Gå til innhold

Surpomper virker i arbeidslivet i følge forskining


Anbefalte innlegg

Folk med en kritisk innstilling kan utgjøre surdeigen i arbeidet med å utvikle nye ideer og kreative løsninger.

 

Kanskje du bør liste opp surpomp som ett av de salgbare kjennetegnene ved din personlighet neste gang du søker jobb?

 

Resultatene fra et omfattende forskningsarbeid ved Rice University i Houston, Texas, viser at mennesker som sprer negative vibrasjoner, også kan ha stor verdi i arbeidslivet.

 

Gir et dytt.

Ifølge forskerne Jing Zhou og Jennifer George, gir en viss grad av misnøye med tingenes tilstand ofte det dyttet som skal til for at folk utvikler nye ideer og finner kreative løsninger. Og det er ikke sikkert at de medarbeiderne som bare går rundt og smiler og er glade, er de mest produktive og nyskapende. Mest produktivt er det miljøet der det eksisterer en balanse mellom negative og positive medarbeidere, med en aktiv ledelse som tar ansvar for at likevekten ikke ryker.

 

Riktig miks.

Utfordringen, for ledelsen, er å finne den rette miksen av søte og sure personer. Og dernest håndtere dem på en slik måte at de kaller frem det beste hos hverandre. For det er ingen tvil om at det krever mye mer av en leder å forholde seg til en medarbeider av det humørsyke slaget, enn en som alltid har en positiv innstilling, understreker de amerikanske forskerne på universitetets egen nettside.

Bakgrunnen for deres konklusjoner er en studie av 161 medarbeidere i oljebransjen, på et felt hvor kreativitet blir høyt verdsatt. Der viste det seg at kreativiteten fungerte best under to klare forutsetninger:

Medarbeiderne måtte føle en sterk støtte fra lederne, samtidig som det var kolleger i gruppen som både var i godt og i dårlig humør i samme periode.

Uansett hvilket humør medarbeiderne oppviser, så er kreativiteten lavest hvis de ikke føler at sjefen støtter dem.

- Det er viktig, både for vekst og kreativitet, at det er rom for alle typer følelser i en gruppe. sier Lisa Vivoll Straume, doktorgradsstipendiat i psykologi ved NTNU i Trondheim. Og hun fortsetter:

 

- Skal et arbeidsmiljø fungere godt, må det også der være aksept for forskjellighet og et bredt spekter av emosjoner, fra frustrasjon og sinne til glede og entusiasme. De kan gjerne opptre samtidig, og de utfyller hverandre.

 

Trygghet.

Men det er avgjørende at slike følelser kommer frem i en atmosfære av trygghet, og uten at det går på bekostning av respekten for den enkelte. Det krever et aktivt engasjement fra ledelsen, samtidig som fokus må være positivt, også på de negative følelsene, sier Vivoll Straume, som bl.a. er engasjert i prosjektet "Positive faktorer i arbeidslivet".

 

- Målet må være å tilrettelegge forholdene på arbeidsplassen, slik at alle, både positive og de mer kritiske, kan bidra og oppleve en følelse av mestring. Dermed skapes det også grobunn for entusiasme, som er noe av det mest verdifulle man kan ha på en arbeidsplass, sier hun.

 

Så...jeg må si meg enig i dette og jeg har selv lyst til å teste det ut littegrann.

Steg en er å ta ibruk hvordan å fake et smil noe som kanskje er en god egenskap hvis jeg skal utføre eksperimentet i praksis :D

37smile.gif

 

*forberede seg på step one*

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...