Reeve Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Hei Jeg kom over denne her om dagen, og lurer på om den er lovlig å kjøre på forttau. Og hva skjer hvis du blir tatt av politiet mens du kjører en sånn på forttauet? Endret 9. september 2007 av _Zeke 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 bot + utsettelse på alle framtidige førerbevis vil jeg tro Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 bot + utsettelse på alle framtidige førerbevis vil jeg tro 9458606[/snapback] Norge <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 bot + utsettelse på alle framtidige førerbevis vil jeg tro 9458606[/snapback] Lol, jeg er ikke noen jussekspert, men jeg vil tro at man skal ha rimelig mye uflaks for at det skal skje... Den er jo ikke registrerbar, og du trenger ikke førerkort av noen type for å kjøre den, selv om den gjerne er ulovlig på veien, så skal det være en sur politimann/kvinne du møter på om det skal skje.. 1 Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 bot + utsettelse på alle framtidige førerbevis vil jeg tro 9458606[/snapback] Lol, jeg er ikke noen jussekspert, men jeg vil tro at man skal ha rimelig mye uflaks for at det skal skje... Den er jo ikke registrerbar, og du trenger ikke førerkort av noen type for å kjøre den, selv om den gjerne er ulovlig på veien, så skal det være en sur politimann/kvinne du møter på om det skal skje.. 9458663[/snapback] Tror Zeke er inne på noe. Det er jo et motorkjøretøy, men ikke av den registrerbaretypen. Blir som en sparkesykkel på strøm igrunn, bare bedre effekt. Kan være den er litt for sprek Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det blir akkurat som med pocketbike,du har ikke lo til å kjøre dem anna enn på lukka bana De KAN gi deg bot + utsettelse ja, men de MÅ jo ikke gjøre det Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Det blir akkurat som med pocketbike,du har ikke lo til å kjøre dem anna enn på lukka banaDe KAN gi deg bot + utsettelse ja, men de MÅ jo ikke gjøre det 9458685[/snapback] Det kan kanskje på noen måter sammenlignes med pocketbike, men jeg vil tro at de aller fleste vil se på det som noe annet, f.eks. som et løperhjul med motor etc. Dette er noe som gjerne er et praktisk fremkomstmiddel. Bot og utsettelse er noe man får hvis man er ute å kjører med morens bil før man er 18. Det skjedde med en kompis, og han fikk bare 6 mnd utsettelse og 4k i bot. Jeg tviler på at man får det samme når man kjører et motorisert løperhjul på forttauet 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det er motorisert, altså det går under motorkjøretøyloven/paragrafen eller hva det nå heter Så hvis politiet stopper deg og følger reglementet så får du i utganspunktet bot + utsettelse De er nok riktignok ikke så strenge på dette som bil osv da Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det er motorisert, altså det går under motorkjøretøyloven/paragrafen eller hva det nå heterSå hvis politiet stopper deg og følger reglementet så får du i utganspunktet bot + utsettelse De er nok riktignok ikke så strenge på dette som bil osv da 9458747[/snapback] En elektrisk rullestol er også et motorisert kjøretøy.. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 bot + utsettelse på alle framtidige førerbevis vil jeg tro 9458606[/snapback] Bare for å nevne noe. Han som jeg kjenner som ble tatt for å kjøre uten tillatelse (han er 17) han fikk 6 mnd utsettelse og 4k i bot, men bare utsettelse på billappen, han kan fortsatt ta mellomtung når han blir 18, og det skal han. Og det er 100% sikkert, han har snakket med politiet. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det er motorisert, altså det går under motorkjøretøyloven/paragrafen eller hva det nå heterSå hvis politiet stopper deg og følger reglementet så får du i utganspunktet bot + utsettelse De er nok riktignok ikke så strenge på dette som bil osv da 9458747[/snapback] En elektrisk rullestol er også et motorisert kjøretøy.. 9458769[/snapback] Ja men en elektrisk rullestol går ikke over 10km/t (tror det var det som var grensa) Å han kameraten din har isåfall hatt rimelig flaks trådstarter! Men du kan nok kjøre, hvis du ikke kjøre fort og ikke der det er mye trafikk så skulle det nok gå bra, men du har ingen garanti for at du ikke blir tatt Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Nei, det er en risk. Dette gjelder ikke meg, siden det ikke er jeg skal skal ha den Jeg blir 18 om 6 mnd og har moped. Han som skal ha den ble nettop 17, så han har 1 år til han blir 18, og han får ikke lov til å få moped. Derfor mener både han og jeg at det er en risk som er verdt å ta. Og igjen, slik jeg ser det, så er sjansen rimelig liten. De fleste steder han vil kjøre er ikke med veier (til trening, til kompiser etc.) og han skal jo ikke kjøre i 50+ på forttauet heller. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 jess, han må bare passe på at han ikke kjører på noen ihvertfall, for DA sliter han virkelig Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) jess, han må bare passe på at han ikke kjører på noen ihvertfall, for DA sliter han virkelig 9459084[/snapback] Få personen i rullestol, så snakker vi årlige utgifter på 500 000 pluss? (ikke at det er noe å le av..) Endret 9. september 2007 av _Zeke 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 hehe, så ei jente(var ikke mer en 10) som kjørte på en slik en i bykjernen i Kristiansand for en stund siden(under quarten), hu freste rundt i byen der og til overmål kjørt hun faktisk forbi politihuset(jeg skulle inn å få vaktbevis så var der), politiet la seg på hjul etter ho når jeg gikk inn og når jeg kom ut igjen sto det ca 6 politifolk å studerte denne "sparkesykkelen" og diskuterte hva slags kjøretøy det egentlig var, mens en sto å spurte jente hvor hun hadde fått denne fra og den var jo ikke lov å kjøre osv osv osv. jeg ble jo litt nysgerrig så sto å "studerte" denne tingen for å få med meg samtalen, de kom da opp hva straffen blir for noe slikt men de kom aldri frem til hva det skulle bli mens jeg sto der. men de ble enig om at det var ulovlig. den jenta så livredd ut. skal sies at ho kjørte denne uten hjelm i et rimelig trafikkert område og ho kjørte midt i veien. et under at ho ikke kræsja med noen men tror saken vil stille seg litt anderledes vis en person som er 16+ gjør det da den personen bør vite at det er ulovlig og gjør det alikevel. så ikke se bort ifra at det blir bot og utsettelse på lappen, som du sier du skal bare kjøre på gang og sykkelsti og slikt, vel er det noe ber da? er iallefall farlig nok for ikke å snakke om kjipt vis du treffer en unge som kommer løpende/syklende rundt svingen... Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Denne her er mye tøffere: Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Tror politiet hadde sett relativt mørkt på den siste der ... Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Denne type kjøretøy kalles Go-ped, og regnes som en moped. Hvis du i det hele tatt skal ha lov til å kjøre den på offentlig vei, må den være EU-godkjent, den må registreres med reg. merke og ha tilstrekkelig med lys og bremser til å tilfredsstille generelle krav til mopeder. Du må også ha mopedkjørerbevis (eller hva det heter) og bruke hjelm for å kjøre den. Det sier da seg selv at du ikke kan kjøre den på fortau, selv om alt det andre er i orden. Og hvis du likevel kjører uten at alt er i orden, så er straffen på samme måte som om det var en moped, med de mangler som måtte være. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Problemet er da at den ikke har det som skal til for å bli registrert som moped. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 For å si det uten å ha tallene helt korrekt, så er grensen om jeg ikke husker veldig feil på langt under èn hk for hva som er lovlig å kjøre motorisert uten registrering (tror det var 120W), samt at maksimal konstruktiv hastighet skal være under 10km/t. En 49cc bensinmotor er nok mer enn 120W, og siden det står klart at den klarer 55km/t, så går den tilogmed for fort til å være moped. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå