Alkjeks Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har nettopp installert windows xp og ubuntu 7.04 på samme harddisk. Jeg partisjonerte harddisken slik at jeg skal bruke en partisjon som felles lagringsplass på både windows og linux. Jeg må da formatere den partisjonen som en fat32-partisjon, men problemet er at når jeg høyreklikker på partisjonen i Windows og velger formater, går det bare an å velge ntfs. Hva må jeg gjøre for å formatere partisjonen som fat32? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvis partisjonen er større enn 32 GB så vil ikke Windows formatere den som FAT32. Du kan bruke andre programmer. Mulig SwissKnife fungerer. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Ok, da prøver jeg Swissknife i morgen. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvorfor ikke formatere fra Ubuntu til fat32? Like lett og trenger ikke noen nye verktøy. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 14. september 2007 Forfatter Del Skrevet 14. september 2007 Hmmm... Fikk ikke dette til jeg... Swissknife virket ikke som det skulle (gikk verken an å trykke på create eller delete på noen av partisjonene) Jeg lastet ned PartitionMagic, men det kostet penger. Jeg lastet ned et hav av andre programmer, men de som fungerte kostet penger, de andre var elendige og ubrukelige til mitt formål. Er det noen gratis programmer som kan anbefales her? Skal nevnes at partisjonen allerede er partisjonert til ntfs. Hvordan formaterer jeg partisjoner i Ubuntu? Finner det ikke, jeg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 mkfs.vfat /dev/din partisjon her Som root, selvfølgelig. Ellers kan linux både lese og skrive til NTFS via NTFS-3G-driveren (ligger i pakkesystemet til ubuntu) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 mkfs.vfat /dev/din partisjon her 9496496[/snapback] Ettersom trådstarter ikke virker som den mest drevne Linux-brukeren, vil det kanskje være lettere å be han om å installere gparted (gnome partition editor). Dette gjøres kjapt og enkelt i Synaptics, og den dukker opp under System -> Administrasjon.Derfra er det plankekjøring å formatere akkurat slik du vil. Lenke til kommentar
Alkjeks Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Da var det gjort. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå