I_Want_a_Wii Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hei! Noen som kan svare på om man har noen form for angrerett ved kjøp av bruktbil? Har en bil jeg ønsker å se på, men det har vist seg at det har vært en som er veldig interessert allerede. Jeg MÅ kjøre langt for å se på bilen, og har dermed ikke mulighet til å gjøre dette før helga som kommer. Han andre interesserte har vært der idag, og kommer tilbake på tirsdag kveld... Selgeren virker veldig seriøs, kan mye om bilen, har sjekket den selv og ført service på den hele tiden. Dermed er jeg VELDIG interessert i å kjøpe bilen usett, ettersom jeg ikke ønsker å se denne bilen forsvinne til en annen. Så spørsmålet er jo da om jeg har noen rettigheter/angrefrister om jeg skulle kjøpe denne bilen usett? Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Du har jo iallefall, hos de fleste bil selgerene en 3 mnd bruktbilgaranti Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Nei, du har ingen lovgitt angrerett ved bruktbilkjøp. Du og selger står i stor grad fritt til å avtale hva dere vil, men hvis man kun lar kjøpslovens regler regulere handelen, ville ikke jeg kjøpt bilen usett. Endret 9. september 2007 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 http://www.naf.no/eway/default.aspx?pid=28...:0:4881:2:::0:0 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Dersom selger er en privatperson: Nei. Dersom selger er en forhandler: Ja, dersom du kjøper, betaler og får bilen fraktet til deg. Muligens dersom du kjøper og betaler den før du henter den eller ser den. Nei i alle andre tilfeller. Endret 9. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Dersom selger er en forhandler, og avtalen er inngått på "selgerens faste utsalgssted", har du ikke angrerett. Det har du kun ved salg på internett, salg på dørene, og dersom selgeren har stått på en stand på et marked, for eks. Ved privatkjøp: Nei uansett! Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 du har visse rettigheter ved privatkjøp dersom det viser seg at det er feil på bilen som var der da du kjøpte den og selger visste/burde visst om denne feilen. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Som andre er inne på så har du ulike rettigheter avhengig av om det er privat eller forhandler som selger deg bilen og om det skjer utenfor fast utsalgssted osv. Men det er forskjell på angrerett og reklamasjonsrett. Å angre et kjøp er rett og slett å levere bilen tilbake fordi du angrer kjøpet selv om det ikke er noe feil på bilen. Angrerett på bruktbil er uansett ikke vanlig, selv om jeg vet at enkelte større forhandlere har en form for angregaranti, der du innen en uke kan bytte bilen i noe annet om du ikke er helt fornøyd, men dette er altså ikke en rett, men en frivillig garanti en forhandler kan gi. Reklamasjonsrett er å reklamere på mangler ved bilen som du ikke var klar over på kjøpstidspunktet. Det er her en forhandler har et større ansvar enn det en privatselger har. Det er uansett mye bedre å gjøre det du kan for å sjekke bilen grundig på forhånd, det er alltid mye enklere enn om du oppdager problemer i etterkant. I og med at du hadde det travelt så regner jeg med at du enten har kjøpt, eller takket nei til bilen allerede... Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Vilke forhandlere har 1 ukes angrerett og hvordan fungere det i praktisk? Betaler da forhandler for prøvesilter denne uken? eller dekker de reg avgift som alle vet er høy? Jeg syntes dette høres helt merkelig ut og tror neppe dette eksisterer, en forhandler vil jo tape drøssevis med penger på denne måten. For meg så virker det som dette er et privatkjøp eller tar jeg feil trådstarter? i såfall har du ikke angrerett og i de fleste tilfeller der du kjøper bil hos forhandler så kan du angre men alikevel så er det et kontraksbrudd og du må dekke 10% av kjøpesummen på bilen. Endret 10. september 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
I_Want_a_Wii Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Vilke forhandlere har 1 ukes angrerett og hvordan fungere det i praktisk? Betaler da forhandler for prøvesilter denne uken? eller dekker de reg avgift som alle vet er høy? Jeg syntes dette høres helt merkelig ut og tror neppe dette eksisterer, en forhandler vil jo tape drøssevis med penger på denne måten. For meg så virker det som dette er et privatkjøp eller tar jeg feil trådstarter? i såfall har du ikke angrerett og i de fleste tilfeller der du kjøper bil hos forhandler så kan du angre men alikevel så er det et kontraksbrudd og du må dekke 10% av kjøpesummen på bilen. 9463110[/snapback] Det ble til at jeg klarer å komme meg oppover til oslo imorgen tidlig for å se bilen og med 90% sikkerhet kjøpe bilen etter det jeg har hørt om den. Selgeren virker kjempeseriøs, og var meget hyggelig... Gleder meg til ny bil :=) Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Vilke forhandlere har 1 ukes angrerett og hvordan fungere det i praktisk? Betaler da forhandler for prøvesilter denne uken? eller dekker de reg avgift som alle vet er høy? Jeg syntes dette høres helt merkelig ut og tror neppe dette eksisterer, en forhandler vil jo tape drøssevis med penger på denne måten. For meg så virker det som dette er et privatkjøp eller tar jeg feil trådstarter? i såfall har du ikke angrerett og i de fleste tilfeller der du kjøper bil hos forhandler så kan du angre men alikevel så er det et kontraksbrudd og du må dekke 10% av kjøpesummen på bilen. 9463110[/snapback] Jeg vet jeg har sett dette med bytterett i reklame for en opelforhandler, og en kjapp kikk på nettet viser at en del Opel forhandlere faktisk har 30 dagers bytterett på sine "garanterte" bruktbiler. F.eks. Chrico Bil i Oslo Men hvordan det ordnes praktisk med reg avgifter og hva betingelsene er vet jeg ikke. Men det er jo en liten avsporing som uansett ikke er aktuelt for trådstarters tilfelle. Endret 10. september 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå