perjohan Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Jeg skal kjøpe bruktbil - 94-97-modell, antar jeg, siden jeg er ute etter en billig nr 2-bil. Jeg er lei av rust, og vil unngå det. Jeg vet at Citroen og Peugeot er sinkbehandlet, og ruster lite. Jeg ser ingen gamle XM, Xantia, 405, 406, 605 med noe særlig lakkrust. Hvilke andre biler av omtrent samme årgang og størrelser har sinkbehandlet karosseri? Jeg ser jo tydelig at feks. Opel ikke har det.... Jeg trenger ikke svar om at at sinkbehandlede biler også ruster. Det vet jeg. Men det er helt tydelig, når man ser på ti år gamle biler, at det er noen som skiller seg ut med mindre rust. Det jeg er ute etter, er altså hvilke det er. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Aldri kom borti VAG, der kommer det rust etter 2 år.. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Aldri kom borti VAG, der kommer det rust etter 2 år.. 9461536[/snapback] Bare tull man finner faktisk 1986 mod Audier som er rustfrie og VAG er blant de beste på dette. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Aldri kom borti VAG, der kommer det rust etter 2 år.. 9461536[/snapback] Bare tull man finner faktisk 1986 mod Audier som er rustfrie og VAG er blant de beste på dette. 9461867[/snapback] Beklager, glemte å se årsmodell, bare kom ut med det med VAG, har en 2 år gammel VAG bil, som allerede har startet å ruste.. " Skal ha blitt lakkert om", men det klarte dem faen ikke å gjøre ordentlig.. Så om dem VAR best på det.. Så må det ha vært for lenge siden, for nå er dem helt elendig. Endret 9. september 2007 av _Daniel_ Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Aldri kom borti VAG, der kommer det rust etter 2 år.. 9461536[/snapback] Bare tull man finner faktisk 1986 mod Audier som er rustfrie og VAG er blant de beste på dette. 9461867[/snapback] Beklager, glemte å se årsmodell, bare kom ut med det med VAG, har en 2 år gammel VAG bil, som allerede har startet å ruste.. " Skal ha blitt lakkert om", men det klarte dem faen ikke å gjøre ordentlig.. Så om dem VAR best på det.. Så må det ha vært for lenge siden, for nå er dem helt elendig. 9461882[/snapback] Er det lakkert på nytt så har ikke VAG noe med dette å gjøre lenger, da er det lakkereren som ikke har gjort jobben sin... Uansett så blir forsinkingen av karosseri ødelagt når det slipes ned og lakkeres på nytt så VAG er alikevel de fremste på dette så du tar grundig feil i dette tilfellet... Endret 9. september 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Du sier deg litt imot ting her?? Det du sier, er at når bilen ble lakkert om, så har ikke VAG noe med dette å gjøre, men hva med når man kjøper en bil, og den bare sånn plutselig starter og ruste..? Det blir da VAG sitt ansvar for at den først starta og ruste, eller hva? Dette med at hvis man sliper ned bilen, så blir sink greiene ødelagt.. Greit det.. Men så hva hjelper det til da om man bare legger på et nytt lag med lakk, for og skjule rusta under som VAG først og fremst hadde ansvaret for som aldri skulle ha skjedd!?!? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Du sier deg litt imot ting her?? Det du sier, er at når bilen ble lakkert om, så har ikke VAG noe med dette å gjøre, men hva med når man kjøper en bil, og den bare sånn plutselig starter og ruste..? Det blir da VAG sitt ansvar for at den først starta og ruste, eller hva? Dette med at hvis man sliper ned bilen, så blir sink greiene ødelagt.. Greit det.. Men så hva hjelper det til da om man bare legger på et nytt lag med lakk, for og skjule rusta under som VAG først og fremst hadde ansvaret for som aldri skulle ha skjedd!?!? 9462050[/snapback] Alså du tar med deg hele konsernet VAG og jeg vet ikke hvordan bil du har en gang? Jeg kan si deg i hverfall en ting at Audi alltid vil være skilt fra VW og alltid være et eget merke selv om man får kjøpt begge bilene hos Møller. Jeg har vært i Tyskland da jeg har jobbet med Audi/VW og det var hver sin fabrikk hvor bilene produseres og merkene måtte skilles dette var VAG "som du henger deg opp i" meget opptatt av. Så har du en VW så har de ansvaret og har du en Audi så er det de uansett hvor dumt dette høres ut... Uansett så er Audi spesielt gode på forsinking og VW har kommet godt etter, Audi var de første til og helforsinke en bil og dette var i 1985 og til sammenligning begynte Mercedes i 2000 alså 15 år etter. Du skriver om et tilfellet som du har opplevd og dømmer hele VAG konsernet og dette blir bare for dumt men dette skjønner du kanskje ikke selv Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Her er en 93 modell audi 100 som vistnokk skal være ifra de bedre åra ifra audi, med galvanisert kaross og allt.. Har blitt gjevnlig lakkert opp så værre ut før. Og ikke minst det supre oppsettet som fører til ekstrem gode vag kjøre-egenskapene Og en stor klomp av en motor montert så langt foran som det er mulig for best mulig grep på forhjula: Har også sett sinnsykt mange passater(Rundt 90-95 modeller) med oppspiste hjulbuer bak. Endret 10. september 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Pen bil Jeg har sagt mitt i denne tråden og man finner både Audi og nyere VW med rust men som regel er de da lakkert opp og opp igjen så dette ligger nå på et nivå der jeg ikke gidder å argumentere lenger. Her har du en rustfri 86 mod som et tilbake eksempel og da skjønner du kanskje hvor dumt dette blir Jeg kjører Saab og Mercedes selv og har egentlig ikke noe grunn for å forsvare VAG men da jeg har jobbet med disse bilene så kan man dele sin erfaring og jeg kan med sikkerhet fortelle at VAG er langt fremme når det gjelder forsinking og bekjempelse av rust kontra andre merker og da blir det for dumt og dømme et helt konsern grunnet et par tvilsomme tilfeller der bilene er opplakkert flere ganger men nå skal jeg gi meg med å leke. Endret 10. september 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Vanskelig å si om det er rust når det er et så lite bilde og så langt unna, dessuten kan det vært lenge siden det ble tatt og mulig den kun ha r blitt kjørt på veier uten salt.. Påenget mitt er at vag ruster som alle andre og er ikke enestående på dette feltet selv om dem har reklamert mye på at dem er galvanisert. edit: skal gå med på at rust ikke er noe stort problem på de bilene, men uansett de ruster de og som allt annet, de er jo laget av stål.. a2 og a8 kan jeg ikke tenke meg at ruster da de er alu Endret 10. september 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Aluminium korroderer det også, bare så det er sagt. Men Audi har vel generelt langt færre rustproblem enn f. eks. japanske biler, særlig om man ser på sent åttitall/tidlig nittitall? Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 btw nissan skyline gtr r34 er galvanisert Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Aluminium korroderer det også, bare så det er sagt. Men Audi har vel generelt langt færre rustproblem enn f. eks. japanske biler, særlig om man ser på sent åttitall/tidlig nittitall? 9464857[/snapback] Ja det gjør den, men ruster ikke i den grad at metallet smuldrer opp. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 btw nissan skyline gtr r34 er galvanisert 9465447[/snapback] Veldig nyttig informasjon da trådstarter spør etter en billig bruksbil 94-97 modell som er sinkbehandlet/ galvanisert Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jobber med Peugeot og Mercedes, ikke spesielt mye rust på disse. Kommer litt annpå hvordan de er behandlet etc. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Nyere Opel er galvanisert. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jobber med Peugeot og Mercedes, ikke spesielt mye rust på disse. Kommer litt annpå hvordan de er behandlet etc. 9465587[/snapback] Er dem ferdig med og bytte dører på mercedes?? Fant rust bak hovedlyktene på en E 320 cdi eller hva det het. 2006 mod! De fant noe mer der også, men det var det ikke jeg som sjekka. Kunden var med og sur som et sitrontre når han dro. Kjempebra Sånn rundt 95mod så er volvo 850,v70 og de der rimelig rustfrie. Har sett en v70 som hadde stått ute under et skur i 5 år. Det kosta karen 40 000,- og få den i tipp topp stand, men jeg fant ikke noe som helst rust på den. Kanskje noen bilmerker bruker biltema galvanisering?? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Takk for alle tips. Jeg ser forresten i en nettartikkel i dag at Xantia kommer dårlig ut i en svensk rustundersøkelse. Kanskje det ikke hjelper så mye mes galvanisering? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Dersom selve konstruksjonen er dårlig, eller det er feil på behandlingen, hjelper det ikke så mye at det er forsinket. Det "forsinker" selvsagt utviklingen av rust, men det kommer uansett. Første punkt for å forhindre tidlige rustskader, er at konstruksjonen av karosseriet er god, uten lommer hvor fukt etc kan samle seg og bli liggende. Deretter må rustbehandlingen (enten det er forsinking eller annet) være utført med høy kvalitet og stor nøyaktighet. Til slutt er det viktig at eier/bruker av bilen holder denne ren, slik at det ikke samler seg støv og skitt som holder på fuktigheten, som igjen fører til rust. Dette gjelder spesielt kanten på innsiden av hjulbuene bak, inne i bakskjermene (de foran har som regel plast innerskjermer), og de nedre skålene for fjærene både foran og bak. Spyl også over understell og hjuloppheng av og til. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Vet ikke hvordan det er med Porsche generelt sett, men tror iallefall at 924'en har galvanisert karosseri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå