Gå til innhold

Ny PC. kommentarer og meninger?

Anbefalte innlegg

Driv og kikar på ny PC, og har sett meg ut fylgjande bitar. I den sammenheng har eg nokre spørsmål. Eg laga ein tråd under SFF/stuepc forum'et, men har blitt litt i tvil om eg vil ha pc'en i stova. Bruksområde er alt mulig, på en 40" 1080p tv (dog via HDMI på en Pioeneer AX2AS). Operativsystem er Windows Vista 64bit (eventuell dual boot med Gentoo)

Zalman HD160XT HTPC Sort, 7" touchskjerm Aluminium, ATX (Uten Strømforsyning)

Seasonic S12-II PSU 500W, 120mm Fan, ATX/EPS, 2xPCI-E, 6xSATA, 20/24pin

Asus Blitz Formula SE, P35, Socket-775, DDR2, SATAII, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2

2x Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

5x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Bruker eksisterende optisk drev.

1. Kompatibilitet på komponenta. Reknar med at det vil "fungere", men vil det verte optimalt?

2. Er veldig usikker på minne, grafikkort, PSU og CPU kjøler. Vil dette verte eit støyande oppsett (med tanke på Q6600?)?

3. Disk konfigurasjon. Nokon som har erfaring med ICH9R og RAID5? Har ikkje bestemt meg enno om eg skal bruke standard vertsbasert RAID 5 med 2 partosjonar, eller Intel's spesielle "spesikvasi" RAID 0,5 (Intel). Nokon som har erfaring med denne teknologien?

3-1. Nokon som veit om dette vil fungere under Gentoo (eventuelt annen ikkje Microsoft OS)?

. Nokon som har erfaring med kabinettets (spesielt med tanke på 7" monitoren og Vista/linux).

5. Har eg gløymt noko? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke om du trenger det heftige hovedkortet til en stuepc? Dette er et knall hovedkort til overklokking og entusiaster, men til en stuepc? Det jeg mener er at det kan være penger å spare på å bytte ut det med noe annet.

Men hvis du er ute etter akkurat denne ytelsen, og ikke bryr deg om å spare rundt 500kr, er det jo bare å kjøre på! :D

Lenke til kommentar

Det som kanskje kan være dumt med det hovedkortet, er at det har få utganger bak.

Det er et annet hovedkort, som heter P5K Deluxe som kanskje kan passe litt bedre til deg, som samtidig har integrert WiFi. :) Men jeg har selv Blitz Formula SE kortet, og er utrolig fornøyd med det! Så det anbefales jo selvsagt! :)

Lenke til kommentar

Vel... likar ikkje WiFi på anna enn bærbare pc'ar. Gigabit på kobber er nok vegen å gå....

Ellers likar eg godt at det er ein ekstra SATA kontroller på P5K Deluxe, men liker dårlig at 2 ICH9R SATA portar er nytta til eSATA. Ville mykje heller ha alt internt, og heller satt på ekstra kort/overgang(?) for å få eSATA når/om det vert nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...