KremBanan Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Jeg har en maskin som ikke akkurat er støyfri. Hvilke del(er) er det som bråker? Jeg har prøvd å koble ut viftene for å sjekke om det var de, men den lagde like høy lyd.. Dette er maskinen min: Prosessor: -AMD Socket A T-Bird 1.333 GHz OEM 266MHzCPU (266MHz bus) Hovedkort: -Asus A7M266 Socket A AMD761, ATA/100, ATX 266mhz FSB Grafikkkort: -CardExpert AGP GeForce2 Pro/400 64mB "Golden Sample" DDR-RAM Tv-Out RAM: -DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P(for DDR-PC266mhz) DVD-ROM: -Pioneer-106S DVD IDE 16x/40x Slot-in Floppy: -Sony 3,5" MPF-920 Harddisk: -Western IDE ATA-100 40GH 7200RPM (Caviar XL20)WD400BB 2MB cache Kabinett: -Aopen Big tower ATX HQ08 Vifter: -GlobalWin CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA, FOP32-1, m/kulelager -Cooler Master Kabinett Vifte 80x80x25MM Håper noen kan hjelpe.. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Jeg tror GlobalWin CPU-Vifta m/kulelager som er synderen i dette tilfelle. ser at den har kulelager og det er ikke akkurat den beste, hvis du er ute etter en stille pc! Du kan jo prøve å bytte den ut med en papst vifte da seff! Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 det er den vifta som er syndereren bestill en silent twin fra microplex og du har gjort deg selv en stor tjenste Lenke til kommentar
Gibson Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det kan være flere faktorer som gjør PC'en din bråkete, f.eks Skjermkort med bråkete vifte, det kan være Western disken din (Western's disker er ikke akkurat lydløse), alt dette kokt sammen med dine to vifter kan det sikkert lage brukbar lyd. Hvor mange db er viftene på? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Følgende elementer lager mest støy i en typisk PC: - CPU viften - Vifte® i strømforsyningen - Vifte på grafikkort - Hardisken Jeg antar at det er strømforsyningsviften din som du fortsatt hører. Du har da disse valgene hvis du vil bli kvitt støyen: - Kjøpe ny og mer stillegående PSU (dyrt) - Åpne opp og sette i en NoiseKiller til PSU viften som regulere spenningen fra 5V til12V avhengig av temperatur (ca 139 kr på komplett.no) - Kjøpe en mer stillegående vifte til PSUen og bytte ut den gamle. Du får si ifra hvis du finner ut noe mer. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Er nok psuen, du kan vel senke volten på viften inni der til 7 eller 5v. Skiftet mitt aopen kabinett fordi det var klamt og varmt og ble dermed veldig bråkete Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 det er cpu viften da den er ekstremt bråkete hadde sanme selv Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 det er cpu viften da den er ekstremt bråketehadde sanme selv Han skriver jo at han har koblet ut viftene. Jeg gjetter at han da har koblet ut CPU viften og kabinettviften. CPU viften bråker sikkert den også, men det var ikke det han spurte om. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Det er godt mulig at det er strømforsyningen sin vifte som bråker, har Aopen selv, det bråker strømboksen en del... :-? Lenke til kommentar
KremBanan Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Takker for alle tipsene! Har sjekket alt av de tingene som dere sa og har kommet fram til at bråket kommer av en kombinasjon mellom viftene, strømforsyninga og harddisken. Da kommer jeg med flere spørsmål: 1. Hvilke typer(merke) harddisker er "lydløse"? 2a. Bråker en 7200rpm HD mye mere enn en 5200? 2b. Hvis ja, er det stor merkbar forskjell i prestasjon? 3. Hvilke "lav-lyds-vifter" kan dere anbefale? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Seagate skal være lydløst vet ikke om det er noen lydforskjell på 5400 og 7200, men antar det. det er iallefall prestasjonsforskjeller Papst er best av viftene, fint med vifteregulering og greier på enermax men de bråker mer i for hold til papst i forhold til luftmengden de flytter puh (min mening da...) Lenke til kommentar
essr Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har selv en XP1700 med 2 Western hd. 80 gb i raid. Prøvde å bytte vifte, men det var helt bortkastet. Hd. og skjermkortet bråker som bare f... Lenke til kommentar
tommis Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Har samme probmlem med en strømforsyning som jeg akkurat har kjøpt... Et chieftec 360W m/ active PFC(hva nå enn det er...). Bråker i alle fall som f***. Føler meg lurt Hvordan monterer man i så fall en noise killer? Kan man gjøre det selv? Hvis man stiller ned turtallet på vifta blir ikke kabinettet veldig varmt? Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 En NoiseKiller er en liten boks (halv fyrstikkeske) som er meget lett å tilkoble. Mna klipper av ledningene til viften innne i PSUen. De fire ledningene kobles så til "sukkerbitene" som følger med. En varmesensor vil så justere spenningen fra 5v til 12v avhengig av temperatur. Har du et varmt kabinett etter en times Unreal Tournament, så blir det kanskje 12V... Dette er så lett at selv far kan gjøre det. Lenke til kommentar
tommis Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Men min PSU har 2 vifter, tåler Noise killeren belastningen fra 2 stk vifter eller må jeg ha 2 noise killere? Hva er forresten "active PCF"? Bare lurte Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 På Komplett sine sider er det oppgitt at NoiseKilleren tåler 12W. Husk at P = UI. Som regel er det oppgitt hvor mange ampere som viften bruker, f.eks. 0.3A. Det tilsvarer 3.6W (12 * 0.3). http://www.geto.no/asp/webshop/produktdeta...ProductID=10100 http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...13&GrpID=4&s=pl Lenke til kommentar
tommis Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Problemet er egentlig at jeg ikke aner hvor mange watt en strømforsyningsvifte er på. Tenkte kanskje noen visste det slik at jeg slapp og skru opp psu'en 8) Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det er gjerne 1W-2W på ei slik vifte. 12W er ei 80mm delta vifta, noe som er på linje med et middels jetfly. Lenke til kommentar
tommis Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det hørtes bra ut! Da kan jeg vel paralellkoble to slike til en noise killer(max 12W)? Vet du hva "active PCF" er også? Takk for alle innlegg! De var til stor hjelp! Lenke til kommentar
honnings88 Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 officesjop har en veldig stillegående lownoise vifte iglo 2310 som bare koster 65 kroner. Vifta lager bare 25 db. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå