Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsevæske lekkasje? En dyr affære?

ivanito

Anbefalte innlegg

jeg har mistanke om at det lekker bremsevæske fra bilen min, er litt nervøs for å kjøre nå, har nmelig hørt at dette er LIVSFARLIG. Lurer på om noen vet sånn ca hvor mye det vil koste å få noe sånt fikset? Gjerne en min-max pris, eller sånn ca.. skal ut imorgen å sjekke hvor den evt lekkasjen kommer fra..

Noen tips til hva jeg bør gjøre, og evt hvilke verksted i bergen jeg kan henvende meg til.

Det er forresten en Nissan Sunny 92 1.6 SLX

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har mistanke om at det lekker bremsevæske fra bilen min, er litt nervøs for å kjøre nå, har nmelig hørt at dette er LIVSFARLIG. Lurer på om noen vet sånn ca hvor mye det  vil koste å få noe sånt fikset? Gjerne en min-max pris, eller sånn ca.. skal ut imorgen å sjekke hvor den evt lekkasjen kommer fra..

Noen tips til hva jeg bør gjøre, og evt hvilke verksted i bergen jeg kan henvende meg til.

Det er forresten en Nissan Sunny 92 1.6 SLX

9461925[/snapback]

Bremserør og bremseslanger skal byttes jevnlig. Det trenger ikke bli en kostbar affære, tror du kan få byttet alt på en slik bil for en 3-4.000,- ca.

Du bør få det gjort veldig raskt, for plutselig kjører du nedover en bakke uten noe bremsekraft, og da er du temmelig fåkkt!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Lekker det bremsevæske bør du ikke bruke bilen, men gjør du det så se til å hele tiden etterfylle bremsevæske! blir du tom for bremsevæske forsvinner bremsene! Er du for slurvete å fylle etter får du luft i bremse systemet og du trykker lett pedalen i bynn uten noe særlig bremsevirkning. Pris på reparasjon avhenger helt hva det er som lekker, er det en bremseslange er det en forholdsvis billig affere, er det hovedsylinder eller calipter blir det fort dyrere, kan også være bremserør. Har du tromler det lekker fra må alt inni byttest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Oki, takk for gode svar! jeg kjører den direkte på verksted imorgen for å finne ut av det! Håper ikke det er så ille!  Er dette noe som er vanskelig å fikse selv?

Noen som kan anbefale et verksted?

9461979[/snapback]

Det skal ikke store kompetansen til for å reparere bremser, kommer du deg under bilen ser du sikkert lekkasjen selv. Har du dårlige erfaringer med enkelte verksteder siden du spør om anbefalinger?

Lenke til kommentar
Oki, takk for gode svar! jeg kjører den direkte på verksted imorgen for å finne ut av det! Håper ikke det er så ille!  Er dette noe som er vanskelig å fikse selv?

Noen som kan anbefale et verksted?

9461979[/snapback]

Det skal ikke store kompetansen til for å reparere bremser, kommer du deg under bilen ser du sikkert lekkasjen selv. Har du dårlige erfaringer med enkelte verksteder siden du spør om anbefalinger?

9462010[/snapback]

Skal se under imorgen, bør jeg trykke bremsen inn og ut et par ganger først, og så gå under og sjekke etter lekkasje? Har ikke erfaring med verksteder i det hele tatt, min første bil nemlig.. Lurte på om det var noen som var billigere enn andre, etc..

Lenke til kommentar
calipter

9461954[/snapback]

Har lurt litt på dette. Heter det "calipter", "calipper" eller "kalipper" på norsk?

Var på et verksted en gang og da var det en som spurte om noe ang "calipteren" på bilen. Mekanikerne der lå omtrent og rullet rundt på gulvet i krampelatter av fyren.

Lenke til kommentar
calipter

9461954[/snapback]

Har lurt litt på dette. Heter det "calipter", "calipper" eller "kalipper" på norsk?

Var på et verksted en gang og da var det en som spurte om noe ang "calipteren" på bilen. Mekanikerne der lå omtrent og rullet rundt på gulvet i krampelatter av fyren.

9463782[/snapback]

Det heter ihvertfall caliper på engelsk, og heter vel det samme på norsk. Jeg vet ikke hva korrekt norsk skrivemåte er, men ser at mange skriver caliper mens andre skriver kalipper.

Uansett, hvis en mekaniker ler av en kunde som uttaler caliper feil så er han rimelig teit. Jeg ville ihvertfall ikke vært kunde hos et sånt verksted.

Lenke til kommentar
calipter

9461954[/snapback]

9463782[/snapback]

Det heter ihvertfall caliper på engelsk, og heter vel det samme på norsk. Jeg vet ikke hva korrekt norsk skrivemåte er, men ser at mange skriver caliper mens andre skriver kalipper.

Uansett, hvis en mekaniker ler av en kunde som uttaler caliper feil så er han rimelig teit. Jeg ville ihvertfall ikke vært kunde hos et sånt verksted.

9463833[/snapback]

rett skrivemåte er calipter, uttales kalipper.

men de fleste skriver vel calipper

Lenke til kommentar

9463946[/snapback]

Dette vil jeg til bunns i. Har sjekket opp en masse ordbøker på nett, og finer ikke noen av skrivemåtene. Når jeg så sjekker diverse bildelforretninger, så skrives det "calipper" der. NBFbildeler som vel er den største innen brukte bildeler, bruker også den skrivemåten. Eneste jeg har funnet etter iherdig googling, er at ordet "calipter" blir brukt i diverse forumposter, og i flere av tilfellene blir de rettet på. Noen som har en omfattende norsk ordliste? Ville gjerne fått vite dette en gang for alle :)

Lenke til kommentar

9463946[/snapback]

Dette vil jeg til bunns i. Har sjekket opp en masse ordbøker på nett, og finer ikke noen av skrivemåtene. Når jeg så sjekker diverse bildelforretninger, så skrives det "calipper" der. NBFbildeler som vel er den største innen brukte bildeler, bruker også den skrivemåten. Eneste jeg har funnet etter iherdig googling, er at ordet "calipter" blir brukt i diverse forumposter, og i flere av tilfellene blir de rettet på. Noen som har en omfattende norsk ordliste? Ville gjerne fått vite dette en gang for alle :)

9464164[/snapback]

Nå skal jeg ikke si dette er riktig, men jeg tok et lite søk på google - norske sider.

Antall treff:

Caliper - 12 300

Kaliper - 1790

Kalipper - 1390

Calipper - 1380

Calliper - 505

Calipter - 405

Kalipter - 288

Kalliper - 49

Nå kan det være at "caliper" fikk mest treff pga at det er det engelske ordet, men det er likevel dette ordet Norsk Bildelkatalog bruker.

Nok OT ;)

Lenke til kommentar

Ble en dyr affære når min begynte å lekke bremsevæske ivertfall. Under en hard nedbremsing, ble pedalen myk og framhjulene låste seg. Bremserøret som går bakover hadde sprukket.

Jeg så for meg at det ikke kom til å bli dyrt, så jeg leverte den til verksted og lot dem bytte rør. De bytta 1-2 meter med rør, og regningen kom på 2500kr. Så du bør ivertfall feilsøke og finne ut hvor lekasjen er selv, verksted tar seg godt betalt.

Lenke til kommentar

HMMM... jeg tror det enten lekker av en hjulsylinder bak eller at det er et bremserør som har rusta i filler. Hvis det er bremserør vil pedalen gå i bånn, men det skrubber litt så man får kjørt bilen sånn halveis forsiktig.

bremsepakka bak koster sikker 2500,- og bremserør fra midten og bakover 3-4000,- hvis tanken må ned, som den må.

Oslo/akershus priser da... godt over 1000,- timen :D

Jeg har alltid skrivd og sagt calipper, calliper eller dings.

Lenke til kommentar

Etter litt søking etter lekkasje, fant jeg til slutt ut at lekkasjen kommer forfra..

Det er ikke fra selve bremsene, men nærmere i nærheten av bremsevæske beholderen. Kan gå ned og ta noen bilder etterpå!

Det det virker som er at en av de fire "ledningene" som går ut fra bremsevæskebeholderen er fuktig, jeg lurer på om den delen som ledningen er festet i ikke er ordentlig festet, eller at den lekker litt! Lakken på karosseriet under har begynt å flasse (sikkert p.g.a bremsevæsken). Men kan ta noen bilder etterpå!

Lenke til kommentar

Da fikk jeg lagt til bildene ;)

Det er den delen jeg har fått en rød pil på det lekker fra.. Ser egentlig ut som den enden av delen er litt skeiv? Eller kan mutteren som fester slangen være løs? Litt vanskelig å komme til der :s Tenkte å spørre før jeg prøvde meg fram! Bremsevæsken går fra max-min iløpet av 4-5 dager med aktiv kjøring ca. 200-300km..

bremsevskebeholderlt4.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...