Gå til innhold

Valg av nybegynnerkamera *løst*


Anbefalte innlegg

Hvorfor kjøpe K100D til 4000 brukt når du kan få E-400 til 3800 (tydeligvis) nytt, og da senere ha tilgang på macro til 2000 dersom du skulle få lyst til det? Hvorfor gjør du alt så vanskelig for deg selv?

Trenger jo ikke være noe annet enn at man ikke liker grepet på E-400 :o)

9472083[/snapback]

Tja, det er mye debatt rundt dette.

 

Var selv førstegangskjøper av DSLR, og valgte E400 etter litt tråling av tester, litt lesing her og der og prøving. Det er så at det virker lite når du holder det i butikken, du løfter det opp, det føles litt lite. Jeg har hatt kameraet i to måneder nå, her på skolen min er det flere DSLR per person enn det er pakker med tobakk, så har også hatt muligheten til å prøve mye rart, alt fra D40, 400D og E500 til 30D og 20D. Som sagt, når du prøver et E400 i butikken virker det lite. Men nå merker jeg ikke størrelsen, og jeg har ikke små hender.

 

Tips: Speilrefleks var sånn i flere tiår, det er egentlig ikke et enormt problem for den jevne bruker. Joda, det hadde vært fint med et kamera med litt mer størrelse, som et D80, men jeg holder ikke spesielt mye bedre i verken D40 eller 400D, som er mer sammenlignbare mtp. prisklasse.

 

Størrelsen er en smakssak, du venner deg til det.

 

Men uansett hva du gjør, prøv kameraet før du kjøper det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal straks bestille meg kamera, som første digitalkamera jeg selv eier (bruker ett Canon Ixus 700 når det trengs, men er ikke mitt). Har derfor kikket litt rundt, og min løsning blir å bestille fra USA, Olympus E-410 med begge kit objektivene (14-42 og 40-150 (Tilsvarer 28-80 og 80-300 på filmkameraer pga skalering på sensor)). Jeg kjøper også med ett raskt 4gb minnekort, og en bæreveske.

 

Jeg bestiller fra www.bhphotovideo.com som er anbefalt ett annet sted her på forumet.

 

Dette kommer på totalt 5000 :dribble: Dette er da uten toll og frakt til Norge (frakt innen USA, har en som tar med til meg ;)). Så vil jo bli litt dyrere for deg eventuelt. 25% mva må du i alle fall regne med, hvor mye ekstra frakt det blir, vet jeg ikke.

 

Det jeg derimot vet er at dette hadde kostet over 8000 i Norge ^^ I tillegg til at det er ett godt tilbud allerede (E-410 med begge objektivene altså). Tror det skal bli kos.

 

Lykke til med valget i alle fall :)

Lenke til kommentar
Jeg skal straks bestille meg kamera, som første digitalkamera jeg selv eier (bruker ett Canon Ixus 700 når det trengs, men er ikke mitt). Har derfor kikket litt rundt, og min løsning blir å bestille fra USA, Olympus E-410 med begge kit objektivene (14-42 og 40-150 (Tilsvarer 28-80 og 80-300 på filmkameraer pga skalering på sensor)). Jeg kjøper også med ett raskt 4gb minnekort, og en bæreveske.

 

Jeg bestiller fra www.bhphotovideo.com som er anbefalt ett annet sted her på forumet.

 

Dette kommer på totalt 5000  :dribble:  Dette er da uten toll og frakt til Norge (frakt innen USA, har en som tar med til meg ;)). Så vil jo bli litt dyrere for deg eventuelt. 25% mva må du i alle fall regne med, hvor mye ekstra frakt det blir, vet jeg ikke.

 

Det jeg derimot vet er at dette hadde kostet over 8000 i Norge ^^ I tillegg til at det er ett godt tilbud allerede (E-410 med begge objektivene altså). Tror det skal bli kos.

 

Lykke til med valget i alle fall :)

9474614[/snapback]

 

Ja da har du ordnet deg godt! Gratulerer! :cool:

Lenke til kommentar

Du vil jo fortsatt tjene rundt 1500, hvis du bestiller den pakken fra statene, selv med toll. Da tror jeg at du (jeg) får en bra starterpakke, med to objektiver som kan testes ut ^^

 

Når det kommer til macro, tviler jeg på at du virkelig trenger ett macro objektiv med en gang. Du vil nok bli overrasket over hvor bra bildene blir i forhold til mobilen uansett. Macro objektiver er vel noe man bruker om man vil ha 1:1, dvs. at motivet er like stort på sensoren som det er i virkeligheten (correct me if i am wrong). Og "macro" begrepet blir vel litt misbrukt i den forstand at det brukes om alle veldig close-up bilder, og ikke har noe å gjøre med forholdstall mellom sensor-brennvidde og motiv.

 

Var ikke for å skryte at jeg la ut det jeg kjøper kameraet for, var for å tipse om at det kunne vært ett alternativ :)

Lenke til kommentar
Du vil jo fortsatt tjene rundt 1500, hvis du bestiller den pakken fra statene, selv med toll. Da tror jeg at du (jeg) får en bra starterpakke, med to objektiver som kan testes ut ^^

 

Når det kommer til macro, tviler jeg på at du virkelig trenger ett macro objektiv med en gang. Du vil nok bli overrasket over hvor bra bildene blir i forhold til mobilen uansett. Macro objektiver er vel noe man bruker om man vil ha 1:1, dvs. at motivet er like stort på sensoren som det er i virkeligheten (correct me if i am wrong). Og "macro" begrepet blir vel litt misbrukt i den forstand at det brukes om alle veldig close-up bilder, og ikke har noe å gjøre med forholdstall mellom sensor-brennvidde og motiv.

 

Var ikke for å skryte at jeg la ut det jeg kjøper kameraet for, var for å tipse om at det kunne vært ett alternativ :)

9476030[/snapback]

 

Trodde ikke at du ville skryte heller ;) men jeg tror jeg hadde gjort det! :D

 

Flott at noen sier at macro ikke er sånn super nødvendig. Jeg tror selv jeg vil merke enorm forskjell fra mobil og mitt digital kamera fra samsung.

 

Er litt skeptisk til dette med utlandet jeg. Eller...nå er jeg skeptisk til hele kjøpet mitt :blush:

Vanskelig å bestemme seg gitt. :roll:

 

Vil bare ha et kamera fort som f jeg! :tease:

Lenke til kommentar
Flott at noen sier at macro ikke er sånn super nødvendig.

9476137[/snapback]

Jeg har ikke hatt makro-objektiv siden 1984, og hold dere fast til stolen: Jeg lever fortsatt og tar til og med bilder.

Jeg har aldri hatt supervidvinkel, har ikke hatt noen lengre brennvidde enn 105mm siden 1987, og har ikke brukt noe lenger enn 50mm siden 2005. Når jeg tenker meg om er det merkelig at jeg i det hele tatt puster ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Nå uttrykker jo OP at han har lyst og interesse for Macro da. Er ikke så merkelig at folk foreslår macroobjektiver da. At du personlig har klart deg uten sier bare at du ikke er så over gjennomsnittet intressert i Macro, men heller konsenterer deg om andre motiver :)

9476501[/snapback]

Jeg svarte bare på posten som jeg siterte.

Lenke til kommentar
Er litt viktig for meg at folk legger igjen meninger om kameraet pga erfaring osv, ikke negative kommentarer fordi de kanskje ikke er tilhenger av Nikon eller andre merker

9472491[/snapback]

Hva legger du i dette? Jeg er faktisk fult i stand til å lese spesifikasjonene, se bilde/tegning av et kamera, og bare ut i fra det si at det er et kamera som ikke passer meg, og sågar påpeke svakheter. Er ikke det av interesse? Nikon har f eks på min D70s (og såvidt jeg har sett alle andre modeller av dSLR) to hjul, et på pekefinger og et på tommel, som gjør at jeg SAMTIDIG kan justere både blender og lukkertid. Den muligheten har jeg enda ikke sett hos Canon. Dette er ikke vesentlig for en nybegynner, men hvis du har planer om å virkelig bli god til å fotografere så kan dette bli vesentlig før du aner.

 

Mitt råd er: Ta til deg alle tilbakemeldinger, man må ikke prøve å bruke et kamera for å påpeke svakheter. Ellers vil jeg bare nevne at jeg villle lagt mer vekt på objektiver en kamera til å begynne med, og så heller gjøre en skikkelig oppgradering av kameraet etter hvert.

Lenke til kommentar
Er litt viktig for meg at folk legger igjen meninger om kameraet pga erfaring osv, ikke negative kommentarer fordi de kanskje ikke er tilhenger av Nikon eller andre merker

9472491[/snapback]

Hva legger du i dette? Jeg er faktisk fult i stand til å lese spesifikasjonene, se bilde/tegning av et kamera, og bare ut i fra det si at det er et kamera som ikke passer meg, og sågar påpeke svakheter. Er ikke det av interesse? Nikon har f eks på min D70s (og såvidt jeg har sett alle andre modeller av dSLR) to hjul, et på pekefinger og et på tommel, som gjør at jeg SAMTIDIG kan justere både blender og lukkertid. Den muligheten har jeg enda ikke sett hos Canon. Dette er ikke vesentlig for en nybegynner, men hvis du har planer om å virkelig bli god til å fotografere så kan dette bli vesentlig før du aner.

 

Mitt råd er: Ta til deg alle tilbakemeldinger, man må ikke prøve å bruke et kamera for å påpeke svakheter. Ellers vil jeg bare nevne at jeg villle lagt mer vekt på objektiver en kamera til å begynne med, og så heller gjøre en skikkelig oppgradering av kameraet etter hvert.

9476987[/snapback]

da har ikke du sett på mange canon kamera gitt. 10d, 20d, 30d, 40d, 5d, 1d osv..... har 2 hjul

 

for å bli god fotograf må man vri på både blender og lukkerhjulet samtidig :p

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Størrelsen er en smakssak, du venner deg til det.

Er ikke størrelsen jeg bemerker, men grepet. Har ikke noe problemer med størrelsen, og jeg har heller ikke noe problemer med grepet på E-400 (selv om remfestet er utrolig klønete plassert), men har heller ingen problemer med å se at noen ikke vil trives med det...

 

Størrelsen på D40 er nesten helt identisk med 400D, men grepet er helt forskjellig. D40 kunne jeg levd med, 400D ville jeg ikke hatt av annen grunn enn å selge den og kjøpe et annet kamera...

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til dette med utlandet jeg. Eller...nå er jeg skeptisk til hele kjøpet mitt  :blush:

Vanskelig å bestemme seg gitt.  :roll:

 

Vil bare ha et kamera fort som f jeg! :tease:

9476137[/snapback]

 

Jeg er også skeptisk til utlandet. Forbrukerloven vår er bra i forhold til det som finnes i USA. Det går jo an å skadeforsikre utstyret sitt, men da forsvinner noe av prisforkjellen..

 

Og du - kjøpt et E-400. Det finnes nok av fornøyde brukere der ute. Hvorfor? Du får et kompakt kamera med kompakt optikk som gjør det enkelt å ta med seg. Du får gode bilder rett fra kamera, så photoshopping er mindre nødvendig. Og sålenge du ikke har kjempehender så er ergonomien bra!

 

Også du kan ønske deg macroobjektivet til jul :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i forslaget om å gå for E-400. Et kompakt kamera med god optikk.

 

Det eneste ankepunktet mot E-400 er at den har noe høyere støy på høy ISO enn konkurrentene. Om det er et problem for deg eller ikke, kommer an på om du trenger høy ISO ofte. I såfall bør du legge på litt kroner og se på E-410.

 

Olympus lager vedlig gode kameraer og har klart bedre kit-optikk enn konkurrentene.

 

Tom

Lenke til kommentar
da har ikke du sett på mange canon kamera gitt. 10d, 20d, 30d, 40d, 5d, 1d osv..... har 2 hjul

 

for å bli god fotograf må man vri på både blender og lukkerhjulet samtidig :p

9477040[/snapback]

Hvor er det andre hjulet da? Jeg har sett på bilder av MANGE Canon camera, og sjekket nå blant annet D30, og finner bare et kontrollhjul. Bruker du da hjulet ved siden av skjermen som det andre? I så fall har kontrollhjulene vesentlig bedre plassering på Nikon-kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...