Lutador Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Er 17 år og har lyst til å kjøpe meg ei salongrifle og eg lurer på kordan eg enklast kan få våpentillatelse. På forhånd takk.. Lenke til kommentar
no_viking_no Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 ved å melde deg i en eller annen klubb, som driver med dette. vi hadde eksempelvis bedriftsidrettslag og når jeg fikk bekreftet dette hos politiet, fikk våpentillatelse..... selvfølgelig må idrettslag drive med ovennevnte, ikke bordtenis . ellers, så vet jeg ikke hvordan er det når du ikke er 18 ?!?!. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Er 17 år og har lyst til å kjøpe meg ei salongrifle og eg lurer på kordan eg enklast kan få våpentillatelse. På forhånd takk.. 9460690[/snapback] Det enkleste er jo å søke på politikammeret. Du må jo oppgi grunn allikevel, så øvelses skyting og jakt er vel de vanligste begrunnelsene som brukes. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Sakset forskriften fra ett av mine innlegg i annen tråd. Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for person som:a) har vært aktivt medlem av skytterlag/-klubb eller jegerforening i minst 6 md., og som har anbefaling fra skytterorganisasjonen, b) har bestått jegerprøve. Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfelle våpenet kan oppbevares av verge eller en annen person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet. Dispenserer en politimester fra aldersgrensebestemmelsene i et tilfelle hvor skytevåpen (våpendel) er ervervet ved arv (våpenloven § 7 fjerde ledd fjerde punktum), bør det vanligvis settes som vilkår at verge eller slektning tar hånd om våpenet og oppbevarer det som om det var hans eget til arvingen når aldersgrensen. Er ingen verge eller slektning - som fyller vilkårene for selv å få våpenkort - villig til dette, må våpenet deponeres hos politiet. Unnlater arvingen å hente våpen (våpendel) som er deponert hos politiet etter at han har nådd aldersgrensen og fått skriftlig anmodning fra politiet om dette, kan politiet selge våpenet (delen) for eierens rekning. Dispenserer politimesteren ikke fra aldersgrensen, kan arvingen (boet) innen 3 måneder overdra våpenet (delen) til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet (delen) til en som får ervervstillatelse. Er dette ikke gjort, selger politiet våpenet (delen) for arvingens rekning etter de samme bestemmelser som gjelder for innleverte våpen (våpenloven § 10 tredje ledd). Lenke til kommentar
Lutador Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Ok Og igjen, takk skal dere ha.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå