Gå til innhold

Fotoutstyr til utlandet


Anbefalte innlegg

Skal en ukes tid til England nå, og tar med meg kameraet. Bare det med standard-zoomen koster jo mer enn tax-free-grensa, så jeg er skeptisk til hvordan jeg bør gjøre for å få med alt inn igjen uten problemer!

 

Er det vanlig at man tar med f eks kvitteringer fra Norge? Utstyret er forsikret i Norge siden i vår, og med serienummer og allting er det ikke vanskelig å bevise at det ikke er kjøpt i utlandet siste uka, men likevel. Kan bli mye surr.

 

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med kamerautstyr, bortsett fra at jeg har hatt tollere i bilen som har sett kameraet uten at det ble problemer. Nå er utstyret temmelig stripete og godt brukt kan man si.

 

Annen erfaring: musikkinstrumenter over grensen. Her måtte jeg oppsøke tollstasjonen og legge igjen en liste over det musikkutstyret jeg tok med meg fra Norge.

 

Kontakt tollen om nødvendig. De er til for å svare på nettopp slike spørsmål.

 

God tur.

Lenke til kommentar
Skal en ukes tid til England nå, og tar med meg kameraet. Bare det med standard-zoomen koster jo mer enn tax-free-grensa, så jeg er skeptisk til hvordan jeg bør gjøre for å få med alt inn igjen uten problemer!

 

Er det vanlig at man tar med f eks kvitteringer fra Norge? Utstyret er forsikret i Norge siden i vår, og med serienummer og allting er det ikke vanskelig å bevise at det ikke er kjøpt i utlandet siste uka, men likevel. Kan bli mye surr.

 

Noen som har erfaringer?

9462877[/snapback]

Da jeg studerte fylte jeg ut et utførselsskjema hvor jeg noterte modeller og serienr, som jeg fikk i tollen.

Mulig du kan fylle ut et skjema selv og få det stemplet i tollen, uansett vil det gå raskere hvis du har laget den klar på forhånd, så du slipper å dra opp alt...

Dessuten fint å ha hvis du mister noe, da kan du melde fra raskere!!

Ha en kopi utenom utstyrsbagen!

Lenke til kommentar

Bruk pdf-skjemaet du finner her, fyll ut og skriv ut. Ta med utstyret og skjema til nærmeste tollkontor og de sjekker at alt stemmer før de signerer og stempler. Trenger ikke å ta kvitteringer, bare utstyret og skjema. (Ta gjerne kopi av det etterpå og arkiver det hjemme).

 

Sannsynligvis trenger du det ikke, men tollerne kan ta beslag i utstyret hvis de har mistanke om at det er nettopp kjøpt i utlandet og bor du et stykke fra f.eks flyplassen kan det medføre litt ekstra reising da det er du som må bevise at det er kjøpt i Norge eller eventuelt at det er betalt moms på det tidligere.

Lenke til kommentar
Jeg reiser ganske mye utanlands med fotoutstyr, og har aldri hatt problemer. Faktisk har folk jeg kjenner som har forsøkt å registrere utstyr i tollen ved utreise bare fått vantro latter fra tollerne i return.

9463362[/snapback]

Jeg var på mitt lokale tollkontor for noen dager siden angående dette, og de oppførte seg høyst profesjonelle og ikke som en gjeng drittunger.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg fotosekken som håndbagasje da jeg reiste til England i sommer, og den blir jo kjørt gjennom scanning, men ingen som reagerte på noen ting, hverken der borte eller på Gardermoen. Men jeg har registrert utstyret mitt i registret på foto.no, så hadde bare vist dem den siden hvis det ble noen spørsmål :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...