Lenke til kommentar

At du som Windows-bruker må gjøre de overnevnte endringene for å få tilgang kan eg forstå. IT-ansvarlig har andre rettningslinjer å følge for å ivareta et minimum av sikkerhet på nettverket og da er det langt i fra urimelig at h*n stiller krav til brukerene som kobler seg til.

Det som eg hadde likt å visst var hvordan saken hadde stilt seg dersom du brukte Mac/Linux? Dvs, å legge til en synkronisert nettverksbruker på disse to er jo vanskelig, nærmest umulig og vil ha lite for seg. Antivirus finnes jo til begge, men ikke nødvendigvis som snakker med det eksisterende systemet. Dersom IT-ansvarlig da krever at du skal ha Windows synes eg det nærmer seg urimelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...