Gå til innhold

Usikker på åsen jeg skal ta tablettene

Anbefalte innlegg

Hallo,

jeg har kjøpt meg ZMA 90 kapsler fra proteinfabrikken, de er produsert av Ultimate Nutrition.

Problemet er at jeg vet ikke hvor mangle kapsler jeg skal ta, for på boksen står det at jeg skal ta 1 kapsel før leggetid.

Mens på proteinfabrikken står det jeg skal ta 2 før leggetid.

Mens på siden til Ultimate Nutrition står det jeg skal ta 3.

Så jeg lurer på hvor mange jeg egentlig skal ta ?

PROTEINFABRIKKEN : http://www.proteinfabrikken.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=569

Ultimate Nutrition : http://www.ultimatenutrition.com/catalog/s...rition/zma.html

Endret av Emils1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo,

jeg har kjøpt meg ZMA 90 kapsler fra proteinfabrikken, de er produsert av Ultimate Nutrition.

Problemet er at jeg vet ikke hvor mangle kapsler jeg skal ta, for på boksen står det at jeg skal ta 1 kapsel før leggetid.

Ultimate Nutrition : http://distributors.ultimatenutrition.com/...340_ZMA_snf.pdf

9458851[/snapback]

Tja, 300 mg magnesium, 20-30 mg sink og 4 mg B6 er en grei dose. Så 1 er nok litt lite, men både 2 og 3 er innenfor rimelighetens grenser. 2 er sikkert passe.

Lenke til kommentar
Hallo,

Ultimate Nutrition : http://www.ultimatenutrition.com/catalog/s...rition/zma.html

9458851[/snapback]

Tja, 300 mg magnesium, 20-30 mg sink og 4 mg B6 er en grei dose. Så 1 er nok litt lite, men både 2 og 3 er innenfor rimelighetens grenser. 2 er sikkert passe.

9458998[/snapback]

okei ; ) får på den siden til Ultimate Nutrition så står det jenter skal ta 2, mens gutter skal ta 3 .

Endret av Emils1
Lenke til kommentar

Ta 2 du.

Edit: Hvor fant du de tallene der, hagfors? De er litt merkelige, om du spør meg.

Referanseverdiene som man opererer med i Norge er som følger:

Vitamin B6: 2mg

Sink: 15mg

Magnesium: 300mg

Litt avhengig av hva slags mat man spiser bør man legge tilskuddene på litt forskjellige nivåer, men man må huske at det er lettere å få i seg nok vit. B6 og sink enn det er å få i seg nok magnesium (med mindre du elsker bønner).

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Ta 2 du.

Edit: Hvor fant du de tallene der, hagfors? De er litt merkelige, om du spør meg.

Litt avhengig av hva slags mat man spiser bør man legge tilskuddene på litt forskjellige nivåer, men man må huske at det er lettere å få i seg nok vit. B6 og sink enn det er å få i seg nok magnesium (med mindre du elsker bønner).

9460868[/snapback]

okei ;) satser på 2 da : )

På treningsforum.no så fant jeg noe om ZMA og hvordan man burde ta ZMA.

Hvordan bruke ZMA- noen tips

Vi anbefaler at du tar ZMA før leggetid. Dette vil forsterke kroppens produksjon av anabole hormoner under søvn og tidlig på morgenen. Legg merke til at det omtalte forsøket til Brilla brukte dette regimet.

Det er neppe nødvendig å bruke store doser! Vi vil på generelt grunnlag fraråde folk å overstige 30mgr sink, 400-450mg Mg og 10 mgr B6 per dag. Riktignok er B6 et vannløselig vitamin og inneholder derfor minimal fare, men for mye sink og magnesium kan føre til en "ubalanse" i kroppens mineralbalanse. Særlig i forholdet mellom sink og kobber, og mellom sink og jern (ref: 11). Det er også blitt hevdet at svært store doser sink kan være uheldig for menns prostata og faktisk kan gi økt fare for kreft. Selv om vi ikke har uttømmende forskningsresultat å bygge på, er det neppe gode grunner til å overdosere dette tilskuddet.

Det er også blitt hevdet at ZMA ikke bør tas samtidig med store mengder kalsium. Det kan derfor være fornuftig å ta ZMA ved leggetid.

Når du skal velge ZMA-tilskudd, eller sette sammen dette selv ved å kjøpe B6, Mg og Zn separat, skal du være spesielt nøye med kvaliteten på Zn og Mg. Magnesium aspartate er å foretrekke. Unngå også sink sulfat som finnes i mange billige multimineralprodukter-dette tas mye dårligere opp i kroppen enn sink citrat og sink aspartat/ sink mono L-methionine.

KILDE : Treningsforum

Lenke til kommentar
Ta 2 du.

9460868[/snapback]

Jeg bare gikk ut fra det som typisk er oppført som anbefalt dosering av de fleste ZMA tilskuddene jeg har sett for salg. Det "typiske" er 300mg magnesium, 20 (+/-5)mg sink og 4 mg b6. Går du f.eks. på apoteket, så er magnesiumtablettene 300mg hver, sink er 25mg, så det er neppe totalt skivebom å legge seg rundt disse verdiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...