Gå til innhold

Valg av nybegynnerkamera *løst*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er det enkelt - gå får Nikon D40. Det at det ikke har autofokus-motor i huset, er ikke så farlig. Det finnes mange objektiver med fokus-motor nå, og kit-objektivet er ett av de.

 

Når du har brukt kameraet en stund, så ser du bedre hva du trenger, og da kan du forsvare å bruke mer penger.

9489249[/snapback]

Vel, det spørs jo litt hvor langt frem i tid du tenker om autofokus har noe å si eller ikke. Gitt at du en dag vil ha et godt objektiv i området 24/28-70mm, hva gjør du da? Sigma har to objektiver med lysstyrke 2.8, til en prislapp på ca 4000 kroner, som jeg varmt kan anbefale. Autofokus fungerer ikke med disse på D40, skal du ha noen som støtter det så må du bruke Nikon sitt AF-S objektiv, som sikkert er bedre, men også koster ca 4 ganger så mye. Så, om du tenker litt lenger frem, og er rimelig sikker på at du kommer til å fotografere en del, ville jeg nok anbefale å heller vente og spare opp litt mere penger, og gått for en D80. (Hvis du ikke er så heldig å finne D70s til en hyggelig pris et sted).

 

Men, jeg har en artig følelse av at det er noen som ikke er enige med meg :)

Lenke til kommentar
Det er kanskje et passende punkt på å oppsummere litt ?

 

1. Hvilke kameraer, av de som er foreslått, er det som frister ?

 

2. Hvilket budsjett har du (min/max) ?

 

3. Hvor viktig er macro ?

 

Tom

9488532[/snapback]

 

Enig i det ja :)

 

1. Har hørt MYE bra om nikon D40. Ikke bare her inne, men også andre plasser. Men så er det dette med at kameraet ikke har autofokus, og dermed blir jeg usikker. Ellers har noen anbefalt Pentax K100D.

 

2. Jeg har bestemt meg for at MAX på budsjettet er 5000kr. Dette er tross alt et førstegangskamera.

 

3. Macro er ikke livsviktig. Vil bare ha et brukbart kamera!

9489149[/snapback]

 

Da er det enkelt - gå får Nikon D40. Det at det ikke har autofokus-motor i huset, er ikke så farlig. Det finnes mange objektiver med fokus-motor nå, og kit-objektivet er ett av de.

 

Når du har brukt kameraet en stund, så ser du bedre hva du trenger, og da kan du forsvare å bruke mer penger.

 

Tom

9489249[/snapback]

 

Jeg kjøper såklart kameraet med kit. Er det da autofokus på det kit-objectivet som følger med?

 

* Kompakt og lett

* Oppløsning: 6,1 megapiksler

* AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55 mm f/3,5-5,6 G ED objektiv

* Knivskarp trefelts autofokus

* Lagringsmedie: SD-minnekort, SDHC-kompatibelt

* Stor, klar 2,5-tommers LCD-skjerm

* 8 digitale motivprogrammer

* Innebygget i-TTLflash-teknologi

* Oppstartstid – bare 0,18 sekunder

* 2,5 fps seriefotografering

* Stort lysfølsomhetsområde, 200-1600 ISO

* Oppladbart EN-EL9-litiumionbatteri

* PictBridge-kompatibel

* Brukervennlig retusjeringsmeny

* Full kompatibilitet med Nikons totale bildebehandlingssystem

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar
roac, innen den tid har sikkert Sigma, og mange andre kommt ut med motor i obbjektivet.

9491198[/snapback]

Det er jeg nå ikke så sikker på. Det er en rekke "rimelige" kvalitetsobjektiver, også fra Nikon, uten motor i objektivet, rett og slett fordi fokus er både stille nok og rask nok uten, som f eks:

  • Nikon 85mm f1.8 (Ryktene snakker riktignok om en VR, men den blir neppe rimelig)
  • Nikon 50mm f1.8 og f1.4
  • Sigma 24mm f1.8
  • Sigma 20mm f1.8

Slike objektiver vil i hvert fall jeg ha muligheten til å bruke, men det blir jo litt opp til kjøperen selv. Jeg mener helt alvorlig at D80 er et kamera som man kan ha vesentlig lenger enn en D40 :)

Lenke til kommentar

Og da ble altså E-400 (evt. E-410) helt uaktuelt i vurderingen?

 

Fra lista over, er det ikke mye de ikke også klarer:

 

Kompakt og lett (E-400 er det minste og letteste, om det er et argument)

* Oppløsning: 6,1 megapiksler (10 på Olympus)

* AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55 mm f/3,5-5,6 G ED objektiv (14-42, AF i huset)

* Knivskarp trefelts autofokus (Olympus også)

* Lagringsmedie: SD-minnekort, SDHC-kompatibelt (xD og CF på Olympus)

* Stor, klar 2,5-tommers LCD-skjerm (Olympus også)

* 8 digitale motivprogrammer ( 31 program på E-400)

* Innebygget i-TTLflash-teknologi (ehh...litt usikker)

* Oppstartstid – bare 0,18 sekunder (litt lenger grunnet beste støvrens på markedet)

* 2,5 fps seriefotografering (3 på E-400)

* Stort lysfølsomhetsområde, 200-1600 ISO (100-1600 på E-400)

* Oppladbart EN-EL9-litiumionbatteri (Olympus sin variant)

* PictBridge-kompatibel (olympus også)

* Brukervennlig retusjeringsmeny (ehhh.. tror ikke det, men må man ha det?)

* Full kompatibilitet med Nikons totale bildebehandlingssystem (Nix..)

 

Samlet ble det vel ikke så galt for Olympus heller?

Lenke til kommentar
E-400 hadde vært et fint valg det også, men hun har allerede testa D40 og likte den. Siden hun bor litt utenfor allfarvei så er det ikke rett-frem å få prøvd et E-400 heller. Så da er det like greit å gå for D40, synes jeg. Selv om E-400 er et litt bedre kamera :)

9493539[/snapback]

 

Sannheten er vel at jeg kun har tatt i et sony ett eller anna speilreflekskamera med masse utstyr og jeg skjønte lite og ingenting. Så nei, jeg har ikke testet D40, bare hengt meg opp i det av en eller annen grunn :blush:

 

Ser visst ut som at vi ikke kommer fram til noe løsning. Sta? Jeg? Aldri! :D

 

Skal til Haugesund på tirsdag, satser da på å gå innom Elkjøp for å se på diverse kameraer. For å få et litt bedre innblikk. Her jeg bor, har vi bare Expert, og de er vel egentlig nokså overpriset etter min mening.. :whistle:

Lenke til kommentar
Bruk Elkjøp kun for å se og prøve, ikke spørre.

9495064[/snapback]

 

Dårlig erfaring? :p

9495321[/snapback]

Problemet med Elkjøp og de fleste andre elektrokjeder, er at mange av selgerne knapt nok vet forskjell på brødristere og mp3-spillere! I tillegg er de relativt nye på Foto. Klart det er mulig at du har flaks og treffer en selger som vet hva han* snakker om. Det skjedde faktisk meg for et par år siden.

 

Edit: JEg ser at både Japan Foto og Fotovideo holder til i Haugesund. JEg foreslår at du går til de istedet - der får du gode råd, og selv om de er litt dyrere, er det verdt det. Vær bare klar over at Fotovideo er glade i å selge Canon go Sigma. Får du et godt tilbud på en Canon EOS 350D med en Sigma 18-50mm f/3.5-5.6, så bør du faktisk vurdere det. Kit-objektivet til Canon er ikke så bra, men kameraene er det.

 

Tom

 

* Av en eller annen grunn er det alltid en han ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg synes elkjøp er en litt tvilsom butikk. Jeg kjente en som var selger i en avdeling i Oslo. Salgsteknikkene de ble kurset i å bruke var slettes ikke bra.

 

Når det gjelder priser er de ganske vilkårlige. Man vet aldri hvor de settes i forhold til "gatepris".

 

Jeg har også hørt at elkjøpkjeden og deres eiere kan kjøpe inn store kvanta sekundavarer som de selger "billig". Med tanke på den varierende kvaliteten mange har påpekt i forhold til f.eks objektiver, så vet man aldri.

 

Jeg ville valgt å kjøpe på nettet. Velg en billig butikk med bra ord på seg.

Lenke til kommentar
Bruk Elkjøp kun for å se og prøve, ikke spørre.

9495064[/snapback]

 

Dårlig erfaring? :p

9495321[/snapback]

 

Du har fått gode svar av Tom og Mr.

 

Ja, snakker av erfaring. De er generalister på elektronikk og har derfor ikke dybdekunnskap om DSLR. Du kan selvsagt være heldig å treffe på fotointeresserte med kunnskap, men dette tilhører sjeldenhetene vil jeg tro. Sjansen for at du treffer kompetente selgere er mye høyere i spesialforretninger, unntak finnes der også selvsagt.

Lenke til kommentar
Skal til Haugesund på tirsdag, satser da på å gå innom Elkjøp for å se på diverse kameraer. For å få et litt bedre innblikk. Her jeg bor, har vi bare Expert, og de er vel egentlig nokså overpriset etter min mening.. :whistle:

9494237[/snapback]

 

Da har du en god mulighet til å kjenne litt på de forskjellige kameraene. Det var slik jeg endte opp med å velge når jeg skulle ha meg kamera for noen måneder siden. (Stod til slutt mellom Nikon D80 og Pentax K10D for min del.)

 

Du bør ihvertfall pelle på både Nikon D40 og Pentax K100D. (Gjerne Olympus og Canon også slik at du vet hvordan de ligger i henda dine)

 

Det som er positivt med K100D er at den har bildestabilisator i kamerahuset. Du får da bildestabilisering på alle objektiver du bruker på huset. Kjekt hvis du er litt skjelven på henda slik jeg er :)

 

Hvis det ikke er noen stor forskjell på de kameraene du vurderer, så syns jeg du skal velge det kameraet som du følger ligger best i henda. Du skal tross alt føle deg komfortabel med bruken av det.

Endret av reybr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...