Gå til innhold

Min første server

Ayabara

Anbefalte innlegg

Jeg går med skumle planer om å bygge min første server, og trenger litt (mye) hjelp.

Hjemme har jeg nå kun en MacBook Pro og 2 eksterne harddisker. Det som trigget tanken om en server er at jeg etter hvert har så mye data å ta backup av at noe av dataene blir liggende bare 1 sted. "En server med haugevis av harddisker i RAID må da være tingen", tenkte jeg og nikket megetsigende til meg selv.

HW

Hva trenger jeg av hardware for å få i gang prosjektet mitt? Serveren vil stort sett brukes til lagring, så den trenger ikke ha rå ytelse cpu-messig (dersom den ikke trenger det for å få bra disk-io). Bør jeg ut på bruktmarkedet for å lete, eller kan jeg like gjerne konfigurere opp en rimelig maskin hos en nettbutikk? Har dere sett noen passende kandidater jeg bør vurdere?

Serveren kommer til å stå på en bod i min vesle 2-roms. Antar det er best med trådbunden tilkobling til den? Har bredbånd fra Get og en trådløs Jensen switch i tillegg.

SW

Jeg kjører Ubuntu som OS på jobb, og antar at jeg vil kjøre det på serverene også. Er dette rimelig greit å sette opp dersom man har litt peiling på PC?

Noen generelle råd eller advarsler om feller jeg bør unngå når jeg setter igang med prosjektet?

Takker for alle nyttige råd som jeg er sikker på begynner å strømme inn om noen minutter ;-)

Endret av Ayabara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal bare brukes til hjemmebruk tipper jeg? Hvaslags data skal du lagre? Er det snakk om haugevis med teksdokumenter, eller filmer og musikk?

Er det for hjemmebruk og bare en bruker samtidig holder så å si PII lenge. Men P4 ville jeg nok gått for, da det gir grei ytelse. Ikke så mye, den svkeste du finner er nokikke gale.

Hadde en filserver som stod her, men brukte den ikek nok, så jeg gadd ikke la den stå å bruke strøm. Specsene på den var P41ghz 512 RAM og et par SCSI disker. Det holdt veldig bra til en filserver, som kun ën bruker.

Men som jeg sa øverst, hva skal det brukes til, da dette gir en pekepinn på hvor mye. Et par 500GB HDDer funker nok fint.

Har ikke særlig erfaring med linux, men det er visst bra til serverOS.

Som jeg også leste her, ''Alle dataene ligger på ett sted'' får meg til å tro at du har en kopi og den kan lett bli slettet, vel, da burde du ha en backup, og det skjer automatisk. En HDD som den du lagrer på og en som tar backup med ei gang.

Har ikke særlig peil på det, men linux er da rimelig simpelt.

Håper det gav litt enkle svar.

Lenke til kommentar

Den er for hjemmebruk, og det blir mye foto, film og musikk.

Tenkte å ha 2 eller 3 500GB harddisker og kjøre en eller annen raid-konfigurasjon.

Det har vel også kommet eksterne harddisker som kjører to fysiske harddisker i raid, så kanskje det kan være et alternativ.

Det gav absolutt litt svar det. Skal google litt nå, og se om jeg kommer nærmere en løsning :-)

Lenke til kommentar

Er serveren for hjemmebruk, gå for en software-RAIDløsning. Du slipper å tenke så mye på hardware, og du slipper å punge ut for en (dyr) kontroller som takler RAID5.

Hint: Er kontrolleren billig, kan du banne på at selve RAID-løsningen gjøres i driveren (software), og at dette ikke støttes i linux. De aller fleste (alle?) billige RAID-kontrollere fungerer på denne måten. Software-RAID i linux vil gi deg like god ytelse, og en mer fleksibel løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...