Gå til innhold

Valg av nybegynnerkamera *løst*


Anbefalte innlegg

Ja, men jeg får mitt fra statene ;) Betaler under 5000 for kameraet med begge kit objektivene, kamerabag og raskt 4gb minnekort ^^

 

Har gleda meg som en unge lenge nå, da er det kjipt å få denne utsettelsen :(

9523816[/snapback]

 

Aha. Stemmer :)

 

Kan tenke meg det e kjipt, men da er det en ekstra stor glede når du får kameraet vettu ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ble nok Olympus! Likte formen på D40 men var litt overrasket over at man ikke kunne ha sånn liveview eller hva det nå heter. Så avgjørelsen ble gjort nokså fort. Mye å sette seg inn i men deilig å faktisk ha kameraet liggende her og  :D Hadde skikkelig flaks og, for det var det siste kameraet de hadde inne  :)

Nå mangler jeg bare minnekort, men det fikses i morgen. Også burde man vel ha en veske på gullet sitt og  :love:

9523587[/snapback]

Eh.... med fare for å tråkke skikkelig i det :dontgetit: - visste du ikke at speilreflekskameraer i utgangspunktet ikke kommer med Liveview?

(Dette er en helt ny teknologi og spesifikasjon på speilreflekser, så det kommer nok flere etterhvert).

 

Edit: Gratulerer med nytt kamera forresten ;)

Endret av preje
Lenke til kommentar

Eh.... med fare for å tråkke skikkelig i det  :dontgetit:  - visste du ikke at speilreflekskameraer i utgangspunktet ikke kommer med Liveview?

(Dette er en helt ny teknologi og spesifikasjon på speilreflekser, så det kommer nok flere etterhvert).

 

Edit: Gratulerer med nytt kamera forresten  ;)

9524484[/snapback]

Det er mange som ikke vet det, og derfor er det bra at vi anbefaler en tur i en fotobutikk. Da hadde hun kanskje ikke fått den informasjonene, siden vi ikke har klart å få det klart nok frem at den forskjellen finnes. Nå forstår du kanskje hvorfor mange av oss mener at Pentax og Olympus gir mer for pengene enn Canon og Nikon. Man får enkelt og greit nyttige funksjoner som ikke de to store har, i dette tilfellet liveview.

En annen grunn til at jeg anbefaler Oly til nybegynnere, er den gode bildekvaliteten i jpg. Det er jo gøy å ta fine bilder før man begynner med raw også, evt når man stiller alt på auto og lar mamma ta seg av fotograferingen.

 

Kos deg med ditt søte, lille og kapable kamera. Nå håper vi alle at vi snart ser resultatene av din kreativitet i bildekritikken. Gratulerer fra meg også.

Lenke til kommentar
Nå mangler jeg bare minnekort, men det fikses i morgen. Også burde man vel ha en veske på gullet sitt og

 

Må da få anbefale 2 minnekort is tedet for ett, og da kanskje ikke det aller største. Det er f.eks. en god ide å ha 2 stk. 2GB-kort fremfor ett 4 GB. Jo større kort desto mer fallhøyde hvis det skjer noe med filene på kortet. På tur (ferie) er det ofte anbefalt å bytte kort annehver dag. Skulle et kort bli uleselig har man iallfall bilder fra annehver dag, i stedet for et lass bilder man mistet.

På veskefronten kan det anbefales en "snutevekse" fra Lowepro. De fleste foto- og elkjeder har gjerne godt utvalg fra denne produsenten. Jeg har en slik til mitt E-400, som er fysisk helt likt ditt E-410, og den passer meget godt, både med 14-42 og 40-150, da "snuten" er lang nok til begge. I tillegg har den en utenpålomme med plass til minnekort, ekstra batteri (som også anbefales på sikt, det passer aldri godt at man går tom for strøm) og annet småtteri.

 

Føyer meg ellers til gratulantene for godt valg.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Det ble nok Olympus! Likte formen på D40 men var litt overrasket over at man ikke kunne ha sånn liveview eller hva det nå heter. Så avgjørelsen ble gjort nokså fort. Mye å sette seg inn i men deilig å faktisk ha kameraet liggende her og  :D Hadde skikkelig flaks og, for det var det siste kameraet de hadde inne  :)

Nå mangler jeg bare minnekort, men det fikses i morgen. Også burde man vel ha en veske på gullet sitt og  :love:

9523587[/snapback]

Eh.... med fare for å tråkke skikkelig i det :dontgetit: - visste du ikke at speilreflekskameraer i utgangspunktet ikke kommer med Liveview?

(Dette er en helt ny teknologi og spesifikasjon på speilreflekser, så det kommer nok flere etterhvert).

 

Edit: Gratulerer med nytt kamera forresten ;)

9524484[/snapback]

 

Takk :D

 

Vettu, det visste jeg faktisk ikke, og sto der helt sjokket da hun i butikken fortalte det. Hun ville ha D40 selv, men den tanken forsvant fort fra hodet mitt ;)

Jeg føler jeg må ha liveview. Og tenkte at det var med på alle kameraer (tenker tilbake på et sony speilrefleks jeg prøvde for over et år siden, det hadde den funksjonen)

 

Men tusen takk for alle tips og råd. Kommer nok til å fortsette å skrive i denne tråden, og spørre om videre tips og råd. :whistle: Noe jeg tror jeg trenger, tørr knapt å ta i kameraet nå.

 

Må sette meg ned å lese skikkelig om det. Tok et herlig bilde av en blomst istad, imponerende kvalitet på bildet! :dribble: Og dessuten zoomet jeg inn (for det kalles det, ikke sant? *ler*) på blomsten og fant i alle fall ut at så langt så trenger jeg ikke noe macrolinse.

 

Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden? :blush:

Har som sagt ikke satt meg inn i kameraet, da jeg ikke fikk kjøpt minnebrikke før idag.

Lenke til kommentar
Nå mangler jeg bare minnekort, men det fikses i morgen. Også burde man vel ha en veske på gullet sitt og

 

Må da få anbefale 2 minnekort is tedet for ett, og da kanskje ikke det aller største. Det er f.eks. en god ide å ha 2 stk. 2GB-kort fremfor ett 4 GB. Jo større kort desto mer fallhøyde hvis det skjer noe med filene på kortet. På tur (ferie) er det ofte anbefalt å bytte kort annehver dag. Skulle et kort bli uleselig har man iallfall bilder fra annehver dag, i stedet for et lass bilder man mistet.

På veskefronten kan det anbefales en "snutevekse" fra Lowepro. De fleste foto- og elkjeder har gjerne godt utvalg fra denne produsenten. Jeg har en slik til mitt E-400, som er fysisk helt likt ditt E-410, og den passer meget godt, både med 14-42 og 40-150, da "snuten" er lang nok til begge. I tillegg har den en utenpålomme med plass til minnekort, ekstra batteri (som også anbefales på sikt, det passer aldri godt at man går tom for strøm) og annet småtteri.

 

Føyer meg ellers til gratulantene for godt valg.

9525876[/snapback]

 

Minnekort kjøpt, sikkert ikke det beste men 1GB til 198kr er ikke gale i hele tatt, syns jeg! Skal ha et til med tiden, må bare tørre å begynne å bruke kameraet for fullt. :innocent:

Lenke til kommentar
Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden? 
Jepp, det er det du må. Du har ganske enkelt ikke noe annet valg :o)

 

Når du har vent deg til det, vil du heller ikke ha det på noen annen måte...

Lenke til kommentar
Jeg føler jeg må ha liveview. Og tenkte at det var med på alle kameraer (tenker tilbake på et sony speilrefleks jeg prøvde for over et år siden, det hadde den funksjonen)
Det var det helt garantert ikke, for ingen Sony-DSLR per dags dato har Liveview. Det kan ha vært en Sony semikompakt, men det er ikke DSLR.

9526359[/snapback]

 

Det kan godt være. Ikke vet jeg. Vet i alle fall at det var masse ekstra linser med, og at det var veldig likt på mitt kamera...Men shit au, spiller ingen rolle uansett ;)

Lenke til kommentar
Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden? 
Jepp, det er det du må. Du har ganske enkelt ikke noe annet valg :o)

 

Når du har vent deg til det, vil du heller ikke ha det på noen annen måte...

9526367[/snapback]

 

Takker for svar, da vet jeg at jeg ikke ødelegger noe :cool:

Lenke til kommentar
Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden?  :blush:

Har som sagt ikke satt meg inn i kameraet, da jeg ikke fikk kjøpt minnebrikke før idag.

9526334[/snapback]

Gratulerer med nytt kamera !

En kan skifte mellom autofokus og manuell fokus. Det svarer seg alltid å gjøre det før man vrir på fokusringen, slik at du ikke utsetter fokusmotoren for slitasje. Slik er det på mine kamera, men jeg har Nikon.

(Det svarer seg å lese bruksanvisningen ja!).

 

edit: jeg svarte hvis på noe annet enn du spurte om :blush:

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden?  :blush:

Har som sagt ikke satt meg inn i kameraet, da jeg ikke fikk kjøpt minnebrikke før idag.

9526334[/snapback]

Gratulerer med nytt kamera !

En kan skifte mellom autofokus og manuell fokus. Det svarer seg alltid å gjøre det før man vrir på fokusringen, slik at du ikke utsetter fokusmotoren for slitasje. Slik er det på mine kamera, men jeg har Nikon.

(Det svarer seg å lese bruksanvisningen ja!).

 

edit: jeg svarte hvis på noe annet enn du spurte om :blush:

9526499[/snapback]

 

Takk takk. Det gjør ingenting, alle råd mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden?  :blush:

Har som sagt ikke satt meg inn i kameraet, da jeg ikke fikk kjøpt minnebrikke før idag.

9526334[/snapback]

Gratulerer med nytt kamera !

En kan skifte mellom autofokus og manuell fokus. Det svarer seg alltid å gjøre det før man vrir på fokusringen, slik at du ikke utsetter fokusmotoren for slitasje. Slik er det på mine kamera, men jeg har Nikon.

(Det svarer seg å lese bruksanvisningen ja!).

 

edit: jeg svarte hvis på noe annet enn du spurte om :blush:

9526499[/snapback]

 

Takk takk. Det gjør ingenting, alle råd mottas med takk :)

9526523[/snapback]

Manuell fokus er forresten fint å bruke på nærbilder og makro, der du kan få god hjelp av liveview skjermen for å stille skarpt.

 

edit: Jeg ser forresten at Olympus har en enklere løsning på overgang fra autofokus til manuell fokus ved kun å vri på fokusringen. Det er også mulighet for å stille litt forskjellige fokusvalg i menyene. Flotte spesifikasjoner på E-410.

http://www.olympus.no/consumer/dslr_E-410_Specifications.htm

http://www.olympus.no/consumer/dslr.htm

http://www.dpreview.com/reviews/OlympusE410/

 

Det finnes også noe som heter firmware: (oppdatering av prosessor software)

som kan være nyttig å gjøre for å forbedre egenskapene (men ikke nødvendig å gjøre før du er godt kjent med kameraet i alle fall). Du kan sjekke hvilke firmware som er installert i menyen.

Les om det her ;

http://www.olympus.no/consumer/dslr_E-410_...are_Updates.htm

http://www.olympus-europa.com/consumer/208_8485.htm

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Forresten. Dumt spørsmål, men jeg behandler kameraet som det skulle vært en nyfødt baby: For å zoome, skal jeg da vri manuelt på linsen, eller er dette skadelig i lengden?  :blush:

Har som sagt ikke satt meg inn i kameraet, da jeg ikke fikk kjøpt minnebrikke før idag.

9526334[/snapback]

 

Zooming kan du kun oppnå ved å vri på objektivet i speilrefleks-verden. Vri og bli blid!

 

Når det gjelder manuell/automatisk fokus, så er objektivene i four-thirds (i alle fall de fra olympus) litt særegne: Når du vrir på fokusringen så sender du bare små signaler til fokusmotoren. Dersom du står i manuell fokus, så ser du at fokusen endrer seg. Ellers bare overser kameraet hva du har gjort - og det skader altså ikke. :)

Lenke til kommentar

Ehm. Når jeg har tatt et bilde, så kan jeg zoome inn for å se detaljer bedre. Går det an å klippe ut et nytt bilde av et eksisterende bilde? (en funksjon jeg har på det andre digitale kameraet mitt) Jeg zoomer inn, det kommer en rød ramme rundt, jeg trykker ok, og dermed kommer det opp et haketegn. Eller en V (slik man får når man har skrevet rett på prøver). Hva betyr dette?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hvor mye du kan gjøre in-camera når det gjelder bilderedigering - jeg har ikke giddet å undersøke saken for å være helt ærlig. Det er nemlig best å gjøre slikt på datamaskinen!

 

Selv bruker jeg zoom-funksjonen til å sjekke skarphet. Og det hender jeg titter på histogrammet via noen trykk på info-knappen dersom jeg er usikker på hvor bra eksponeringen ble. Dett er dett. Resten gjør jeg når jeg har lastet inn på laptop'en.

 

Men du - kanskje du skal lage en ny tråd for spørsmål om den lekre lille e-410'en din?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hvor mye du kan gjøre in-camera når det gjelder bilderedigering - jeg har ikke giddet å undersøke saken for å være helt ærlig. Det er nemlig best å gjøre slikt på datamaskinen!

 

Selv bruker jeg zoom-funksjonen til å sjekke skarphet. Og det hender jeg titter på histogrammet via noen trykk på info-knappen dersom jeg er usikker på hvor bra eksponeringen ble. Dett er dett. Resten gjør jeg når jeg har lastet inn på laptop'en.

 

Men du - kanskje du skal lage en ny tråd for spørsmål om den lekre lille e-410'en din?

9526985[/snapback]

 

Det burde jeg kanskje da ja. Ikke sikkert jeg får like mye respons der men ;)

Lenke til kommentar

Slr er beregnet på fotografer som ønsker et mer seriøst forhold til fotograferingen sin enn med et kompaktkamera. Manuell fokus og mekanisk zoomring er bare to eksempler på det. Et annet eksempel er at det ikke er noen innebygde redigeringsfunksjoner. Utsnitt og slikt foretar man mye mer presis i enten den medfølgende programvaren, evt et program du kjøper eller laster ned gratis fra nettet. Det er greit å bruke Picasa til så enkle ting som å lage utsnitt av et bilde, og Picasa beskytter deg i tillegg mot å ødelegge originalfilen, noe som kan være nyttig når du er helt fersk som fotograf.

 

En ting som er greit med det kameraet som du har valgt er den mer radikale etterbehandlingen som Olympus tilbyr i jpg. I følge de testene jeg har lest er jpg-kvaliteten bedre på Olympus enn de andre merkene, slik at bildene fremstår som mer ferdige resultater rett fra kamera. Det er jo ganske greit når du lærer deg basic behandling av kamera. Når du har teknikkene litt mer inne, så er det på tide for deg å begynne å bruke filformatet raw. Da vil du få nye utfordringer å forholde deg til, noe som kanskje ikke er ønskelig i starten. Ut fra det vil jeg hevde at du har skaffet deg et idèelt kamera til å lære deg fotografering på, siden det ikke krever kunnskaper om etterbehandling i starten. Så vidt jeg vet så har Olympus mindre komprimering i jpg enn de andre merkene har, så jpg har mer for seg med Olympus. Husk bare på at det er tøys å spare plass på minnekortet ved å velge en mindre filstørrelse enn beste kvalitet. Minnekort er billige, og så lenge du er rundt hjemmet så er det ikke noe problem å dumpe bildene over på pc etter en dags fotoøkt. Sats på kvalitet fra første dag, så slipper du å angre om et halvt år. Det er jo fullt mulig at du tar et blinkskudd du kan være stolt over allerede i dag.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hvor mye du kan gjøre in-camera når det gjelder bilderedigering - jeg har ikke giddet å undersøke saken for å være helt ærlig. Det er nemlig best å gjøre slikt på datamaskinen!

 

Selv bruker jeg zoom-funksjonen til å sjekke skarphet. Og det hender jeg titter på histogrammet via noen trykk på info-knappen dersom jeg er usikker på hvor bra eksponeringen ble. Dett er dett. Resten gjør jeg når jeg har lastet inn på laptop'en.

 

Men du - kanskje du skal lage en ny tråd for spørsmål om den lekre lille e-410'en din?

9526985[/snapback]

 

Det burde jeg kanskje da ja. Ikke sikkert jeg får like mye respons der men ;)

9526993[/snapback]

Enig med jpsalvesen når det gjelder redigering/utsnitt av bilde. Jeg har sjekket manualen til E-410 og kan ikke ifarten finne at de har den funksjonen innebygget.

Allikevel er dette arbeidet best egnet for større skjerm, dersom du ikke er pressefotograf, og må ha redigert og croppet bilde avgårde i en fart.

Du kan imidlertid redigere ganske mye på kameraet også.

Olympus har en fin side om fotografering med E-410 blandt annet tar de for seg bruk av liveview til nærbildefotografering med manuell fokus og manuell eksponering. I slike tilfeller kan en zoome inn bildet og stille skarpt, og se manuelle instillinger resultere i korrekt eksponering.

Se basic startup:

http://olympusdigitalschool.com/e-system_c...-410/index.html

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...