Papegøye Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har en gammel windows 98 pc, pentium3 700mhz prosessor, 128mb ram, voodoo 3 grafikkort, jeg liker å fikle med pcer så tenkte det kunne være gøy å prøve å installere linux på pcen, siden den er helt ubrukelig til alt annet. Leste gjennom stickyen på toppen men er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg skal velge, jeg er ganske erfaren med data og vil sikkert greie å løse de fleste problemer, aller helst vil jeg ha noe som ser bra ut, og som jeg kan ha masse moro med å fikse og forandre på etc Hva foreslår dere? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Ubuntu? Gar sikkert Debian tar alt. Men XP hadde jo gatt ogsa. Men med 98 far du jo mer a gjore pa If you get my drift. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Ubuntu? Gar sikkert Debian tar alt. Men XP hadde jo gatt ogsa. Men med 98 far du jo mer a gjore pa If you get my drift. 9460093[/snapback] Ser ingen vits med windows, vil helst lære noe nytt, har allerede 2 laptops, en med xp og en med vista Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 128 mb ram er for lite for Gnome og KDE(skrivebordene som brukes på linux). Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 128 mb ram er for lite for Gnome og KDE(skrivebordene som brukes på linux). 9460150[/snapback] Jeg vil da tro han kan kjøre xfce4 ganske greit.. Lenke til kommentar
iknowlittle1 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 hei ! henger meg på sistemann her ... xubuntu (ubuntu med xfce) er helt greit å begynne med på den maskinen. kan lastes ned fra www.ubuntu.no Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 128 mb ram er for lite for Gnome og KDE(skrivebordene som brukes på linux). 9460150[/snapback] Jeg vil da tro han kan kjøre xfce4 ganske greit.. 9460212[/snapback] XFCE bruker ikke så lite minne, Xubuntu bruker i tillegg veldig mye fra Gnome også, Xubuntu vil være greit på en maskin som bare 256 mb minne, med 256 mb minne, vill akkurat gå mens XFCE vil kjøre veldig bra. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Jeg kjørte XFCE på en pc med 64mb ram. Det gikk møkk-tregt, men det gikk... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Hvis man vurderer XFce, bør man ikke glemme KDE helt. Spesielt med hensyn til CPU er KDE ganske "snappy", og gunstigere enn GNOME på treige PCer. Med KDE får man også Konqueror EDIT: Ang. RAM så er jo ikke 128MB all verdens. 192MB eller 256MB hadde ikke vært å forrakte. Men det kan kanskje gå til lett bruk, så lenge man ikke er redd for ørlitegrann swapping Endret 9. september 2007 av Langbein Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) XFCE er blitt dessverre like treigt som GNOME (med andre ord problemet er mer rettet mot GTK), har et par P3'er her og KDE er det eneste som går smooth. Endret 9. september 2007 av olear Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Jeg har en pc med såsi samme spec og knopix kjørte glatt på livecd Skulle tru det funker fint på harddisk også Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Hva med Mepis AntiX http://antix.mepis.org Da får du en .deb-basert distro som bruker flux og/eller icewm og har lette applikasjoner som default. Vil du ha noe annet er det bare og installere med apt AntiX is remastered from MEPIS to ...... work on boxes with 128MB RAM (It does work with 64MB RAM + 128MB swap) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) Jeg har en PIII 600 MHz med 128 MB RAM her som jeg har installert Debian (uten Gnome) og Fluxbox på. Det funker fett det. Jeg bruker den til Firefox og filserver (Samba), og har Thunar filbehandling, Mousepad teksteditor og VLC player (som forøvrig spiller både XVid, DivX, DVD og noen x264 uten lagg). Og den starter fortere enn Vista på en C2D med 1 GB RAM. Det funket helt også greit med xfce4. Det gikk treigere enn Fluxbox, men helt OK til et test-forsøk. Endret 10. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå