Gå til innhold

Valg av nybegynnerkamera *løst*


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Da har tiden kommet for å skaffe meg mitt første speilreflekskamera. Jeg er helt ny innen disse kameraene, og har så langt kun brukt vanlig digitalkamera, eller mobiltelefonen min til å ta bilder. Elsker å ta bilder på nært hold, det kalles vel såvidt jeg vet macro. Derfor er det kanskje litt viktig at kameraet scorer på dette punktet. Budsjettet mitt er ikke det største, men rundt 4000-5000. Har lest på forskjellige tester, men får liksom ikke mye hjelp via de føler jeg. Vil ha personlige erfaringer og anbefalinger... :)

 

Har vurdert dette kameraet. Noen som har argumenter for og mot?

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Z8AAAEOA.I03xiL

 

 

OBS! Jeg er helt ny innen dette, så jeg skjønner lite eller ingenting av hvordan ting fungerer :blush:

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg selv fikk mitt første dSLR for noen dager siden har jeg egentlig ikke kompetanse til å anbefale noe men slik jeg har fortått det så får du et bra dSLR nesten uansett hva du kjøper. Med tanke på at Nikon har en cashback-kampanje nå får du veldig mye for pengene. Selve kameraet tror jeg ingen har innvendinger mot, men linsen er ikke egnet til ekte makrofotografi. Derimot er objektivet som følger med veldig allsidig, noe et rent macroobjektiv ikke er (skyt meg om jeg tar feil). Jeg tror den pakken er et veldig bra sted å starte.

 

Det er tydelig at Nikon har siktet seg inn mot førstegangskjøperne, og vi synes de har truffet rimelig godt. Selve kameraet tilbyr ikke mye nytt, men det er lagt inn en del nytt i brukergrensesnittet, som gjør det velegnet for nybegynnere. Prisen er også hyggelig til under 5500,- kroner inkludert kit-objektiv.
Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Hvis du skal fotografere ekstremnærbilder (macro) trenger du et makroobjektiv. Selv om kitobjektivet til D40 er bedre enn de fleste standardzoomer på det punktet, vil du ikke komme særlig nært. Jeg tror det selges makrobjektiv ned til 2000, men noe særlig billigere enn det får du det ikke. (Hint: Sigmas objektiver merket "Macro" er ikke macro-objektiver) Dermed skal det godt gjøres å få et kamera og et makroobjektiv til 4-5 tusen uten at du kjøper brukt.

Lenke til kommentar
Hvis du skal fotografere ekstremnærbilder (macro) trenger du et makroobjektiv. Selv om kitobjektivet til D40 er bedre enn de fleste standardzoomer på det punktet, vil du ikke komme særlig nært. Jeg tror det selges makrobjektiv ned til 2000, men noe særlig billigere enn det får du det ikke. (Hint: Sigmas objektiver merket "Macro" er ikke macro-objektiver) Dermed skal det godt gjøres å få et kamera og et makroobjektiv til 4-5 tusen uten at du kjøper brukt.

9460283[/snapback]

 

Legger ved et bilde som er tatt med min SE K800i telefon. Supert bilde etter min mening, derfor er jeg kanskje ute etter et kamera som klarer noe slikt. post-62317-1189363186_thumb.jpg

Endret av Lovise_84
Lenke til kommentar

Makro er kjempegøy, og trenger ikke koste all verden på speilrefleks. Selv har jeg en 35mm makro til Olympus E-400, den kostet snaue 2 lapper, og har gitt mye moro. Se eksempler på denne siden der jeg la ut noen av de første jeg tik. Se f.eks. på bilde 3 og 6 i rekken, så ser du litt hvor lite utsnitt du får med "ekte" 1:1-makro. Et kronestykke kjenner jo de fleste til størrelsen på. På bildet av den blå blomsten er hver av de enkelte blomstene under 1 cm i diameter. Et slikt objektiv er derfor supert til blomster og insekter.

Lenke til kommentar
Makro er kjempegøy, og trenger ikke koste all verden på speilrefleks. Selv har jeg en 35mm makro til Olympus E-400, den kostet snaue 2 lapper, og har gitt mye moro. Se eksempler på denne siden der jeg la ut noen av de første jeg tik. Se f.eks. på bilde 3 og 6 i rekken, så ser du litt hvor lite utsnitt du får med "ekte" 1:1-makro. Et kronestykke kjenner jo de fleste til størrelsen på. På bildet av den blå blomsten er hver av de enkelte blomstene under 1 cm i diameter. Et slikt objektiv er derfor supert til blomster og insekter.

9460388[/snapback]

 

Utrolig flotte bilder!! :D

Så det dere mener er at kameraet jeg tenkte på, ikke er i stand til å ta slike bilder? Jeg må ha en sånn macro del for å få det til?

Er det altså så stor forskjell på et speirefleks kamera og min mobil som klarer å ta slike bilder som jeg la inn?

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg liker å briefe med mitt mye kamera:

 

Slik ser en 1-kroning ut med 52 mm brennvidde, altså 3 mm unna det maksimale på kit-objektivet til Nikon D40. Nå har jeg ikke samme objektiv eller kamera så det er ikke representativt, men bildet burde gi en viss anelse om hvor nært et 18 - 55 mm klarer. Bildet er croppet og skalert for å være litt mer vennlig å vise frem.

 

post-128155-1189364574_thumb.jpg

 

Du kan sikkert gå til din nærmeste butikk som selger et D40 kit, prøve det ut, ta bilder av en mynt eller noe og overføre det på en datamaskin i butikken bare for å se. Det er derfor de har utstillingsmodeller.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Utrolig flotte bilder!!  :D

Så det dere mener er at kameraet jeg tenkte på, ikke er i stand til å ta slike bilder? Jeg må ha en sånn macro del for å få det til?

Er det altså så stor forskjell på et speirefleks kamera og min mobil som klarer å ta slike bilder som jeg la inn?

9460435[/snapback]

 

Kameraet klarer fint å ta slike bilder det, men det trenger som sagt et makroobjektiv, som du kjøper seperat.

Lenke til kommentar
Utrolig flotte bilder!!

 

Jo takk :-)

slang akkurat ut 4 til, en flue + 3 stik i serie, for å se hva utsnitt i 100% kan brukes til...

9460647[/snapback]

 

Kan noen forklare forskjellen på disse to?

 

Minner igjen på at jeg er nybegynner, og trenger å få dette inn med teskje omtrent. Skjønner svært lite!

 

http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62491

 

http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86160

Lenke til kommentar
Kan noen forklare forskjellen på disse to?

 

Minner igjen på at jeg er nybegynner, og trenger å få dette inn med teskje omtrent. Skjønner svært lite!

 

http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=62491

 

http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86160

9460987[/snapback]

 

Disse er samme kameraet, men objektivene som følger med er ulike. Førstnevnte selges sammen med Nikons egen kit-zoom (kit = det som følger med kamerahuset). Sistnevnte selges med en svært lik zoom, produsert av Sigma, en uavhengig objektivprodusent som lager objektiver til alle de store kameramerkene. Sigma-objektivet har en minimalt kortere maksimal brennvidde, men ellers regner jeg med at de er dønn like også i bildekvalitet og at du derfor bør kjøpe førstnevnte pakke (med Nikon-objektivet) siden den er litt billigere.

Lenke til kommentar
Jeg ville styrt unna D40, siden det ikke har innebygget autofokusmotor begrenser det objektivvalget betraktelig hvis sener har lyst på et skikkelig makroobjektiv.

 

 

Ville heller prøvd å få tak i et brukt D50 eller D70, kanskje et Canon 350D, et Pentax K100D, eller noe fra Olympus eller Panasonic.

9464898[/snapback]

 

Sigma nylanserer flere av sine objektiver med HSM (innebygget fokusmotor i objektivet), riktignok kan du ikke kjøpe noe av Tamron sine dersom du skal bruke autofokus, men de følger vel snart etter. Mange synes det er bedre å manuell fokus ved makrofotografering, så dette er uansett ikke noe argument for å styre unna D40 etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg ville styrt unna D40, siden det ikke har innebygget autofokusmotor begrenser det objektivvalget betraktelig hvis sener har lyst på et skikkelig makroobjektiv.

 

 

Ville heller prøvd å få tak i et brukt D50 eller D70, kanskje et Canon 350D, et Pentax K100D, eller noe fra Olympus eller Panasonic.

9464898[/snapback]

 

Sigma nylanserer flere av sine objektiver med HSM (innebygget fokusmotor i objektivet), riktignok kan du ikke kjøpe noe av Tamron sine dersom du skal bruke autofokus, men de følger vel snart etter. Mange synes det er bedre å manuell fokus ved makrofotografering, så dette er uansett ikke noe argument for å styre unna D40 etter min mening.

9465543[/snapback]

 

Var det et godt argument i hele tatt egentlig? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg ville styrt unna D40, siden det ikke har innebygget autofokusmotor begrenser det objektivvalget betraktelig hvis sener har lyst på et skikkelig makroobjektiv.

 

 

Ville heller prøvd å få tak i et brukt D50 eller D70, kanskje et Canon 350D, et Pentax K100D, eller noe fra Olympus eller Panasonic.

9464898[/snapback]

 

Sigma nylanserer flere av sine objektiver med HSM (innebygget fokusmotor i objektivet), riktignok kan du ikke kjøpe noe av Tamron sine dersom du skal bruke autofokus, men de følger vel snart etter. Mange synes det er bedre å manuell fokus ved makrofotografering, så dette er uansett ikke noe argument for å styre unna D40 etter min mening.

9465543[/snapback]

 

Var det et godt argument i hele tatt egentlig? :roll:

9465585[/snapback]

 

Hva sikter du til?

Lenke til kommentar

Nå leste jeg første posten på nytt, og har kommet frem til at Manskows anbefaling om Olympus E-400 og Zuiko 35mm Macro er det eneste alternativet som kommer i nærheten av budsjettet.

 

Priser fra prisguiden:

E-400 m/14-42 mm objektiv = ca. 4000 kr

35 mm macro-objektiv = ca. 2000 kr

+ minnekort

 

Sum = ca. 6200 kr

 

Skal du ha skikkelig macro er dette det billigste du får nytt. Ellers blir det bruktmarkedet på deg.

 

Men på den annen side er det ikke sikkert du trenger "skikkelig" macro. Du har tidligere hatt mobilkamera, og vil kanskje bli mer enn fornøyd med et enkelt speilrefleks med kitobjektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...