Gå til innhold

Valg av nybegynnerkamera *løst*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke Elkjøp i Haugesund har noe slik inne. Hvorfor går du ikke heller på Japan Foto i Haraldsgaten i steden? De har jo det meste inne, og er stort sett billigere enn Allkjøp på fotoutstyr. Der kan du i tillegg slumpe til å treffe en ekspeditør som vet hva blenderstyrt betyr, noe man skal lete svært lenge etter på Raglamyr. Svært, svært lenge.

Ærlig talt. Det finnes seriøse butikker i Haugesund også. Hvorfor i all verden insisterer du på å handle kamera i en støvsugerbutikk, når du ikke har særlig peiling på det du skal handle selv? Jeg spør ikke noen på Foto Erik om råd når jeg trenger ny støvsuger, osv osv. Japan Foto og Foto Erik er de eneste butikkene i Haugesund man kan handle kamera av noen som vet hva de snakker om.

9502845[/snapback]

 

Ta det med ro...jeg skal bare teste og se på kameraene på elkjøp (dersom de har de inne). Så bestiller jeg heller på japanfoto når jeg komme heim. Vet rett og slett ikke om vi skal til sentrum en gang, ikke helt min avgjørelse :) (har en mor som er livredd for bykjøring, kan derfor ikke tvinge henne inn i sentrum)

Dessuten har de i alle fall 4 fire speilreflekskameraer her i Hardanger (Ja HELE fire stk på to butikker!) som jeg sikkert kan teste :innocent:

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar

Du bør uansett få tafset på alle kameraene. Elkjøp tar bare inn ting som de tror selger mye, og av en eller annen grunn virker det ikke som om de har tro på Olympus slr i de butikkene jeg har vært i. Japan Foto er eneste sted der du får tatt i de forskjellige kameraene før du bestemmer deg, fordi det er bare de som har et stort utvalg i Haugesund. Forstår at det kan bli vanskelig hvis din mor er redd for å kjøre i byen (selv om Haugensund egentlig er for landsby å regne i en slik sammenheng), men hvis hun skal være lenge på et kjøpesenter utenfor byen så burde du kanskje vurdere enn busstur til sentrum. Det er jo ikke lange veien til byen.

Hvis din mor er redd for trafikken i byen, så kan dere jo parkere helt nord i Karmsundsgaten. Da er det ikke så lang gåtur til Japan Foto, som ligger ganske langt sør i Haraldsgaten. Det er jo en del penger å legge ut på noe som du ikke har fått undersøkt skikkelig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Crop-faktoren ligger så vidt jeg husker som regel på 1.5-1.6, men det finnes også såkalt fullformat digital speilrefleks

 

Jepp, men det gjelder ikke alle. Canon, Nikon og de fleste ligger i dette området. Men Olympus kjører med en noe mindre bildebrikke og har av den grunn crop-faktor på 2x, som altså vil si en dobling av brennvidden i praksis (jada, en brennvidde er en brennvidde, jeg vet også det, men vi snakker jo om i praktisk bruk sammenliknet med fullformat).

 

Det har jo ellers vært nevnt en del om størrelsen på E-400/410, og hvis trådstarters brukernavn gjenspeiler både kjønn og alder ( altså en frøken på 23 somre/vintre) tenkte jeg litt på håndteringen. Uten det vanlige batterigrepet som de fleste speilrefleks har virker E-400/410 veldig nett å holde i. Selv jeg med normalt store herrepølser liker grepet meget godt, og vil da tippe en gjennomsnittelig damehånd ville like dette også.

 

Glem heller ikke, Louvise, at vi som anbefaler dette fremfor D40 (som selvsagt på ingen måte er noe dårlig kamera), er jo dette med mangel på autofokus i huset. Det vil jo som nenvt begrense utvalget av objektiver til de med innebygget motor.

Det vil du mest sannsynlig ikke få hører av en fjott hos Elkjøp, forøvrig.

Jeg stiller meg bak de som ber deg gå i en fotosjappe, om mulig.

Lenke til kommentar
No joke.

 

40D hadde vært snasent, men når jeg kan få en Mk2 med 28-135mm-objektiv til en tusing under 40D-retail...

9504336[/snapback]

Det er jo en helt annen type kamera da. Dette er et pressekamera, og kan på mange måter ikke sammenlignes med andre kameraer.

9504357[/snapback]

God morgen folkens! :)

 

Jeg tror du skal vite litt hva du går til om du kjøper Mk2, og jeg vil i grunn si at det der er ikke noe begynnerkamera. Men klart - har du peiling på blender og lukker og iso og ja, full pakke, så er det et supert kamera. Husk bare på at hvis det har vært brukt som pressekamera, så har det nok blitt endel tusen eksponeringer. Tenker da på om du må bytte "eksponeringsmekanismen" ganske snart. Da må det sendes inn og det koster vel litt på et sånt kamera tror jeg :hmm:

 

40D har jeg ikke noe formening om. Det er et splitter nytt kamera, og jeg tror ikke det er noe bomskudd å starte med det, selv for en noobie. :)

Lenke til kommentar
Nikon D40 serien er kanskje kommet i samme størrelsen, men har mistet noen av systemfordelene med DSLR (ikke innebygget autofokus). 

9501591[/snapback]

Altså, D40 har innebygget autofokus, men ikke autofokusmotor. AF-S objektiver kan ikke alene fokusere, for bl a fokussensoren MÅ sitte i kameraet, og det er såvidt jeg vet kameraet som styrer fokusen, men selve motoren sitter i AF-S objektivene. Men, at fraværet av fokusmotor i kameraet er en ulempe kan vi vel være enige i :)

Lenke til kommentar
Nikon D40 serien er kanskje kommet i samme størrelsen, men har mistet noen av systemfordelene med DSLR (ikke innebygget autofokus). 

9501591[/snapback]

Altså, D40 har innebygget autofokus, men ikke autofokusmotor. AF-S objektiver kan ikke alene fokusere, for bl a fokussensoren MÅ sitte i kameraet, og det er såvidt jeg vet kameraet som styrer fokusen, men selve motoren sitter i AF-S objektivene. Men, at fraværet av fokusmotor i kameraet er en ulempe kan vi vel være enige i :)

9504572[/snapback]

 

Trenger ikke å være en ulempe, mange som kjøper et nybegynnerkamera bruker det kun på auto og kjøper ikke ytterligere objektiver.

Lenke til kommentar
Trenger ikke å være en ulempe, mange som kjøper et nybegynnerkamera bruker det kun på auto og kjøper ikke ytterligere objektiver.

 

Nei, ikke nødvendigvis, men hvis man etter en stund finner ut av at man har lyst til å fotografere litt mer seriøst må man nok bytte kamera.

Siden det fortsatt finnes så mange gode objektiver uten innebygget fokusmotor er det ikke mange objektivene man kan velge mellom, og sannsynligheten for at man finner noe fint brukt er mye mindre.

 

Her hjemme har jeg Canon EOS 100, 350D og Olympus OM10.

Alle disse har forskjellig grep, EOS 100 har samme type grep som 30D og passer klart best i mine store hender.

Olympus kommer på andreplass, selv om den har et veldig smalt grep, likt det man finner på E-410, men siden man holder kameraet på en annen måte virker det veldig bra.

350D er heller ikke vondt å holde i, og jeg klarer å ta gode bilder av og til selv om grepet ikke er optimalt.

 

Nå tror jeg det er på tide for trådstarter å bestemme seg, jo mer man titter rundt på nette jo mer forvirret blir man.

Hvis jeg skulle hatt speilrefleks for første gang nå, er sannsynligheten stor for at det hadde blitt noe annet enn Canon.

 

Av de alternativene trådstarter har er Olympus et meget bra valg.

Både siden kameraet er veldig lite, og Olympus lager noen veldig lekre objektiver i alle prisklasser, til omtrent halvparten av vekten til konkurrentene.

I tillegg har man Panasonic og Leica med på laget, noe som ikke kan sies å være en ulempe.

Lenke til kommentar

Dersom din mor er redd for å kjøre i sentrum kan dere parkere på Flotmyr. Da er dere kun en kort spasertur unna sentrum. Forøvrig bør du vurdere å kjøpe i din lokale fotobutikk om dere har en slik. Det kan være kjekt å stikke innom dere å mase om det er noe du lurer på.

 

Betingelsen må selvsagt være at de er noenlunde konkuransedyktgie på pris. 10-15% over internettpris bør være greit.

Lenke til kommentar
Men kvalitet og brukerstøtte/tilgjengelighet har også mye å si.

9504893[/snapback]

 

Er det noen av produsentene som mangler det?

9504928[/snapback]

HVis personen bor på et lite sted, er det ofte de bare vil føre nikon/canon, av åpenbare grunner. Derfor tenkte jeg at det blir feil å kjøpe andre merker, såkalte underdogs, når man faktisk ikke sparer så mye ift kvalitet og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

Stakkars folk, dere må bli helt oppgitt av meg :blush:

 

Men jeg skal følge deres råd, tester Olympus og Nikon på fotobutikk i Haugesund. Og gir så klart tilbakemelding.

 

Såvidt jeg forstår så anbefales Olympus, og med prisen Japan Foto fører, så er jeg fortsatt 500kr under budsjettet mitt :)

 

Det står forresten at kameraet har webkamera funksjon? Hvordan fungerer dette? :hmm:

 

Og for å få det klart hvem jeg er osv. Hunkjønn på 23 med ganske lange fingre :p Bor i Odda, en gudsforlatt plass. Så jeg vil tro de fleste forstår det når jeg sier at kameraene som finnes i butikkene her, er overpriset. i alle fall når det er 2 timer til nærmeste storby ;)

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale Olympus. Har ikke erfaringer med dette. Er bare det at "underdogs" har en vane til å bli skuffelser. Tror kanskje jeg ville strukket prisen litt lenger, og sett på Nikon 400D/350D, eller brukt Nikon D50/70. Du har sikkert ikke behovet for "det beste", men jeg ville allikevell strukket prisen litt lenger enn 5k. Når du allerede skal ut med så myye penger, er det bedre å legge på litt mer, å få noe du er fornøyd med. Derfor tror jeg Canon/Nikon er bedre valg, spesielt siden du bor i Odda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...