Gå til innhold

IDE overgang harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har et hovedkort som det kun er en IDE kontakt på. Nå har jeg funnet fram en gammel IDE disk, men jeg trenger samtidig å ha tilkoblet cd-rom i tillegg til en annen IDE hd. Jeg vet det fins en "overgang" hvor jeg kan ha flere IDE disker tilkoblet, men hva heter dette og hvor får jeg tak i det? :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peiling på hvor jeg får tak i dette og hva prisene ligger på? :)

9459296[/snapback]

Et alternativ, hvis du har ledig sata tilkobling.

En overgang :Abit Serillel2 (IDE til S-ATA konverter) som du finner her:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=3131

Lenke til kommentar
egenglig så trenger han vell bare en IDE-kabel med to kontakter på, dersom han bare har en kontakt. Men dersom han bare har et IDE spor så blir det litt verre.

9463955[/snapback]

Viiite......jeg er med forsiktighet....uenig

2 IDE spor + 2 IDE kabler (hver m/2 kontakter): tilkobling = 4 enheter

1 IDE spor + 1 IDE kabler (m/2 kontakter) : tilkobling = 2 enheter

Lovise_84 skal/vil koble til 3 IDE enheter

Han/hun har 1 spor........... 2 IDE enheter, basta dessverre.

Men med den overgangen/adapter jeg viser til, mener jeg Lovise_84 kan koble den til IDE HDD'en som da faktisk blir en Sata HDD som igjen kan kobles til en ledig sata utgang på hovedkortet....med Sata kabel

Resultat = 3 enheter (alle IDE) tilkoblet

1 IDE spor + 1 IDE kabel (m/2 kontakter) : tilkobling = 2 enheter

En overgang + 1 Sata kabel (m/1 kontakt) : tilkobling = 1 enhet

Enklere: ingen PCI spor opptas og ingen driver å holde styr på, sikkert kortere Sata kabel......synes det ser greit ut på papiret ,jeg er åpen for at jeg tar feil.......???

Lenke til kommentar
egenglig så trenger han vell bare en IDE-kabel med to kontakter på, dersom han bare har en kontakt. Men dersom han bare har et IDE spor så blir det litt verre.

9463955[/snapback]

Viiite......jeg er med forsiktighet....uenig

2 IDE spor + 2 IDE kabler (hver m/2 kontakter): tilkobling = 4 enheter

1 IDE spor + 1 IDE kabler (m/2 kontakter) : tilkobling = 2 enheter

Lovise_84 skal/vil koble til 3 IDE enheter

Han/hun har 1 spor........... 2 IDE enheter, basta dessverre.

Men med den overgangen/adapter jeg viser til, mener jeg Lovise_84 kan koble den til IDE HDD'en som da faktisk blir en Sata HDD som igjen kan kobles til en ledig sata utgang på hovedkortet....med Sata kabel

Resultat = 3 enheter (alle IDE) tilkoblet

1 IDE spor + 1 IDE kabel (m/2 kontakter) : tilkobling = 2 enheter

En overgang + 1 Sata kabel (m/1 kontakt) : tilkobling = 1 enhet

Enklere: ingen PCI spor opptas og ingen driver å holde styr på, sikkert kortere Sata kabel......synes det ser greit ut på papiret ,jeg er åpen for at jeg tar feil.......?

9465091[/snapback]

jajajaajaja, kom på det etter jeg hadde postet ,at vedkommende her kanskje bare hadde 1stk IDE-spor :p men den regla der var unødvendig lang :p -uansett, kortet er nå solgt ca :)

Lenke til kommentar

jajajaajaja, kom på det etter jeg hadde postet ,at vedkommende her kanskje bare hadde 1stk IDE-spor :p men den regla der var unødvendig lang :p -uansett, kortet er nå solgt ca :)

9469969[/snapback]

Den lange regla var ikke møntet på deg....hadde håpt å hjelpe Lovise_84 med en løsning, dvs. holde meg til "Topic"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...