Gå til innhold

Harddisk tok kvelden, leserhodet "smeller"


Martin A.

Anbefalte innlegg

Da jeg våknet til morgenen i dag hørte jeg en merkelig lyd (metallisk skrapelyd) fra en av harddiskene min, kjente litt på den for å se om det var vibrasjon eller lignende. Noe det ikke var.

Plukket den ut for å se om det var noe skade eller lignende, noe det heller ikke var.

 

Startet opp maskinen med disken i "friluft", og kjente da at leserhodet smalt fra side til side veldig kraftig, noe jeg ikke har kjent på noen andre av diskene mine.

Den klarer nesten å starte Windows, men idet den er ferdig med loadinga, så kommet det en bluescreen som lyder; "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" eller lignende. Var bare flaks at den klarte å komme så langt, de andre gangene ble den ikke oppdaget av BIOS.

 

Driver nå med rescue CD for å få flyttet litt data rundt omkring så jeg kan bruke en annen disk til OS. Men så var det all privat data som ligger på den, hvordan skal jeg få plukket det ut?

Og hvordan har det seg at den fungerte ypperlig i går, men har kræsja i løpet av natta.

 

Sende den inn for recovery er uaktuelt da det koster både skjorta og buksa, så hvordan kan man prøve å løse dette selv?

 

Harddisken er forøvrig en Seagate Barracuda 250GB S-ATA

 

-Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått maskinen i gang igjen. Og den finner harddisken, men min tidligere OS-partisjon ser ut til å være korrupt (den klarer fint å lese de andre to). Når jeg prøvere å åpne den gir den meg beskjed om at disken ikke er formatert,. og spør om jeg vil gjøre det.

 

GetDataBack kasta ut en feilmelding når den prøvde å finne harddisken. Jeg kan heller ikke starte maskinen med harddisken koblet til, da BIOS ikke klarer å lese den,

 

Finnes det en bra linux live-cd med NTFS- og hotplug-støtte som kan hjelpe meg med dette? For nå klarte plutselig ikke Windows å finne disken heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...