Gå til innhold

Ustabil PC med eldre PSU. For lite watt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en server stående som i det siste har vært lettere ustabil. Av og til tar den en plutselig restart helt uten grunn. Jeg vet det kan være mange årsaker til dette, men jeg begynner å mistenke dårlig kontakt mellom (minst) en av diskene og PSU, da resartene pleier å komme i forbindelse med at noen er i nærheten av serveren, og spessielt hvis noen kommer bori den. (Selv om det er veeeeldig forsiktig)

Men før jeg går til unødvendig innkjøp av ny, vil jeg bare vite om årsaken til problemene mine kan være forde jeg har for svak PSU?

Jeg har et Chieftec Dragon Midi Tower fra januar 2002 med innebygd 340W PSU. I tillegg sitter følgende i maskinen:

- AMD XP 1900+ prosessor

- billig AGP skjermkort som nesten aldri brukes

- DVD brenner

- 6 harddisker av varierende størrelse fra 120 til 500 GB.

Jeg er usikker på hvor mye strøm en harddisk egentlig trekker, men det er ikke noen stor belastning på resten av systemet. Likefult merker jeg at rommet den står i (som er på ca 7 m^2) blir svært varmt i løpet av bare en arbeidsdag, så en del strøm går nok med...

Håper på rask respons, da jeg har en ordre hos komplett som fortsatt står åpen.

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en server stående med xp1900. Med seks harddisker som riktignok er mye mindre. Den drives av en eldgammel PSU på 155 watt! Har ikke opplevd noe ustabilitet.

Den har ingen cd/dvd rom montert, og jeg skrudde av alt av usb, audio osv i bios(usikker på om det har noe å si)

Claes Ohlsson har en sånn duppeditt til å måle strømforbruk. Tror den koster 169,-

Endret av Mostra
Lenke til kommentar

Med mindre du har aktivitet på alle 6 diskene samtidig trekker du på langt nær 340W. Siden du nevner det skjer når PCen blir dultet borti kan det være dårlig jording evt. en kortslutning når PCen beveges.

Jeg ville røsket alt fra hverandre å bygd opp på nytt.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Det var voldsomt til respons bare i løpet av en kort lunchpause! :D

Også godt å høre at PSU trolig er god nok. Jeg har også hatt en misstanke om dårlig kontakt et sted, så jeg får gå over alle koblinger for n'te gang. Jeg har dessuten bestilt nytt hovedkort, prosessor og ram, så jeg får i hvert fall utelukket dem som feilkilder.

Takker for flott tilbakemelding! Nå krysser jeg fingrene for at feilen sitter på hovedkort eller ram, mens jeg venter spent på postmannen :)

Lenke til kommentar
jeg hadde problemer med random restarts en periode etter ett par mnd kræsja en disk... Ta backup.....

9463607[/snapback]

Alle data som jeg er redd for å miste legges ut på ekstern disk en gang i uka. Jeg har en liten misstanke til 2 WD disker fra 2002. De har vel godt over 4 års brukstid. (altså vært påskrudd i over 4 år totalt) De støyer nå så mye at selv om de fungerer, er det ikke aktuelt å bruke dem lenger så ny 500GB er underveis ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...