Gå til innhold

Valg av hovedkort til filserver

Nightfall

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag en provisorisk filserver, som egentlig bare er min gamle gamer-pc som er strippet for grafikk og lyd og fylt opp med disker. Den har imidlertid kræsjet nå, faktisk så ille at jeg ikke engang får opp BIOS, så jeg har innsett at det er på tide med en oppgradering.

Jeg kommer til å kjøpe en ekstra disk på 500GB, ny prosessor, hovedkort og RAM. Resten av komponentene håper jeg å kunne beholde. Jeg har til nå hatt god erfaring med AMD, men har egentlig aldri gitt intel en sjanse, så jeg er åpen for det meste.

Det jeg virkelig trenger litt tips på er hvilket hovedkort jeg bør velge. Jeg har tenkt å gå over fra win XP til ubuntu, så all hardware som anbefalles bør være kompatibelt der. Ellers har jeg ikke mange krav, annet enn at det må være stabilt og ha plass til flest mulig harddisker (har 5 disker p.t.)

Jeg har også en sata-kontroller med plass til 2 disker (samt en vanlig ata port som ikke brukes per i dag) som fulgte med en maxtor disk jeg kjøpte en gang. Er det noen fare for at denne ikke fungerer som den skal i ubuntu?

På forhånd takk!

PS:

Det kjøres en del andre servere på denne maskinen og, blandt annet http m/jsp, ftp, remote desktop og vnc. Er det noe av dette som ikke vil fungere med tilsvarende løsninger i linux? (Er ny i linux-verden)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...