Gå til innhold

Ang. påføring av kjølepasta på en Q6600

Lommiss

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt ny PC, og skal bygge selv, men har et spørsmål ang. monteringen av CPU'en min, en Intel Core 2 Quad, Q6600.

Leser på Hardware.no at den generer mye varme, og at jeg burde smøre på kjølepasta! Men på CPU viften som følger med, er det allerede smørt på 3 tykke striper på kontaktflaten mellom cpu og kjøler! Så ville dere bare latt den ligge, og ikke lagt på ny pasta, eller å skrape av den pastaen som er på CPU-kjøleren, og lagt på ny pasta, som jeg har kjøpt ved siden av?

Mvh Lommiss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Den eneste grunnen til å kjøpe/bruke annen "pasta" enn den som allerede er på plass på stock-kjøler, er dersom du skal bruke en annen kjøler, .. eller bytter/remonterer kjølere flere ganger om dagen/uka/måneden. :)

Er du en liten "noob" (det er vi alle en gang), og uansett bare skal sette sammen ditt system, med *stock* kjøler er det bedre å konsentrere seg om å montere stock kjøler korrekt.

"Just my 5 cents"..

Lenke til kommentar

Gjerne erstatt, den orginale pastaen med en bedre pasta, men for all del IKKE SKRAP den av. Bruk helst isopropanol (kondensfjerner som fåes på bensinstasjon). Fukt en klut og tørk det av. Hvis man lager riper på undersiden av kjøleflaten, minsker du kjøleevnen.

Lenke til kommentar

Har også en Q6600, der jeg har valgt Artic Silver 5 som kjølepasta, og Noctua NH-U12F som kjøler.

Og dette fungerer utmerket, prosessoren ligger stabilt på 24 grader idle. Å jeg må si meg fornøyd med det.

Jeg smurte heller ikke kjølepastaen utover, tok bare å la en liten klatt i midten på CPU'n, og når du da setter på kjøleren så blir jo dette da presst utover.

Vil for all del anbefale trådstarter om og skifte med en gang, da de medfølgende kjølerene/viften aldri er noe bra.

Og gjør for all del som Asmodae sier, ikke skrap av kjølepastaen, men bruk isopropanol (har selv brukt rødsprit, fungerer det også).

Lenke til kommentar

Jeg har bygget mange PC'er og aldri byttet ut kjølepastaen med en ny. Bortkastet penger. Det kan hende at du får noen få grader lavere temp men det utgjør ikke så mye. Jeg kjører q6600 nå og har ca 37-40 grader med stock kjøler. :roll:

edit

Skrivefeil

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Nå blir man jo bare mer forvirret :p MEn det virker som om det ikke har så mye å si hva jeg gjøre, er det tilfelle? Og hvor lenge holder egentlig en porsjon med kjølepasta?

9466656[/snapback]

Har arbeidet med elektronikk i mange år, og jeg bytter ut kjølepastaen når jeg har muligheten. Ta bort den originale og legg en liten klatt mitt på prosessoren. Det bør komme ut på siden av prosessoren når du klemmer ned kjøleren, da vet du at det er nok. Når kjølepastaen blir gammel, krakelerer den og blir hard, noe som medfører dårlig kjøleevne.

All varmen fra cpu går via den tynne filmen med kjølepasta, så er det dårlig stelt her, nytter det ikke hvor stor kjøler du har. :)

Lenke til kommentar

Om det tyter ut på siden av prosessoren når du klemmer ned kjøleren har du på alt for mye. Generelt er det best å ha på minst mulig, da kjølepastaen kun skal fylle inn mikroskopiske ujevnheter i IHS og kjøler. Et knappenålshode skal holde lenge, smør det gjerne utover med et barberblad/plastkort e.l.

Lenke til kommentar

Jeg ville fjernet den kjølepastaen som følger med med Isopropanol (også kalt kondensfjerner, fåes på bensinstasjoner til ca 30 kr), og lagt på ny kjølepasta (Arctic Silver 5 anbefaler jeg).

Rengjør flaten grundig og legg på en liten klump (veldig liten ert, knappenålshode). Bruk bankkortet (husk å rengjør det) og dra pastaen ut over. Fortsett slik et par ganger, laget med kjølepasta skal være veldig tynt! For mye kan gjør vondt verre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå blir man jo bare mer forvirret :p MEn det virker som om det ikke har så mye å si hva jeg gjøre, er det tilfelle? Og hvor lenge holder egentlig en porsjon med kjølepasta?

9466656[/snapback]

Ja, du blir forvirret.

Monter stock kjøler.

La den "pastan" (3 striper) være.

Sørg for å montere kjøler korrekt.

D**t i alle de "gode rådene".

Dette(sette på pasta selv) kan du prøve deg på neste gang du skal montere samme(eller helst en ny) kjøler.

BTW:

En del uoriginale kjølere kommer også med ferdig påmontert pasta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...