blackburn Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Har nylig kjøpt en ny bruktbil, Opel Astra 1994 1,8i 16v. I helgen skulle jeg ta den på langtur, men kom ikke langt(1 mil) før varsellampen for motorfeil lyste. Stoppet da opp og ventet litt og etter en pause var lampen slukket. Den kom imidlertidig tilbake ganske snart. Jeg sjekket så oljen, og det virker som om det er minst 1 liter for mye på motoren. Dette har det vært siden jeg kjøpte bilen og jeg har kjørt rundt 12 mil. Kan dette være årsaken til feilindikasjonslampen? Hvilke skader kan for mye olje forårsake på motoren? blackburn Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 NB! For mye motorolje vil føre til motorhavari. Ikke kjør mer før du har tappet ut. Bytt oljen du har kjørt på også – og be en stille bønn. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 For mye olje ødelegger pakninger (for høyt trykk). Hvis oljenivået øker (uten at du fyller på) tyder det på lekasjer slik at noe lekker inn i oljen (og smøregenskapene ødelegges). Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Har ikke fyllt på mer, antar at det enten har vært for mye fra starten av eller at det kan ha lekket inn. Hvordan vil oljen se ut dersom det har lekket inn kjøleveske i systemet? Hvilke pakninger er det som kan ryke? Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 oljen vil vel bli litt "gråaktig" visst kjøleveske lekker inn... Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 oljen vil vel bli litt "gråaktig" visst kjøleveske lekker inn... 9462896[/snapback] Sjekker oljekonsistens/farge når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Dersom den ser bra ut så tapper jeg av slik at nivået ligger midt mellom low og high. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 oljen vil vel bli litt "gråaktig" visst kjøleveske lekker inn... 9462896[/snapback] Sjekker oljekonsistens/farge når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Dersom den ser bra ut så tapper jeg av slik at nivået ligger midt mellom low og high. 9462915[/snapback] Du kan godt la oljen ligge helt opp til max merket. Men gjør som andre her har foreslått, bytt olje når du først er i gang. Tapp av alt og få på ny. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Du kan godt la oljen ligge helt opp til max merket. Men gjør som andre her har foreslått, bytt olje når du først er i gang. Tapp av alt og få på ny. 9463042[/snapback] Hvilken olje anbefales i dette tilfellet? Halvsyntetisk/helsyntetisk, kode? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Halvsyntetisk er best på en så gammel bil! Sjekk hva som er brukt sist på den Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Halvsyntetisk er best på en så gammel bil!Sjekk hva som er brukt sist på den 9464496[/snapback] Disse motorene har hydraulisk ventilmekanisme og skal derfor fortrinnsvis kjøres på helsyntetisk motorolje av god kvalitet. Bruk også originalt Opel-oljefilter, det koster ikke mer enn et uorginalt filter. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Disse motorene har hydraulisk ventilmekanisme og skal derfor fortrinnsvis kjøres på helsyntetisk motorolje av god kvalitet. Bruk også originalt Opel-oljefilter, det koster ikke mer enn et uorginalt filter. 9464658[/snapback] Hvilken olje regner du som god kvalitet? Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hvilken olje regner du som god kvalitet? Castrol, Mobil1, Esso, Statoil, Valvoline osv. Unngå Biltemaolje og oljen som Rema og dagligvaresjapper selger. Shell sin helsyntetiske olje har også i enkelte tilfeller ført til støy i ventilmekanismen etter en tids bruk. Et lite tips er Felleskjøpets helsyntetiske olje som for tiden stort sett er Esso Ultron bare mye billigere. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Castrol, Mobil1, Esso, Statoil, Valvoline osv. Unngå Biltemaolje og oljen som Rema og dagligvaresjapper selger. Shell sin helsyntetiske olje har også i enkelte tilfeller ført til støy i ventilmekanismen etter en tids bruk. Et lite tips er Felleskjøpets helsyntetiske olje som for tiden stort sett er Esso Ultron bare mye billigere. 9464820[/snapback] Takk for tips :-) Er dette denne du tenker på hos Felleskjøpet? http://www.felleskjopet.no/trade/productview/396905/768/ Er rimelig noob på hva benevnelsen 5W-40 betyr, vet du det? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Kommer helt ann på hvor mye olje som er fylt. Hvis oljenivået er så høyt at veiva går og plasker i det vil du få mye veivhusgasser og olje i eksosen. tett katalysator etterhvert. Simmeringer kan poppe ut og ettertenning kan forkomme. Hvis du fyller så mye at sylinderen blir full av olje vil man kroke en veiv eller sprekke blokka hvis du er virkelig uheldig. Med riktig nivå kan en dieselmotor gå meget pent på oljedamp. At motorlampa kommer og går er typisk egr ventil feil, men les ut feilkoder.. er litt av hvert som ryker på opel. Vi fyller comma 10-40 delsyntetisk på alle opler og egentlig alt annet. Tror den olja koster 9,- inn pr liter Vi på gulvet klager mye på den, men som sjefen sier så har vi aldri hatt noen reklamasjoner pga olja og trofaste kunder som har runda 500 000km. Fyller seff ikke den olja på egne biler :!: Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Enda en grunn til å gjøre oljeskiftet selv Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 I gamledager var jo Opelolja en billig og god sak, finnes denne enda? Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Kommer helt ann på hvor mye olje som er fylt. Hvis oljenivået er så høyt at veiva går og plasker i det vil du få mye veivhusgasser og olje i eksosen. tett katalysator etterhvert. Simmeringer kan poppe ut og ettertenning kan forkomme. Hvis du fyller så mye at sylinderen blir full av olje vil man kroke en veiv eller sprekke blokka hvis du er virkelig uheldig.Med riktig nivå kan en dieselmotor gå meget pent på oljedamp. At motorlampa kommer og går er typisk egr ventil feil, men les ut feilkoder.. er litt av hvert som ryker på opel. Vi fyller comma 10-40 delsyntetisk på alle opler og egentlig alt annet. Tror den olja koster 9,- inn pr liter Vi på gulvet klager mye på den, men som sjefen sier så har vi aldri hatt noen reklamasjoner pga olja og trofaste kunder som har runda 500 000km. Fyller seff ikke den olja på egne biler :!: 9465702[/snapback] Har nå fått tappet av olje. Oljen så fin ut, virket som om den var skiftet nylig. Det var ca. 1 liter for mye på. Det så ikke bra ut i og med at lampen for motorfeil lyste selv om jeg hadde tappet av og hatt batteripolen av noen minutter. Bestemte meg for å rulle avgårde rolig en tur. Etter ca. 1o meter så slukket lampen. Kjørte da en tur på 1,5 mil, og alt virket bra, ingen feilsignal. Kan jeg anta at jeg var heldig og at motoren ikke tok nevneverdig skade? Bør jeg foreta meg noe mer eller bare satse på at alt er ok? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Du har nok ikke hatt så mye olje på at motoren har tatt skade da! Alarmen har jo marginer, den lyser før skade gjøres på motoren, så du har nok bare hatt litt høyt oljetrykk, evt så er det kanskje en måler på nivået i tanken.... Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Kommer helt ann på hvor mye olje som er fylt. Hvis oljenivået er så høyt at veiva går og plasker i det vil du få mye veivhusgasser og olje i eksosen. tett katalysator etterhvert. Simmeringer kan poppe ut og ettertenning kan forkomme. Hvis du fyller så mye at sylinderen blir full av olje vil man kroke en veiv eller sprekke blokka hvis du er virkelig uheldig.Med riktig nivå kan en dieselmotor gå meget pent på oljedamp. At motorlampa kommer og går er typisk egr ventil feil, men les ut feilkoder.. er litt av hvert som ryker på opel. Vi fyller comma 10-40 delsyntetisk på alle opler og egentlig alt annet. Tror den olja koster 9,- inn pr liter Vi på gulvet klager mye på den, men som sjefen sier så har vi aldri hatt noen reklamasjoner pga olja og trofaste kunder som har runda 500 000km. Fyller seff ikke den olja på egne biler :!: 9465702[/snapback] Har nå fått tappet av olje. Oljen så fin ut, virket som om den var skiftet nylig. Det var ca. 1 liter for mye på. Det så ikke bra ut i og med at lampen for motorfeil lyste selv om jeg hadde tappet av og hatt batteripolen av noen minutter. Bestemte meg for å rulle avgårde rolig en tur. Etter ca. 1o meter så slukket lampen. Kjørte da en tur på 1,5 mil, og alt virket bra, ingen feilsignal. Kan jeg anta at jeg var heldig og at motoren ikke tok nevneverdig skade? Bør jeg foreta meg noe mer eller bare satse på at alt er ok? 9467779[/snapback] Er ofte slik at oljepumpa har en funksjon som hindrer at det blir høyt trykk at det kan skade motoren,, men det som skjer først er at pakningene går føyken da det er det som tåler minst.. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Er ofte slik at oljepumpa har en funksjon som hindrer at det blir høyt trykk at det kan skade motoren,, men det som skjer først er at pakningene går føyken da det er det som tåler minst.. 9468095[/snapback] Ok, motoren hadde vel neppe gått så fint om det hadde røket noen pakninger. Skal kjøre en tur på noen mil i morgen, så da får jeg vel indikasjoner på evt. feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå