Gå til innhold

Ap & Jens, virker litt korrupt. Staten Tyven


Anbefalte innlegg

I disse dager har miljødebatten tatt et skritt i fornuftig retning og handler i større grad om hvilke tiltak som må gjøres. Det er fremskritt i forhold til den budkonkurransen vi har vært vitne til frem til nå, hvor en del av partiene stort sett har vært opptatt av å overby hverandre om hvor store kutt de skal gjøre fremover. Tiltakene går ut på alt i fra elektrifisering av sokkelen, rushtidsavgift, bensinpris på 18 kroner literen, forbud mot salg av bensinbiler, samt miljøvernministerens bønn til Gud om miljøhjelp.

 

Ifølge Lasse Fridstrøm, sjefen for Transportøkonomisk institutt, ville en bensinpris på 18 kroner literen redusert biltrafikken med 10-15 prosent, det vil si at Norges totale utslipp vil bli redusert med 2-3 prosent. Effekten av rushtidsavgift er usikker og vil variere etter størrelsen på avgiften. Hvis vi sammenligner med reduksjonen i trafikken som kom i Stavanger i forbindelse med bomringen, så er det lett å anta at den eneste effekten vil bli en økonomisk gevinst for myndighetene. Begge disse to tiltakene vil altså først og fremst medføre en stor økning i avgifter for folk flest og kun en mindre reduksjon i utslipp av klimagasser.

 

Finnes det enda et alternativ hvor vi kan oppnå en tilsvarende eller bedre miljøeffekt og som samtidig sparer folk flest for større avgiftsøkninger? I henhold til Statistisk Sentralbyrå er Norske biler i gjennomsnitt 19 år ved vraking. Hvis vi hadde satt ned avgiftene betraktelig på nye biler som slipper ut halvparten så mye CO2 som våre gamle biler, da ville vi over en periode byttet ut forurensende biler med miljøvennlige biler. Ved å bytte ut halve bilparken med nye og miljøvennlige biler ville vi redusert CO2 utslippene fra veitrafikken med 25 prosent og Norges totale utslipp med 5 prosent, altså to ganger effekten av 18 kroners bensinpris og rushtidsavgift til sammen. Hvis regjeringen er opptatt av miljø og klima så bør den være villig til å bruke penger på miljø og ikke bare se på det som en inntektskilde.

 

Thomas Hillestad

Sentralstyremedlem FpU

 

det koster mer co2 å stoppe biler og akselerere i disse bompengesytemet, pengene går sikkert mer til Jens pålegg og de andre rottene i ap.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis vi hadde satt ned avgiftene betraktelig på nye biler som slipper ut halvparten så mye CO2 som våre gamle biler, da ville vi over en periode byttet ut forurensende biler med miljøvennlige biler.

Husk å ta med i regnestykket at det krever store mengder energi og dermed CO2 å produsere biler.

 

det koster mer co2 å stoppe biler og akselerere i disse bompengesytemet, pengene går sikkert mer til Jens pålegg og de andre rottene i ap.

Tror man må være temmelig enig med deg fra før for å synes at det var et godt argument.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Husk å ta med i regnestykket at det krever store mengder energi og dermed CO2 å produsere biler.

9470725[/snapback]

 

Interessant at det er satt likhetstrekk mellom energi og CO2.

 

Forøvrig synes jeg ikke det er greit å tyne så mye som mulig ut av meningmann som er avhengig av bil her i Norge. For det bare noen ganger det er mulig å bruke kollektiv transport til jobb/skole. Alle andre tilfeller har man bil til.

Lenke til kommentar
Tror det må mer enn et priskutt til for å få folk til å kjøpe "miljevennlige biler".

9467028[/snapback]

 

Selvsagt kan det ikke kuttes for å få folk til å kjøpe miljøvennlige biler. Eneste utvei er å innføre en forurensningsavgift som blir lagt på alle biler med forbrenningsmotor, gjerne det dobbelte av hva dagens avgifter er. Videre burde ikke veiene bygges ut mer, slik at køer og veistandard gjør det så uholdbart at folk ikke rører bilen sin mer. Synes også at vrakpanten burde fjernes, og at bileiger må betale for å resirkulere den. Da blir det masse penger til staten, og vi belønnes med friskere luft.

Hei, vent, jeg må jo komme meg til jobben...

Lenke til kommentar
Forøvrig synes jeg ikke det er greit å tyne så mye som mulig ut av meningmann som er avhengig av bil her i Norge. For det bare noen ganger det er mulig å bruke kollektiv transport til jobb/skole. Alle andre tilfeller har man bil til.

9470821[/snapback]

Bor du i by, og jobber i samme by kan du nok i de aller fleste tilfellene bruke kollektivtrafikken.

Men du skal ikke bo langt uten for sentrum før du er avhengig av bil, og det er umulig å ta buss til/fra jobb.

 

Før man i det hele tatt kan tenke på å sette opp bensinpriser og andre ting som skal redusere biltrafikk, så må man gi hver enkelt normann, et verdig kollektivtrafikk tilbud. Noe som Norge i dag er milevis fra.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan det ikke kuttes for å få folk til å kjøpe miljøvennlige biler. Eneste utvei er å innføre en forurensningsavgift som blir lagt på alle biler med forbrenningsmotor, gjerne det dobbelte av hva dagens avgifter er. Videre burde ikke veiene bygges ut mer, slik at køer og veistandard gjør det så uholdbart at folk ikke rører bilen sin mer. Synes også at vrakpanten burde fjernes, og at bileiger må betale for å resirkulere den. Da blir det masse penger til staten, og vi belønnes med friskere luft.

Hei, vent, jeg må jo komme meg til jobben...

9470914[/snapback]

Hohoho.

 

Innlegget mitt var i grunn ikke mer enn en kommentar på bruken av det komplett idiotiske uttrykket "miljøvennlig bil".

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Enda en tråd der alle er overbevist om at global oppvarming skapes av menneskeskapt CO2. Ting som "miljøvennlige" biler som slipper ut mindre CO2 enn andre er latterlige og vil høyst sannsynlig ikke føre til en dritt.

 

Enda en ting som er skapt for å holde menneskeheten tilbake.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Enda en tråd der alle er overbevist om at global oppvarming skapes av menneskeskapt CO2. Ting som "miljøvennlige" biler som slipper ut mindre CO2 enn andre er latterlige og vil høyst sannsynlig ikke føre til en dritt.

 

Enda en ting som er skapt for å holde menneskeheten tilbake.

9472201[/snapback]

 

Om utslipp bidrar eller ikke til den globale oppvarmingen kan jo være revnende likegyldig, når det av så mange andre årsaker kan være veldig greit å kjøre med utslippsfrie biler. Tenk på luftkvaliteten i storbyer f.eks. Jeg synes at alle burde tenke miljø uavhengig av den globale oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Enda en tråd der alle er overbevist om at global oppvarming skapes av menneskeskapt CO2. Ting som "miljøvennlige" biler som slipper ut mindre CO2 enn andre er latterlige og vil høyst sannsynlig ikke føre til en dritt.

 

Enda en ting som er skapt for å holde menneskeheten tilbake.

9472201[/snapback]

 

Om utslipp bidrar eller ikke til den globale oppvarmingen kan jo være revnende likegyldig, når det av så mange andre årsaker kan være veldig greit å kjøre med utslippsfrie biler. Tenk på luftkvaliteten i storbyer f.eks. Jeg synes at alle burde tenke miljø uavhengig av den globale oppvarmingen.

9472326[/snapback]

 

 

 

Tingen er at disse miljøvenlige bilene, "hybridene" skaper mer Co2 når de blir lagd, kjørt og skrapet en en humvee gjør på akkurat samme tidsrommet.

 

Vi må ikke glemme at det ikke bare er eksos som skaper co2, produksjonen har også stor skyld, og da fungerer disse nymoderne hybridbilene ikke som noe annet en en hvilestol for dem som "bryr seg om miljøet".

Lenke til kommentar
Enda en tråd der alle er overbevist om at global oppvarming skapes av menneskeskapt CO2. Ting som "miljøvennlige" biler som slipper ut mindre CO2 enn andre er latterlige og vil høyst sannsynlig ikke føre til en dritt.

 

Enda en ting som er skapt for å holde menneskeheten tilbake.

9472201[/snapback]

 

Om utslipp bidrar eller ikke til den globale oppvarmingen kan jo være revnende likegyldig, når det av så mange andre årsaker kan være veldig greit å kjøre med utslippsfrie biler. Tenk på luftkvaliteten i storbyer f.eks. Jeg synes at alle burde tenke miljø uavhengig av den globale oppvarmingen.

9472326[/snapback]

Da burde vel disse latterlige kravene isåfall kun ramme storbyer som kan klassifiseres til å slite med luftkvaliteten, eller?

 

Isåfall er alle norske byer fritatt fra slikt.

Lenke til kommentar

Hva med å rett og slett forby bruken av personbiler i storbyer? Hey, det ville nok aldri la seg gjennomføre i snille norge, men tenk! Lag en fin parkeringsplass utenfor, øst og vest, så kan de la bilen stå der. For å så å komme helt inn, må man ta tog.

 

Funket for Venezia. Ikke at de gjorde det for å minske co2 utslipp, men man har ikke lov til å bruke bil der.

Lenke til kommentar
Google svevestøv oslo. Det er hovedsaklig pga. fyring og biler.

9473571[/snapback]

 

Og det faktum at Oslo er en by som ligger som ei "gryte" og all smogen, eller hva man skal kalle det, har en tendens til å samle seg i bunnen.

 

Klag heller over Tromsø - her salter kommunen som faen på veiene, men bruker minimalt med kostebiler osv om våren/sommern. Er så mye veisaltstøv og piggdekkstøv i lufta noen ganger at det er helt vannvittig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...