balder Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Eg har måttet reinnstalere min windows pga virus og no har eg lagt inn igjen alle programmene, men det er eit problem og det er at min 200 GB vises som 31,49 GB og den spør om eg skal formatere den. Mest sannsynleg så er det igjen 31,49 GB ledig plass og resten er brukt. Problemet no er at eg ikkje får tak i filene. Har innstaler Windows XP ogg oppdatert den. EG trur at det er noko med 137 gb problematikken, men eg får det ikkje til. Trenger tips! Endret 11. september 2007 av balder Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) "Ikke formatert" kan vi kanskje hjelpe med. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Endret 9. september 2007 av hårek Lenke til kommentar
balder Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 "Ikke formatert" kan vi kanskje hjelpe med. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip 9461377[/snapback] Her kommer filene MBRlist.txt BPB0list.txt BPB1list.txt Lenke til kommentar
balder Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 "Ikke formatert" kan vi kanskje hjelpe med. Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip 9461377[/snapback] Sender filene på nytt da eg har kjørt eit Maxtor program, men det vart ingen fonandringer. Dette er ein maxtor 200 gb 7200 RPM Ultra ATA/133 MBRlist.txt BPB0list.txt BPB1list.txt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Disk 1 har partisjonstype 55. Det ser ut til å være Ontrack overlay. Har du installert det programmet? Har ingen erfaring med slike program. Ville ikke anbefalt å bruke noe slikt, men du har antagelig prøvd å komme rundt 137GB grensa uten å bruke Service Pack? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 prøv å se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 Lenke til kommentar
balder Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Finner ikkje ut av det, men eg aventer med eit par dager så får eg sjå om det kommer inn noko lurt på dette forumet. Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Er det nokon som kan svare på om Windows XP kan finne feil driver slik at den trur det kun er 31,5 mb? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Som hårek allerede har nevnt så det er brukt en Diskmanager på denne. Når, og du måtte vel ha noe annet enn xp for det, eller? Har de dataene som du nå savner, blitt plassert på partitioner, en eller flerre, som du har laget fra inni windowsxp? uten bruk av diskmanager fra ontrack eller hva det var? (er ontrack noe som fant sted i forsøk for å finne det du manglet, eller noe gammelt?) Uansett, det vil være riktig å recover så my data du har behov for, for så å enten velge å behandle disken på nytt, eller å prøve å fikse. Å drive med registry greie og annet relatert til disk problemene som det henvises under post 6, anser jeg som bortkastet tid. Du vil forsøple mer systemet ditt. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Er det nokon som kan svare på om Windows XP kan finne feil driver slik at den trur det kun er 31,5 mb? 9467122[/snapback] Det er vel GB du mener her, eller? Du har ikke montert feil på jumpere vel? Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Er det nokon som kan svare på om Windows XP kan finne feil driver slik at den trur det kun er 31,5 mb? 9467122[/snapback] Det er vel GB du mener her, eller? Du har ikke montert feil på jumpere vel? 9467153[/snapback] Meinte GB, men harddisken har virket før så det er litt rart viss eg har sett feil jumper. Eg har ikkje vore fysisk kontakt med HD etter at den virket sist. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Ok det var bedre det. I et forsøk for å se hvordan det var: se herogder. Bruke bildene fra tråd nr.1 Du skal lese sector 63 og 69 du. Det største problemet på disken din nå er at det feil entries i partitions tabellen. Hvis du finner det som man ønsker i 63, så jeg kan hjelpe deg litt. Endret 10. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ok det var bedre det. I et forsøk for å se hvordan det var: se herogder. Bruke bildene fra tråd nr.1 Du skal lese sector 63 og 69 du. Det største problemet på disken din nå er at det feil entries i partitions tabellen. Hvis du finner det som man ønsker i 63, så jeg kan hjelpe deg litt. 9467227[/snapback] Kva gjør eg for å finne det du trenger? Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ok det var bedre det. I et forsøk for å se hvordan det var: se herogder. Bruke bildene fra tråd nr.1 Du skal lese sector 63 og 69 du. Det største problemet på disken din nå er at det feil entries i partitions tabellen. Hvis du finner det som man ønsker i 63, så jeg kan hjelpe deg litt. 9467227[/snapback] Innholdet på HD'en er ikkje så farleg om det går til dunders, men eg får ikkje formatert heile harddisken. Berre desse 31,5 GB. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Ok, da er ikke noe å anstrege seg for. Klikk på Kjør Skrive....cmd... og taste Ok Skrive...diskpart....taste enter ...det vil ser ut slik Microsoft DiskPart versjon 5.1.3565 Copyright © 1999-2003 Microsoft Corporation. På datamaskin: P5WD2-EI975X DISKPART> list disk (du skriver slik du ser her...list disk....enter) Det vil kommer en liste med disker. etter hvor mange du har , ca slik: Disk ### Status Str. Ledig Dyn Gpt -------- ---------- ------- ------- --- --- Disk 0 Tilkoblet 34 GB 0 B Disk 1 Tilkoblet 298 GB 0 B Disk 2 Tilkoblet 190 GB 0 B Disk 3 Tilkoblet 190 GB 0 B Disk 4 Tilkoblet 149 GB 0 B DISKPART> select disk 1 (skrive select disk 1 eller 0 eller hvilken nr er din problematisk disk. KJEMPE VIKTIG DU MÅ SKRIVE RIKTIG NR. NR på disken din finner du i Diskbehandling.) Disk 1 er nå den valgte disken. (nr 1 er bare eksempel her) DISKPART> clean all (skrive... clean all...og enter. Det virker som ingeting skjer men det gjør det. Du burde la det stå i noe minuter, for så å lukke det. Restarte PC-en din. Det er til diskbehandling du skal komme etter på for å partitionere. Da vil det vise seg om du får 127 eller 190GB. Si i fra om du er usikker. Clean all ...renser disken bedre enn Zalo. Endret 10. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ok, da er ikke noe å anstrege seg for. Klikk på Kjør Skrive....cmd... og taste Ok Skrive...diskpart....taste enter ...det vil ser ut slik Microsoft DiskPart versjon 5.1.3565 Copyright © 1999-2003 Microsoft Corporation. På datamaskin: P5WD2-EI975X DISKPART> list disk (du skriver slik du ser her...list disk....enter) Det vil kommer en liste med disker. etter hvor mange du har , ca slik: Disk ### Status Str. Ledig Dyn Gpt -------- ---------- ------- ------- --- --- Disk 0 Tilkoblet 34 GB 0 B Disk 1 Tilkoblet 298 GB 0 B Disk 2 Tilkoblet 190 GB 0 B Disk 3 Tilkoblet 190 GB 0 B Disk 4 Tilkoblet 149 GB 0 B DISKPART> select disk 1 (skrive select disk 1 eller 0 eller hvilken nr er din problematisk disk. KJEMPE VIKTIG DU MÅ SKRIVE RIKTIG NR. NR på disken din finner du i Diskbehandling.) Disk 1 er nå den valgte disken. (nr 1 er bare eksempel her) DISKPART> clean all (skrive... clean all...og enter. Det virker som ingeting skjer men det gjør det. Du burde la det stå i noe minuter, for så å lukke det. Restarte PC-en din. Det er til diskbehandling du skal komme etter på for å partitionere. Da vil det vise seg om du får 127 eller 190GB. Si i fra om du er usikker. Clean all ...renser disken bedre enn Zalo. 9468374[/snapback] Ja no har eg gjort det slik som du skriver, men ingen formadringer på størrelsen. Det står fortsatt på 31,49 GB, men nå uten navn. I biosen så står den også på samme str. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) (Kan du være så snill å kontrollere jumpere på disken før vi finner på noe annet?)---utgår den her Jeg tok å simulerte din problemstilling. Du må laste ned Seagate Diskwizard eller tolls og Kjøre fra dos. Du skal ha følgende alternativer som du kan bruke -Utilities og Maintance Options. Under Utitilities- se om alternativer til å fjerne Dynamic Drive overlay (DDO) er aktiv. I så fall du merke for det og klikk neste. hvis ikke Under Maintance Options -Merk for Set harddrive size og klikk neste. Det er enten eller her. Dvs du enten får 0 og 0, det er ingeting å ordne der, eller du får på høyre side antall sectorer på disken---hva er status nå---og en felt hvor du kan skrive verdien selv. Det du skal skrive der må være det native størrelse på disken---den første linje. Du vil forstå når du ser det. Det er det samme som om du hadde brukt jumpere for å begrense kapasiteten. Jeg vet ikke om linkene fungerer, men du har vært der du. http://www.seagate.com/support/discwizard/...ardSetup.en.exe http://www.seagate.com/support/seatools/SeaToolsDOS.exe http://www.seagate.com/support/seatools/SeaToolsDOS.iso Det er i hvertfall en ukontrollert situasjon som skapes sammen med Os uten sp2 og en del klikk både der og her. Si i fra, hvis det ikke fungere hos deg, slik at vi finner den riktig måten. I enkelte tilfeller måtte jeg kjøre å fylle med Zero før DDO alternativer ble aktivert---- og det var neste ikke mønster i det, virket som edit: Prøvdte litt til med: SeaToolsDos i floppy eller i cd virket mer "barnevennlig". Du har meny, i rare farger, men når du dobbelklikk på disken det gjelder, får du info ca i midten på screen. Overst har du menylinje med diverse valg. For din 200GB så er det tall (adress) 398............når du velger capasitet. Du får bekreftelse når den er i orden. Endret 11. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 (endret) (Kan du være så snill å kontrollere jumpere på disken før vi finner på noe annet?)---utgår den her Jeg tok å simulerte din problemstilling. Du må laste ned Seagate Diskwizard eller tolls og Kjøre fra dos. Du skal ha følgende alternativer som du kan bruke -Utilities og Maintance Options. Under Utitilities- se om alternativer til å fjerne Dynamic Drive overlay (DDO) er aktiv. I så fall du merke for det og klikk neste. hvis ikke Under Maintance Options -Merk for Set harddrive size og klikk neste. Det er enten eller her. Dvs du enten får 0 og 0, det er ingeting å ordne der, eller du får på høyre side antall sectorer på disken---hva er status nå---og en felt hvor du kan skrive verdien selv. Det du skal skrive der må være det native størrelse på disken---den første linje. Du vil forstå når du ser det. Det er det samme som om du hadde brukt jumpere for å begrense kapasiteten. Jeg vet ikke om linkene fungerer, men du har vært der du. http://www.seagate.com/support/discwizard/...ardSetup.en.exe http://www.seagate.com/support/seatools/SeaToolsDOS.exe http://www.seagate.com/support/seatools/SeaToolsDOS.iso Det er i hvertfall en ukontrollert situasjon som skapes sammen med Os uten sp2 og en del klikk både der og her. Si i fra, hvis det ikke fungere hos deg, slik at vi finner den riktig måten. I enkelte tilfeller måtte jeg kjøre å fylle med Zero før DDO alternativer ble aktivert---- og det var neste ikke mønster i det, virket som edit: Prøvdte litt til med: SeaToolsDos i floppy eller i cd virket mer "barnevennlig". Du har meny, i rare farger, men når du dobbelklikk på disken det gjelder, får du info ca i midten på screen. Overst har du menylinje med diverse valg. For din 200GB så er det tall (adress) 398............når du velger capasitet. Du får bekreftelse når den er i orden. 9468921[/snapback] Eg måtte legge meg i går så eg har ikkje fått testet. Eg er på jobb no, men for å stille inn jumperene da må vell eg fysisk inn i datamaskinen å flytte på tapper eller er det eit program eg må stille inn? Fann noko på internett som kanskje kan vere lurt å få tak i? http://www.h33t.com/details.php?id=f468ace...4134e76d8005db5 Endret 11. september 2007 av balder Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Eg måtte legge meg i går så eg har ikkje fått testet. Eg er på jobb no, men for å stille inn jumperene da må vell eg fysisk inn i datamaskinen å flytte på tapper eller er det eit program eg må stille inn? Fann noko på internett som kanskje kan vere lurt å få tak i? http://www.h33t.com/details.php?id=f468ace...4134e76d8005db5 9470044[/snapback] Ikke balander for mange verktøy her. Som du har lest fra mbrlister, så det er brukt Ontrack overlay. Du bruker verktøy fra Seagate. Denne her Du laster ned den SeaToolsDos.exe. Når du dobbelt klikk på den, så spør den om en floppy diskett (har du slik?). Den skriver ferdig programet på den floppy. Så slår du av PC-en din. Du drar ut strømkontakt fra din Windows disk, slik at bare den maxtor er tilkoplet. Så starter du PC-en din med den floppy disk i. Du kommer inn i en enkelt forklart bilde. I meny overst finner du en del valg. Du skal klikke på C-Set Capacity. Da skal det komme opp ny meny, og helt til høyre vil det komme ....Max Native Adress 398297087. Klikk nå på meny valg R-Reset to Drive Maximum. Da skal det komme opp at ..SetMaximumExt(398297087) Hvis det er alt som det skal, vil det komme opp at det er OK. Hvis du får en rød farge linje med en feilmeldning om strøm (noe slik) så er det på grunn at jumpere på disken er satt manuelt til 32GB. Du må restarte PC-en og gå i samme bilde igjen. Tast på C-Set capacity. Slik vil du verify at det er gjørt endringer på den. Dvs at Max Native adress overst til høyre er den den samme som ellers vil du finne nedover i andre felter. Man må restarte for at endriger vil ha effect, og man må restarte etter at endriger er utført på disken, men så ønsker man å forandre på det igjen. Deretter skal du kople på strøm tilbake til Windows Disken og starte Pc-en din. Vi tar eventuelle problemer derfra igjen. Ergo: får du ikke rød linje når du velger R-Reset to Drive Maximum, men bare OK, så er det ikke noe galt med jumpere på disken. Endret 11. september 2007 av wiberos Lenke til kommentar
balder Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Eg måtte legge meg i går så eg har ikkje fått testet. Eg er på jobb no, men for å stille inn jumperene da må vell eg fysisk inn i datamaskinen å flytte på tapper eller er det eit program eg må stille inn? Fann noko på internett som kanskje kan vere lurt å få tak i? http://www.h33t.com/details.php?id=f468ace...4134e76d8005db5 9470044[/snapback] Ikke balander for mange verktøy her. Som du har lest fra mbrlister, så det er brukt Ontrack overlay. Du bruker verktøy fra Seagate. Denne her Du laster ned den SeaToolsDos.exe. Når du dobbelt klikk på den, så spør den om en floppy diskett (har du slik?). Den skriver ferdig programet på den floppy. Så slår du av PC-en din. Du drar ut strømkontakt fra din Windows disk, slik at bare den maxtor er tilkoplet. Så starter du PC-en din med den floppy disk i. Du kommer inn i en enkelt forklart bilde. I meny overst finner du en del valg. Du skal klikke på C-Set Capacity. Da skal det komme opp ny meny, og helt til høyre vil det komme ....Max Native Adress 398297087. Klikk nå på meny valg R-Reset to Drive Maximum. Da skal det komme opp at ..SetMaximumExt(398297087) Hvis det er alt som det skal, vil det komme opp at det er OK. Hvis du får en rød farge linje med en feilmeldning om strøm (noe slik) så er det på grunn at jumpere på disken er satt manuelt til 32GB. Du må restarte PC-en og gå i samme bilde igjen. Tast på C-Set capacity. Slik vil du verify at det er gjørt endringer på den. Dvs at Max Native adress overst til høyre er den den samme som ellers vil du finne nedover i andre felter. Man må restarte for at endriger vil ha effect, og man må restarte etter at endriger er utført på disken, men så ønsker man å forandre på det igjen. Deretter skal du kople på strøm tilbake til Windows Disken og starte Pc-en din. Vi tar eventuelle problemer derfra igjen. Ergo: får du ikke rød linje når du velger R-Reset to Drive Maximum, men bare OK, så er det 9471676[/snapback] Hallo! Har ikkje A:disk Det er lenge siden eg har hatt bruk for det, men kan eg bruke cd plate? eller USB pen? Har du forslag som kan vere en erstatning til A:disk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå