Cotul Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hei. Det hele begynte med en vaskemaskin som bråkte veldig mye. Så jeg ringte til Elkjøp, på dette tidspunktet var jeg innenfor garanti tiden (1 år om jeg forsto det rett), de ba meg ringe noen andre. Ringte nummeret jeg fikk. Tok et par dager før noen tok telefonen der. Når noen tok telefonen fikk jeg et tredje nummer å ringe. Når jeg ringte det tredje nummeret fikk jeg vite at folk var på ferie, så jeg måtte ringe tilbake noen dager senere. Greit nok tenkte jeg. Når jeg da ringte dem fikk jeg høre at de hadde mye å gjøre så det kunne ta litt tid før de kom til meg. I mellomtiden har det gått over garantitiden. Etter ca en og en halv uke så kom det en reperatør for å se hva som var galt. Han begynte med å teste om den bråkte, hev noen få klær inn for å se om det var forskjell. Av en eller annen grunn bråkte den pent lite. Men han sa han skulle bestille en del og deretter komme og hente maskinen. Så senere, var vel en uke etterpå, kom det en annen reperatør og testet maskinen, fant ut at alt var bra. Sa han hadde justert litt på en fot og det var det. Skal være sagt at jeg har selv stilt den i vater, har bare et billig vater fra bil tema men det burde da være nok. Nå bråker den fortsatt men muligens ikke like mye, er helt ærlig ikke sikker. Fikk regning i posten for ca 10 dager siden, men har hatt mye å gjøre denne uka så har ikke fått ringt dem enda. Har planer om å gjøre dette i morgen. Vil dette gå som en garanti sak ? og må jeg betale for dette? Neste gang venter jeg heller til maskinen går til helvete og tar det på reklamasjon. For vaskemaskiner burde virkelig holde i 5 år ? Eller missforstår jeg alt som har med garanti og reklamasjon å gjøre ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Du har 5 års reklamasjonsrett på vaskemaskiner, da disse er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, jf. fkjl. § 27. Trodde ærlig talt ikke leverandørene kranglet på dette lengre. Se for øvrig fkjl. §30 siste ledd ang. betaling for undersøkelse av tingen. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 hva ligger egentlig i "dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader." ? Det som skjedde var at når reperatøren hadde vært her sa han at han fant ingen feil men han hadde justert et bein. Så kom regninga i posten. på regningen står det: Arbeidsrapport Fant ingen feil, justerte beina på maskina. 450kr virker dyrt for noe sånt synes jeg da. glemte forresten å skrive at jeg senere fikk en telefon der de spurte om kjøpsdatoen på maskinen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 For det første så gir alle seriøse leverandører 2 års garanti og reklamasjonstiden er som sagt 5 år. Hvis det viser seg at det ikke er feil på maskinen (f.eks. brukerfeil eller feil ved montering) vil kunden måtte betale. Hvis maskinen bråker fordi den ikke står støtt, så er dette ikke en garanti-/reklamasjonssak. Det går under montering eller vedlikehold. Det er viktigere at maskinen står skikkelig støtt (har vekten likt fordelt på bena) enn at den står 100% i vater. Kr 450 synes jeg er billig. Mange verksteder tar opp mot kr 1000 for reise og litt arbeid. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvis det viser seg at det ikke er feil på maskinen (f.eks. brukerfeil eller feil ved montering) vil kunden måtte betale. 9460260[/snapback] Jasså? Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvis det viser seg at det ikke er feil på maskinen (f.eks. brukerfeil eller feil ved montering) vil kunden måtte betale. 9460260[/snapback] Jasså? Hvor har du det fra? 9461221[/snapback] Sier ikke det seg selv? Garantier og reklamasjonsrett gjelder feil og mangler på produktet. Hvis du ringer en servicemann fordi vaskemaskinen din ikke vasker og servicemannen finner ut at grunnen er at vannkranen til maskinen er stengt så maskinen ikke får vann, er det produsent eller selgers ansvar? Nei, det er brukers ansvar og dekkes ikke av noen garanti eller reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 For å fjerne enhver tvil om kunden skal betale eller ikke er det bare å se på Forbrukerkjøpsloven §30. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Så hele saken er veldig enkel. Dersom kunden er gjort oppmerksom på at at vil bli fakturert for "ingen feil funnet", er det bare å hoste opp pengene og betale regningen. Dersom kunden ikke har blitt opplyst om noe gebyr, har ikke butikken/serviceverkstedet lov til å kreve noe heller. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Når reparatøren i følge trådstarter sa at han ikke fant noen feil, er jo kunden informert. Og det er jo helt normalt å fakturere for "ingen feil funnet". Men; hvis feilen ikke er utbedret, kan jo kunden reklamere på selve "reparasjonen" igjen... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Leste du det TEE siterte fra forbrukerkjøpsloven i det hele tatt? Det hjelper ikke at "det er vanlig". Er ikke kunden blitt informert om at det koster penger dersom de ikke finner noen feil, har de ikke lov å ta betalt heller. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Står vel i garantibetingelsene hva garantien faktisk dekker vederlagsfritt. Da er det jo ganske innlysende at det som ikke dekkes av garantibestemmelsene eller reklamasjonen vil koste penger. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Står vel i garantibetingelsene hva garantien faktisk dekker vederlagsfritt. Da er det jo ganske innlysende at det som ikke dekkes av garantibestemmelsene eller reklamasjonen vil koste penger. 9552236[/snapback] Som vist i sitatet fra loven er det uvesentlig med hva som er vanlig så lenge de ikke spesifikt opplyser om det på forhånd. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Står det ikke spesifikt hva som er dekket av garantien i garantibestemelsene? Vil da påstå at det da burde være innlysende hva som er gratis og hva som vil bli fakturert for. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Nå har det seg sånn at de kan skrive hva de vil i garantibestemmelsene sine. De er uansett bundet av forbrukerkjøpsloven. Har man ikke blitt gjort uttrykkelig oppmerksom på hva som vil koste,, og hvor mye, kan de ikke kreve noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå