Gå til innhold

Valg av nybegynnerkamera *løst*


Anbefalte innlegg

Er litt viktig for meg at folk legger igjen meninger om kameraet pga erfaring osv, ikke negative kommentarer fordi de kanskje ikke er tilhenger av Nikon eller andre merker

9472491[/snapback]

Hva legger du i dette? Jeg er faktisk fult i stand til å lese spesifikasjonene, se bilde/tegning av et kamera, og bare ut i fra det si at det er et kamera som ikke passer meg, og sågar påpeke svakheter. Er ikke det av interesse? Nikon har f eks på min D70s (og såvidt jeg har sett alle andre modeller av dSLR) to hjul, et på pekefinger og et på tommel, som gjør at jeg SAMTIDIG kan justere både blender og lukkertid. Den muligheten har jeg enda ikke sett hos Canon. Dette er ikke vesentlig for en nybegynner, men hvis du har planer om å virkelig bli god til å fotografere så kan dette bli vesentlig før du aner.

 

Mitt råd er: Ta til deg alle tilbakemeldinger, man må ikke prøve å bruke et kamera for å påpeke svakheter. Ellers vil jeg bare nevne at jeg villle lagt mer vekt på objektiver en kamera til å begynne med, og så heller gjøre en skikkelig oppgradering av kameraet etter hvert.

9476987[/snapback]

 

Jo alt er av intr. men det fins folk som er total avhenger av f.eks sony, og som derfor ikke vil anbefale noe annet. Akkurat som med biler, liker man Toyota, så suger alt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor er det andre hjulet da? Jeg har sett på bilder av MANGE Canon camera, og sjekket nå blant annet D30, og finner bare et kontrollhjul. Bruker du da hjulet ved siden av skjermen som det andre?

Det ved skjermen er det andre, ja. Fungerer nok greit det, men jeg også foretrekker Nikon/Pentax sin løsning (Pentax på K10D).
Lenke til kommentar
Hvor er det andre hjulet da? Jeg har sett på bilder av MANGE Canon camera, og sjekket nå blant annet D30, og finner bare et kontrollhjul. Bruker du da hjulet ved siden av skjermen som det andre?

Det ved skjermen er det andre, ja. Fungerer nok greit det, men jeg også foretrekker Nikon/Pentax sin løsning (Pentax på K10D).

9478700[/snapback]

Det blir jo høyst personlig hvilken av løsningene man foretrekker, noe jeg er helt sikker at også k-ryeng mener. Etter å ha brukt mekanisk Nikon i en mannsalder, gikk jeg delvis inn i den moderne tid med en moderne slr med programmer, af osv fra Nikon. Var egentlig rimelig fornøyd med det, men ikke så überfornøyd at jeg fikk problemer med overgangen til Canon 20D våren 05. Personlig kan jeg trygt si at jeg foretrekker hjulet ved siden av skjermen foran et vanlig multihjul på tommelen. Jeg synes det er overlegent å bruke, der det ruller så lett og fint under tommelen min. Jeg synes rett og slett det er litt deilig å bruke, i tillegg til den praktiske siden av det.

 

Jeg har likevel ikke noen problemer med å evt bytte til Nikons løsning en gang i fremtiden, hvis D3 blir så bra som jeg håper, og julenissen tar betaling i naturalia for ekstra dyre pakker. Har nemlig hørt om folk som får dyrere pakker enn meg til jul, så jeg tenkte kanskje det finnes en mulighet jeg har oversett. Jeg kommer nok til å savne Canons hjul den første tiden, men etter en stund bør det være glemt. Kamera skal være en forlengelse av øye og arm, og med litt åpen innstilling til ergonomi så ser jeg ingen grunn til at man ikke kan venne seg til en litt annerledes ergonomi. Det er forhåpentligvis få som har så liten evne til å tillegge seg nye arbeidsformer på relativt kjapp tid.

 

Jeg synes at argumentet om Nikons tommelhjul vs. Canons tilsvarende løsning er helt irrelevant når en nybegynner spør om råd. For en som er ny så vil den første løsningen man velger bli referansen, og vedkommende har ikke behov for å arve andres referanser. Det vil jo være utrolig tåpelig, siden det kun medfører at valgmulighetene blir mindre. Derfor vil jeg oppmode alle Nikon og Canonbrukere (samt Pentax, Olympus og Sony) til å tenke litt over hvilke råd de gir. Å fortelle en nybegynner at Nikons tommelhjul bør ha påvirkning på vedkommendes valg er jo en direkte avsporing. Vedkommende blir jo vant med det han/hun kjøper, så problemstillingene er i praksis ikke-eksisterende enda. Først ved et bytte av system er slike ting relevante, og selv da ville det ikke betydd noe som helst for meg. Jeg bruker en uke på å stille meg om fra et mobilmerke til et annet. Det tar neppe særlig mye lenger tid for meg å omstille meg til et Nikon-hus heller.

Lenke til kommentar
Det blir jo høyst personlig hvilken av løsningene man foretrekker, noe jeg er helt sikker at også k-ryeng mener.
Jepp, og som jeg skriver - Canon-hjulet fungerer nok helt greit (jeg har ikke brukt det nevneverdig, bare prøvd i butikken), men jeg foretrekker Nikon/Pentax sin løsning.

9479202[/snapback]

 

Prøvd det i butikken? Jaja, bedre det enn å basere seg på et bilde ihvertfall...

Lenke til kommentar
Prøvd det i butikken? Jaja, bedre det enn å basere seg på et bilde ihvertfall...

For å si det sånn, trenger ikke nødvendigvis bruke timer på å finne ut hva man liker best av to løsninger. Og som sagt, Canon-hjulet fungerer nok helt fint hvis man venner seg til det, det gjelder garantert Nikon-hjulet også. Dét alene er ingen avgjørende faktor for å bestemme merke, jeg likte bare generelt Nikon-følelsen bedre.

 

Som oftest er det subjektive faktorer som inngår i f.eks. kameravalg, bilvalg, valg mellom Mac og PC etc. Hvilken følelse man får, kan være helt avgjørende, og for min del stoler jeg mye på magefølelsen... Angrer ikke på det heller - er meget fornøyd med Nikon - og er heller ikke overbevist om at jeg ville vært like fornøyd med et Canon-kamera. Det betyr ikke at det er rett for resten av verden med Nikon - folk bør stole på magefølelsen sin...

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg svar på denne annonsen:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10753598

 

Han hadde kameraet enda. Men er det verdt det? Hadde dere kjøpt det som førstegangskamera?

9478221[/snapback]

 

Helt klart!

Et meget bra kamera med bildestabilisator.

Du har vel sett at det koster 4050kr på pixmania, og en tusing mer andre steder?

Så du bør være helt sikker på at det er i topp stand, og kvitteringer og slikt er i orden.

 

Pentax samarbeider med Samsung om kamera, så det kan dukke opp mye spennende fra den kanten i fremtiden.

I tillegg har Pentax i mine øyne noen av de lekreste objektivene på markedet.

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg svar på denne annonsen:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10753598

 

Han hadde kameraet enda. Men er det verdt det? Hadde dere kjøpt det som førstegangskamera?

9478221[/snapback]

 

Helt klart!

Et meget bra kamera med bildestabilisator.

Du har vel sett at det koster 4050kr på pixmania, og en tusing mer andre steder?

Så du bør være helt sikker på at det er i topp stand, og kvitteringer og slikt er i orden.

 

Pentax samarbeider med Samsung om kamera, så det kan dukke opp mye spennende fra den kanten i fremtiden.

I tillegg har Pentax i mine øyne noen av de lekreste objektivene på markedet.

9483442[/snapback]

 

OJ! :dribble: Den siden var billig! Noen som har erfaring med siden??

Nå er det kanskje andre kameraer som er aktuelle :!: Rundt 5000kr, ikke over. Hjelp folkens!!

Lenke til kommentar

Fordelen med den siden er at det er billig, ulempen er at den er fransk.

Les brukererfaringene først.

 

Det kan ta litt lang tid innen du får varene, og om du har uflaks og må ty til garanti kan du være sikker på at kameraet må sendes til Frankrike og at det veldig lang tid.

Mulig det ikke følger med Norsk bruksanvisning også.

 

Pentax K100D Super til 4543,- ville jeg valgt.

Lenke til kommentar
Fordelen med den siden er at det er billig, ulempen er at den er fransk.

Les brukererfaringene først.

 

Det kan ta litt lang tid innen du får varene, og om du har uflaks og må ty til garanti kan du være sikker på at kameraet må sendes til Frankrike og at det veldig lang tid.

Mulig det ikke følger med Norsk bruksanvisning også.

 

Pentax K100D Super til 4543,- ville jeg valgt.

9485051[/snapback]

 

Kommer det toll i tillegg da, eller har de butikk i Norge? :)

 

Hvilke fordeler er det med K100D super i forhold til Nikon D40?

Lenke til kommentar
Kommer det toll i tillegg da, eller har de butikk i Norge?  :)

Det kommer ikke noe annet i tillegg enn frakt.
Hvilke fordeler er det med K100D super i forhold til Nikon D40?

Først og fremst bildestabilisator, og et bedre kitobjektiv. Ellers er det mindre forskjeller, men du får vel bl.a. skjerm på toppen. Pentax K100D (Super) bruker forøvrig AA-batterier, greit å være klar over (det må du kjøpe ved siden av).
Lenke til kommentar
Kommer det toll i tillegg da, eller har de butikk i Norge?  :)

Det kommer ikke noe annet i tillegg enn frakt.
Hvilke fordeler er det med K100D super i forhold til Nikon D40?

Først og fremst bildestabilisator, og et bedre kitobjektiv. Ellers er det mindre forskjeller, men du får vel bl.a. skjerm på toppen. Pentax K100D (Super) bruker forøvrig AA-batterier, greit å være klar over (det må du kjøpe ved siden av).

9485191[/snapback]

 

Har fra før et digitalkamera som bruke vanlige AA-batterier. Syns ikke dette er spesielt greit, tungvindt, og uten oppladbare batterier, slukes batteriet på null komma null. Så om jeg er så imponert over at det bruker AA batt. er jeg usikker på.... :nei:

Lenke til kommentar
Har fra før et digitalkamera som bruke vanlige AA-batterier. Syns ikke dette er spesielt greit, tungvindt, og uten oppladbare batterier, slukes batteriet på null komma null. Så om jeg er så imponert over at det bruker AA batt. er jeg usikker på.... :nei:

Var ikke ment å verken advare eller imponere - bare informere...

 

Så vidt jeg har skjønt er det ikke mange K100D-brukere som er misfonøyd med AA-batteri-løsningen, og kjøper du skikkelige oppladbare batterier er det nok ikke noen særlig forskjell i levetiden heller. Du får lese tester om dette, tror jeg.

Lenke til kommentar
Har fra før et digitalkamera som bruke vanlige AA-batterier. Syns ikke dette er spesielt greit, tungvindt, og uten oppladbare batterier, slukes batteriet på null komma null. Så om jeg er så imponert over at det bruker AA batt. er jeg usikker på.... :nei:

Var ikke ment å verken advare eller imponere - bare informere...

 

Så vidt jeg har skjønt er det ikke mange K100D-brukere som er misfonøyd med AA-batteri-løsningen, og kjøper du skikkelige oppladbare batterier er det nok ikke noen særlig forskjell i levetiden heller. Du får lese tester om dette, tror jeg.

9485291[/snapback]

 

Et minus med kameraet er jo dette:

 

Interne menyer Tysk, fransk, spansk, italiensk, kinesisk, (tradisjonell og forenklet), koreansk, japansk, russisk

 

:(

 

Jeg skjønner nesten tysk, men ingen av de andre språkene. Så den er jo veldig kjip :hmm:

Lenke til kommentar
Det er kanskje et passende punkt på å oppsummere litt ?

 

1. Hvilke kameraer, av de som er foreslått, er det som frister ?

 

2. Hvilket budsjett har du (min/max) ?

 

3. Hvor viktig er macro ?

 

Tom

9488532[/snapback]

 

Enig i det ja :)

 

1. Har hørt MYE bra om nikon D40. Ikke bare her inne, men også andre plasser. Men så er det dette med at kameraet ikke har autofokus, og dermed blir jeg usikker. Ellers har noen anbefalt Pentax K100D.

 

2. Jeg har bestemt meg for at MAX på budsjettet er 5000kr. Dette er tross alt et førstegangskamera.

 

3. Macro er ikke livsviktig. Vil bare ha et brukbart kamera!

Lenke til kommentar
Det er kanskje et passende punkt på å oppsummere litt ?

 

1. Hvilke kameraer, av de som er foreslått, er det som frister ?

 

2. Hvilket budsjett har du (min/max) ?

 

3. Hvor viktig er macro ?

 

Tom

9488532[/snapback]

 

Enig i det ja :)

 

1. Har hørt MYE bra om nikon D40. Ikke bare her inne, men også andre plasser. Men så er det dette med at kameraet ikke har autofokus, og dermed blir jeg usikker. Ellers har noen anbefalt Pentax K100D.

 

2. Jeg har bestemt meg for at MAX på budsjettet er 5000kr. Dette er tross alt et førstegangskamera.

 

3. Macro er ikke livsviktig. Vil bare ha et brukbart kamera!

9489149[/snapback]

 

Da er det enkelt - gå får Nikon D40. Det at det ikke har autofokus-motor i huset, er ikke så farlig. Det finnes mange objektiver med fokus-motor nå, og kit-objektivet er ett av de.

 

Når du har brukt kameraet en stund, så ser du bedre hva du trenger, og da kan du forsvare å bruke mer penger.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...