Gå til innhold

Strømforbruk på digitalTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om strømforbruket på en digital TV er høyere enn på et analogt ?

En digital (DAB) radio bruker jo betydelig mer strøm enn en FM radio, er det slik med et digitalt TV også ?

9462541[/snapback]

En analog bruker vel kun det som tven bruker. Digital bruker tv + dekoder, så da er det vel bare å finne tall :)

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at en DAB radio bruker mer strøm enn en FM radio? Det stemmer jo ikke.

 

Ikke godt å si hva du legger i begrepet "digital TV", jeg kan tenke meg ganske mye forskjellig. Hvis det er selve TV apparatet du tenker på i forbindelse med overgang til digitalt nett, så er det jo samme apparatet som før.

Lenke til kommentar

Stemmer det ikke ?

Jeg har et par DAB radioer som bruker opp batteriene latterlig fort.

Den ene har også FM, og når jeg bruker den holder den lenge.

Det er vel en prosessor i radioen som skal dekode signalene som bruker mye strøm.

Men du har kanskje en annen erfaring, som det kunne vært interessant å høre.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at det er ikke noe med selve den digitale teknologien som betyr at det må brukes mer strøm.

Å sammenligne forskjellige radioer blir noe annet, forskjellige implementeringer av teknologien vil kunne gi store utslag.

 

Hvis man sammenligner to TV apparater, et med analog tuner og ett med digital tuner men ellers likt, så ville det være vanskelig overhodet å måle noen forskjell i strømforbruk. Tuneren bruker promiller av det totale forbruket.

Lenke til kommentar
Stemmer det ikke ?

Jeg har et par DAB radioer som bruker opp batteriene latterlig fort.

Den ene har også FM, og når jeg bruker den holder den lenge.

Det er vel en prosessor i radioen som skal dekode signalene som bruker mye strøm.

Men du har kanskje en annen erfaring, som det kunne vært interessant å høre.

9466691[/snapback]

Det er jo nettop pga strømforbruket til DAB-brikken at Nokia er i mot den teknologien.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at DAB bruker mye mer effekt enn gammel analog FM. En analog FM radio kan lages meget enkelt. Når det gjelder DAB så må jo den også ha en slags analog FM frontend + en MPEG dekoder. Så fram til en MPEG dekoder bruker 0 strøm så vil den analoge FM radioen buke mindre effekt.

 

Det samme er jo også tilfellet for digital TV, men her blir det litt mer marginalt siden prosesseringen bare er en meget liten del av effektforbruket. Det som trekker nesten all effekt er jo selvfølgelig det som gir lys i TV skjermen. En annen ting er jo at det nok er enklere å mate digitale signaler inn i en LCD TV, men uansett så bruker en AD konverter mindre effekt enn en MPEG dekoder.

Endret av jogamaster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...