Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny PC, bluescreen og mange andre problemer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat gått til innkjøp av en ny PC, men har desverre møtt på flere problemer enn jeg håpet på :(

Asus P5N32-E SLI PLUS, nForce-650i SLI

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 2024MB

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333MHz

Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR3

Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte

Fikk montert alt helt fint og installert Windows Vista. Nå startet problemene. Først kjørte jeg Windows Update. Da restartet PCen uten noe som helst feilmelding. Da jeg kom inn igjen i Windows var det funnet en løsning på problemet:

"Consider BIOS upgrade

Microsoft is unable to determine the exact cause of this error. However, this problem was most likely caused by an error in your computer’s random access memory (RAM). RAM is the main internal storage area the computer uses to run programs and store data.

During the crash analysis, we noticed the basic input/output (BIOS) system version on this computer does not match the specifications for the central processing unit (CPU), also known as a processor, that is installed on your computer. This can occur when a newer processor is installed on an older system board or older BIOS. Using a BIOS that does not support the installed processor can result in Windows system crashes. Contact your computer manufacturer or motherboard manufacturer for an updated version of BIOS for your computer's processor.

Additional information

Important: Upgrading the BIOS version may require moderate to advanced troubleshooting skills. If you are uncomfortable with performing these steps, you might want to consider consulting with paid technical support.

If your computer contains an Intel processor, you can use special utilities to identify your specific processor. Click the following link to go online for more information:

Intel Processor Identification Utility"

I tillegg til dette får jeg samme bluescreen opp til flere ganger menst jeg er i windows: (bilde kommer)

Noen som vet hva dette er? Har det sammenheng med den forige errormeldingen?

Når jeg går inn på oppgavebehandling og "ytelse" ser jeg følgende:

bilde2xw7.th.jpg

Legg merke til minnet. Det er så høyt selv når jeg ikke gjør NOE som helst.

Ok, så det er ganske tydelig at det er noe feil med RAMen eller hva? Noen som har en løsning? Vil BIOS update løse problemet som det ble nevnt i ene errormeldingen?

Takker for svar!

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser greit ut.

Du kan godt gå i bios og sette 4.4.4.12 2T

2.0V det er timings for minnet ditt.

Så en test i memtest for og se at det er greit.

Regner med det er greit ikke prøve 2.1v

Det er bruk sideveksel fil du ser i oppgavebehandling.

At den er 651mb er helt normalt.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig har jeg ikke så god peiling på hvordan jeg gjør det :) Vil det løse problemet? Sikker på at det er minnet som er problemet? Får en kompis over her om 20min som skal fikse BIOSen slik du sa

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar

Får du bluescreen må du ta med stop meldingen.

Nå vet vi hvertfall at MINNET ikke er problemet.

Har du fått inn bios 0805.

Cpu-z mainboard tab viser hvilken bios version du har.

Kan hende at E6850 må ha ny bios.

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Kontrollpanel-system-avansert-oppstart og gjenoppretting

Systemfeil

Ta bort hake start på nytt.

liten minnedump.

%SystemRoot%\Minidump

Så kan du skrive ned hele stop coden.

Blir largret også root c:\

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Har ikke oppdatert BIOS enda.

Uansett... blåskjermen sier noe slik som; "MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a", så skulle nesten tro der har noe å gjøre med minnet :hmm:

btw: du sier jeg aldri må oppdatere bios fra windows. Hvordan skal jeg gjøre det? Har lastet ned 0805 nå. Hvordan går jeg frem? Kan jeg ikke bare flashe med ASUSUpdate?

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor ustabil maskinen din er i windows så kan det være litt sketchy å update den i win. "tryggeste" er strengt tatt gjennom diskett / usb disk. Asus skal ha en kjapp kommando du trykker ved oppstart så kan du flashe fra usbdisk (skyt meg hvis jeg tar feil)..

Regner med at en BIOS update kan fikse en del av problemene dine..

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Oppdaterte BIOS nå via EzFlash 2. Får vel bare vente å se om jeg får flere bluescreens.

Når jeg nå har flashet BIOS, er det vel gjort for godt? Trenger ikke flashe BIOS på nytt vist jeg formaterer eller?

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar

Hmm.. ser ut som hele PCen er mye mer stabil nå. Ikke hatt noe slags form for feilmeldinger etter BIOS update! Takk for all hjelpen :)

Litt OT: Det virker som om harddisken min jobber konstant. Lager de "klikkelydene" man ofte hører fra harddisker. Dette skjer når jeg starter noe nytt. F. Eks åpner firefox, outlock eller ett spill. Er sikkert normalt at den jobber en god del i starten, men det tar ofte 1-2min før den roer seg ned. Er det vanlig?

Er en 1år gammel s-ata disk fra seagate vist det hjelper.

Lenke til kommentar

Kjørte en defragmentering, og da ble det bedre helt til jeg restartet PCen. Kjørte også en Error Scan i HD Tune, men fannt ingen feil. Kjørte også en benchmark test med dette resultatet:

hdtunecd0.th.jpg

Er allt som normalt her ?

Det virker som om den jobber noe helt ekstremt de første 30min-1time etter oppstart. Etter det blir det betraktelig bedre .. :hmm:

Dersom jeg starter et spill f.eks. rett etter oppstart, jobber harddsiken konstant i 5-10min. Holder på å bli mentalt syk i hodet! Starter jeg samme spillet etter en times tid, virker det som om allt er normalt igjen

Endret av The_Miracle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...