Gå til innhold

Hjelp mitt kamera overeksponerer (Nikon d80)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Får da bite i det drit sure eplet og spørre her inne.

 

Jeg kjører en D80 kombinert med diverse objektiver. I dag satt det på et Sigma 50-150 f2.8 objektiv. opplever at jeg stort sett på må skyte på M for å bli noen lunne fornøyd med bildene mine, men noen ganger kan det være ok å skyte på auto eller halvauto innstillinger også, spesielt når venner uten noe peil skal ta bilde av meg.

 

Kunne nemmelig tenke meg noen bilder av meg selv og bikkja i ny og ne også, men akk blir alt stort sett rompe .(

 

 

Legger med to eksempler (de blir større om du trykker på de):

 

Bildet er tatt på auto av en kompis uten peil:

 

1350246913_da02bac533.jpg

 

Exif:

Iso: 100, f8, 1/250, 50mm

 

Resultatet er rett og slett latterlig!

 

Bildet her er tatt av meg selv på A mode:

 

Iso: 320, f4, 1/500, 98mm

I tillegg her lekte jeg meg litt med WB og den har fått +1 her. Burde denne stå på -3?

 

1350247755_11ddbe409b.jpg

 

 

Er dritt lei av å hele tiden måtte skyte på M, og ikke kunne bruke halvautomat eller helautomatinnstillingene uten å vite at det blir rompe bilder da. Legger til at jeg fikk mitt d80 dagen det kom til landet og har ikke oppgradert firmware eller noe. Er det noe jeg kan gjøre med dette. Kameraet er kjøpt på JP. Skal jeg dra ned dit og be de fikse probelemet?

 

Eller er jeg rett og slett rompefotograf?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert...

 

Men jeg tviler på det er noe galt med kameraet ut i fra disse 2 bildene.

 

Bilde nr 1 : Metering Mode = pattern / multi-segment (5)

Mesteparten av bildet er mer eller mindre korrekt eksponert.

Og det er det multi-segment sørger for. Når du skal ta bilder av noen kledd i hvit i sollys må du nesten bruke spot-måling på det hvite området for å ikke overeksponere det.

 

Jeg tror nok det er så enkelt.

 

Stort sett det samme går for bilde nr 2. Dette er nok en feil fra fotografen sin side og kameraet har nok liten eller ingen skyld i det.

 

Det er hvertfall min mening. Kan være noen andre mener noe annet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Syns kameraet har håndtert det ganske bra, jeg. Når du ber en kompis uten peiling på foto å ta bilde av deg( i hvit skjorte) og din hvite hund under verst tenkelige lysforhold( midt på dagen med hardt lys), vil det nødvendigvis gå galt :tease:

 

Personlig pleier jeg å stille inn det meste selv før jeg gi fra meg kameraet, spesiellt under slike forhold( bruker blenderprioritert og RAW format, pluss spotmåling hvis nødvendig)

Lenke til kommentar

Er det bare dette Sigma-objektivet du opplever dette med, eller et hvilket som helst objektiv?

 

Synes ikke kameraet har gjettet så feil.

 

Bilde 1: Alt annet enn akkurat det som er kritthvitt, er helt riktig eksponert. Kameraet har valgt å utelate noe bittelite, som ikke akkurat virker som hovedmotivet (pga. størrelse) for å unngå at størsteparten av bildet blir for mørkt. Kan ikke si at jeg synes resultatet er "latterlig", det er faktisk helt riktig eksponert i forhold til hvor lite hovedmotivet er. Hadde du brukt spotmåling, ville du og hunden (hovedmotivet) blitt riktig eksponert. Dette er en stor fordel å bruke, uansett om vi tenker på fokus eller lysmåling. Jeg bruker ikke annet... sikter mot deg jeg skal ta bilde av, låser eksponering og fokus ved å trykke utløseren halvt ned, komponerer mens utløseren fortsatt er halveis nede, og SÅ tar jeg bildet.

 

Bilde 2: Hunden din er hvit... vil du være sikret mot at deler av hunden din kan bli overeksponert i motiver der det meste annet ikke er like hvitt, så bør du skaffe deg en annen hund... eller farge pelsen på den du har (men det er neppe aktuelt :) ). Her kunne du spotmålt på hundens lyseste del, og unngått at den ble overeksponert.

 

Om du ikke ønsker å bruke spotmåling eller M, så kan du prøve eksponeringskompensasjon. Uansett... skal det som er kritthvitt i sterkt lys bli riktig eksponert, så vil de mørkere delene av et bilde, bli undereksponert, samme hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar

D80 overeksponerer ikke, men vær klar over at tonekurven i D80 er ganske agressiv - det er den som gjør at du tror kameraet overeksponerer.:

 

Se her for en liten "test" rundt tonekurven D80 bruker: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8914708

 

Min erfaring er også at Sigmaobjektiver er veldig "lyse" - også på D70'en min, som er notorisk for ekstremt konservativ eksponering. Løsningen for deg er enten å legge inn eksponeringskompensasjon (mange synes å like -0.7EV), begynne å skyte raw, eller legge inn en ny og mindre agressiv kurve (med for eksempel Capture NX). Mitt tips: skyt raw.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er det bare dette Sigma-objektivet du opplever dette med, eller et hvilket som helst objektiv?

 

Synes ikke kameraet har gjettet så feil.

 

Bilde 1: Alt annet enn akkurat det som er kritthvitt, er helt riktig eksponert. Kameraet har valgt å utelate noe bittelite, som ikke akkurat virker som hovedmotivet (pga. størrelse) for å unngå at størsteparten av bildet blir for mørkt. Kan ikke si at jeg synes resultatet er "latterlig", det er faktisk helt riktig eksponert i forhold til hvor lite hovedmotivet er. Hadde du brukt spotmåling, ville du og hunden (hovedmotivet) blitt riktig eksponert. Dette er en stor fordel å bruke, uansett om vi tenker på fokus eller lysmåling. Jeg bruker ikke annet... sikter mot deg jeg skal ta bilde av, låser eksponering og fokus ved å trykke utløseren halvt ned, komponerer mens utløseren fortsatt er halveis nede, og SÅ tar jeg bildet.

 

Bilde 2: Hunden din er hvit... vil du være sikret mot at deler av hunden din kan bli overeksponert i motiver der det meste annet ikke er like hvitt, så bør du skaffe deg en annen hund... eller farge pelsen på den du har (men det er neppe aktuelt :) ). Her kunne du spotmålt på hundens lyseste del, og unngått at den ble overeksponert.

 

Om du ikke ønsker å bruke spotmåling eller M, så kan du prøve eksponeringskompensasjon. Uansett... skal det som er kritthvitt i sterkt lys bli riktig eksponert, så vil de mørkere delene av et bilde, bli undereksponert, samme hvordan du gjør det.

9458860[/snapback]

 

Jeg er enig med Afseth om at det umiddelbart ikke virker som om kameraet her gjør feil, selvom det er i overkant lyst. Spotmåling er kjekt å bruke.

 

Du har forøvrig motsatt problem av meg; min hund er så mørk at det er vanskelig å få detaljer i pelsen uten å blåse ut høylysene. I hardt lys er det umulig.

Lenke til kommentar
http://kenrockwell.com/nikon/d80/d80-perfo...ce.htm#exposure

 

Du er ikke den eneste fraggel som klager over dette :)

9460016[/snapback]

Tja, hvor alvorlig skal vi ta han? Som han sier selv:

 

While occasionally inspired by actual products or experiences, this site is entirely a work of fiction. It's a joke! Any resemblance to any actual people, places, products or anything is purely coincidental. This site is private and provided only for the entertainment of my personal friends and myself.

 

Read this site at your own risk. I offer no warrantees of any kind, except that there are many deliberate gaffes, practical jokes and downright foolish and made-up things lurking. While this site is mostly accurate, it is neither legally binding nor guaranteed and the only thing I do guarantee is that there is plenty of stuff I simply make up out of thin air, as does The Onion.

 

I love a good hoax. Read The Museum of Hoaxes. A hoax, like this site, is done as a goof simply for the heck of it by overactive minds.

 

Øyvind: God unnskyldning til å kjøpe D300 om du mener at vi bare prater tull :!:

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Program P, Eksponeringskompensasjon - 3,0, med blitz:

post-128155-1189368941_thumb.jpg

 

Program P, Eksponeringskompensasjon 0,0, med blitz:

post-128155-1189368951_thumb.jpg

 

Jeg prøvde å ta bilder av en lampe også, men da ble effekten logisk nok nesten umerkbar på skjermen.

 

Har Nikon D80 med 18 - 70 mm.

Edit: Er overeksponering noe som kan kompenseres med et filter av noe slag?

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...