derbidrd Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Jeg er lærling i mitt 5 halvår som elektriker, og når jeg jobber overtid, går jeg over til hjelpearbeidersats på overtid som alle andre.. Men ingen har egentlig noen gang gitt meg et konkret svar på hvor mye jeg akkurat tjener når jeg jobber 50 % overtid! Står så mye rart på lønningsslippen min som jeg egentlig ikke skjønner hva betyr. noen sier at det er innbakt i den og den lønna, osv.. Er det noen her ute som kan hjelpe meg? Endret 9. september 2007 av derbidrd Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hei. Jobber som hjelpearbeider elektriker, og tariffen sier at du skal ligge på rundt 125 kr timen i ordinær jobbing. Har du en grei arbeidsgiver så er det sannsyneligvis rundt 140-150 kr/t. Så ta 125 og gang med det med 1,5 ( 187,5) og voila, der har du svaret =) Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 eeeeeller så kan du (forutsatt at du er organisert) slå opp i landsoverenskomsten. der kan du lese ut følgende overtidssatser: 50 % 100% Fagarbeider 91,00 182,00 Arbeidstakere uten fagbrev 81,87 163,74 Lærlinger 81,87 163,74 Lenke til kommentar
derbidrd Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Er ogranisert i elogit ja. Vbrattla: du mener at vi som er hjelpearbeidere og lærlinger får 187,5 i timen på 50% overtid? orjanr: Hvor kommer den 81,87 summen fra egentlig? På lønnslippen min står det 163,74 ja, det er helt riktig. Men det er den 81,87 summen jeg ikke skjønner. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ja, jeg mener på at en lærling som jobber overtid får hjelpearbeider sats + overtidstillegg. Hjelpearbeider satsen pr i dag tror jeg ligger på 125 kr/t Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 orjanr: Hvor kommer den 81,87 summen fra egentlig? På lønnslippen min står det 163,74 ja, det er helt riktig. Men det er den 81,87 summen jeg ikke skjønner.sjekk linken du. da kommer du til landsoverenskomsten for elektrofagene, jeg klipte og limte direkte fra den. den er bibelen din hva lønn++ angår. anbefaler meget godt kjennskap til denne..... Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Jepp. Det er dritlurt å lese landsoverenskomsten inn og ut. Den dagen sjefen sier til deg at du ikke skal få noe, kan du alltids svare med "jammen det står jo i overenstkomsten at.." - Noen sier den slags er best å vente med til man er fast ansatt - men man skal heller ikke gi sjefen et signal om at han kan kjøre over deg som han vil. Utrolig mange sjefer prøver seg på dette. Hvorfor kan de ikke "play by the rules"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå