ecko Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 bakpå maskiner så er det jo en rød bryter, og slik jeg har forstått det så vil PC en bli ødelagt hvis man setter den på 110. hvis det er slik, hvorfor er det det? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Enkelte land bruker 110V på strømnettet. Det gjør ikke vi her i landet. Strømforsyninger har denne bryteren slik at den kan benyttes i land som bruker 110V. Det er ikke skadelig å sette en strømforsyning til 220V i et land som bruker 110V (du vil bare ikke få start på maskinen). Men om du gjør omvendt så vil du brenne transformatoren i strømforsyningen. Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 *poff sier det. så må du kjøpe ny PSU. Lenke til kommentar
MathHouse Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Egentlig må du vel kjøpe det meste nytt? Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Enten så sier det poff også står det røyk opp fra PSUen eller så kommer det bare røyk fra PSUen..Og du må ny PSU.. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Egentlig må du vel kjøpe det meste nytt? 9462159[/snapback] Sansynligvis så trenger du bare ny strømforsyning da denne vil ryke før overspenningen vil rekke å gjøre særlig skade. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 fikk jævla lyst til å prøve da :b Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 All strømmen i huset gikk i hvertfall her... Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det har jeg testet på en Packard Bell PC. Dette var dafor en god neve år siden, 5-6 måneder før Windows 98 kom i Norske butikkhyller kjøpte jeg den kraftigste PCen butikken kunne selge meg, som var en Packarde Bell. Den hadde utrolige 64MB ram, på den tiden var mellom 16 og 32 mest vanlig. Den var også utstyrt med datidens nyeste Pentium med MMX teknologi og gigantiske 1GB med lagringsplass. Hva jeg skulle med en slik PC vet jeg ikke, og jeg kommer sikkert ikke til å vite det heller. På den tiden viste jeg absolutt noll og niks om PCer. Saken er den at bare etter knappe 3 måneder fant jeg en liten rød bryter dings på baksiden av PCen. Jeg stirret vell og lenge på røde finurlige dingsen, mens jeg klødde meg i hodet og funderte på hva denne lille saken var god for. Jeg flippet bryteren over.. Ingen reaksjon, ingenting skjedde. Hmm? Hva om jeg nå skrur på maskinen? Kansje dette er en av de der turbo knappene jeg hadde sett på skole PCene tenkte jeg. Satte fingeren på power knappen og trykket inn. Sekundet etter hørte jeg et heftig smell, mens det tøyt blågrønn farget røyk ut av maskinen. Etter dette var maskinen totalt død, og det eneste som kunne brukes av maskinen etter dette var selveste kabinettet og monitoren. Ting har dog utviklet seg kraftig de siste 10+ årene. Så uten å si med 100% sikkerhet, vil jeg sterkt anta at dagens nymoderende PSUer har en slags sikkring/beskyttelse mot slike skader. Skulle man finne på å gjøre slik med en nymoderende PC, ville nok PSU tatt all støyten og berget resten av PC komponentene. PSU ville blitt totalskadet, men det er stor prisforskjell mellom å måtte bytte ut en PSU eller en hel PC. Lenke til kommentar
capy Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 det er uansett ingen ting å gamble på. la bryteren stå på 220/230/240 volt så går det greit. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Det har jeg testet på en Packard Bell PC.Dette var dafor en god neve år siden, 5-6 måneder før Windows 98 kom i Norske butikkhyller kjøpte jeg den kraftigste PCen butikken kunne selge meg, som var en Packarde Bell. Den hadde utrolige 64MB ram, på den tiden var mellom 16 og 32 mest vanlig. Den var også utstyrt med datidens nyeste Pentium med MMX teknologi og gigantiske 1GB med lagringsplass. Hva jeg skulle med en slik PC vet jeg ikke, og jeg kommer sikkert ikke til å vite det heller. På den tiden viste jeg absolutt noll og niks om PCer. Saken er den at bare etter knappe 3 måneder fant jeg en liten rød bryter dings på baksiden av PCen. Jeg stirret vell og lenge på røde finurlige dingsen, mens jeg klødde meg i hodet og funderte på hva denne lille saken var god for. Jeg flippet bryteren over.. Ingen reaksjon, ingenting skjedde. Hmm? Hva om jeg nå skrur på maskinen? Kansje dette er en av de der turbo knappene jeg hadde sett på skole PCene tenkte jeg. Satte fingeren på power knappen og trykket inn. Sekundet etter hørte jeg et heftig smell, mens det tøyt blågrønn farget røyk ut av maskinen. Etter dette var maskinen totalt død, og det eneste som kunne brukes av maskinen etter dette var selveste kabinettet og monitoren. Ting har dog utviklet seg kraftig de siste 10+ årene. Så uten å si med 100% sikkerhet, vil jeg sterkt anta at dagens nymoderende PSUer har en slags sikkring/beskyttelse mot slike skader. Skulle man finne på å gjøre slik med en nymoderende PC, ville nok PSU tatt all støyten og berget resten av PC komponentene. PSU ville blitt totalskadet, men det er stor prisforskjell mellom å måtte bytte ut en PSU eller en hel PC. 9462318[/snapback] @trådstarter og litt på quote ("switchet") Om noe vil skje, kommer litt an på din innspenning på PSU. Hvis du er i Norge, har du 220volt i huset, og ved bryteren på 110volt, får du en for høy spenning, som ikke er bra for PSU. Derimot hvis du er i, f.eks USA, der spenningen er 110volt, vil PSU fungere ved 110 volt-innstillingen, men vil ganske sikkert bare ikke starte opp ved 220Volt. Ved norske forhold: det er nok bare PSU som ryker. (altså poff i PSU som de lenger opp beskrev, og datamaskinen vil selfølgelig ikke starte opp etter dette) så vidt jeg vet bruker de aller fleste noe som kalles switchet strømforsyning, som hindrer at feil spenning kommer inn på hovedkort og etc. mulig det ikke var så normalt før da. og i tillegg så har PSU sikring. denne kan også variere, fra treg til rask. Dessverre hjelper nok ikke PSU sikringen, og interne komponenter i PSU vil nok gå i vei, og bryte strømmen i et poff. Du vil derfor måtte erstatte hele PSU. Det er ikke økonomisk å reparere den delen, og som regel er den ikke spesiellt dyr ny(kommer litt an på). hehe uannsett. hvorfor gjøre noe som vil føre til utskiftning av utstyr? Edit:håper ting ble litt mer presist nå i min post Endret 10. september 2007 av thor918 Lenke til kommentar
RansoM Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Svar til topic, NEI!: Vist du kobler 110V på psu vil ikke pcen starte vist psu er satt til 220V. Vist du derimot kobler 220V på, og bryteren står til 110V brenner du transformatoren. Egentlig samme svar som i første svaret du fikk, men det kom bare så mange gale svar etterpå. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 jeg har slettet et innlegg på grunn av useriøsitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå