Gå til innhold

Overgangen til VGS

Trondisk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i en meget vanskelig situasjon. Jeg er 16 år og har nettopp begynt på VGS. Dette er min historie:

Har alltid vært en som har vært skoleflink. Fikk gode karakterer på ungdomsskolen og gikk ut med 5,36 i snitt ut av 10. Valgte selvfølgelig Allmen(Studiespesialering), og var innstilt på å gjøre det bra.

Kom desverre ikke innpå førsteønske mitt(skolevis) pga. nærskole regel, men hadde en positiv instilling til den videregående skolen jeg kom innpå.

Da jeg begynte på skolen for ca. 3 uker siden var jeg virkelig fornøyd med skolen og lærerne, hadde til og med en venn fra forrige klassen min, som jeg havnet i klasse med. Vi hadde det gangske gøy første uken og ble kjent med hverandre. Så fulgte neste uke og vi begynte med undervisningen. Da, møtte jeg veggen. Jeg innså at dette var ikke ungdomsskolen, tvert imot.

Etter det ble jeg pysisk syk og ble veldig deprimert, heldigvis forsto lærerne posisjonen min.

Mistet hele forrige uke og kunne ikke møte opp på skolen.

Gjennom hele ungdomsskolen gikk det sååååå mye lettere. Jeg gjorde så å si ingen lekser i 10., men likevel fikk et drit bra snitt. Det var bare før store prøver og tentamener at jeg "pugget" stoffet, også ble det glemt etter prøven. Dette resulterte til gode karakterer, og jeg trudde jeg var smart. La meg peke ut at, nesten hele klassen min gjorde det samme.

En av lærerne mine var så sløv at det ikke går ann å beskrive det. Han var lærer i Engelsk, Naturfag og KRL. Som de fleste vet er Engelsk og Naturfag viktige fag. Men tok læreren det seriøst? Nei! Vi hadde nesten ingen forelesninger og prøver i Naturfag, det eneste jeg lærte noe av, var da jeg måtte lage en presentasjon om arv og gener til prøveeksamen.

Denne læreren hadde vi i 3 år(8., 9. og 10.).

Om jeg skal oppsummere hva jeg har lært fra denne læreren er det isåfall veldig lite. Han ble selvfølgelig likt av elevene, siden han var "kompiss" med oss og ganske snill med karakterene.

Han likte meg som elev og jeg likte han som lærer, helt til nå. Nå hater jeg bare tanken på ungdommskolen og den læreren.

Nå sitter jeg her og tenker. Det strømmer så mange gale tanker i hjernen min at det er surt. Det er så mye å gjøre på VGS og så mange frister. Jeg føler liksom at jeg ikke har en god nok "basis" læring til å starte på VGS. Er motivert til å lære, men skjønner ikke hva som kommer til å skje.

Trudde livet var som en sklie som vi kunne bare skli gjennom, og det hadde jeg gjort hittil. Men nå har jeg truffet veggen og må komme meg opp.

Hva har dere å si?

Har noen av dere følt det samme?

Er allmen virkelig linjen for meg?

Egentlig har jeg lyst til å starte fra "scratcha", men jeg vet at det ikke er mulig. Skulle ønske jeg kunne dra tilbake i tid, og starte på grunnskolen igjen :dontgetit: .

Føler at jeg er omringet av smarte folk, og at jeg er den dummeste.

(Innlegget ble virkelig stort!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i nesten samme bat som deg.

Jeg hadde greitt snitt pa ungdomsskolen, og fikk ~4.8.

1. aret pa VGS gikk greitt (gammel reform) og alt var fint.

2. aret ble det straks mye vaerre. Alt ble fort vanskelig og jeg greide ikke henge med. ( Det var altsa meningen at alt skulle bli vanskeligere i fagene. Og som jeg vet, sa har dere med den nye reformen fatt det vanskelige fra 1. klasse av.)

Jeg har veldig lyst a fa gode karakterer, men det blir til at jeg surfer pa forumet hele dagen. Selv om jeg VIL gjore kjemi.

Jeg har ogsa lyst a begynne pa yrkesskole, iogmed at der er det mer praktisk. Men jeg skjonner jo det at det er litt seint etter 2 ar allmenn.

Snittet mitt ifjor la pa 3.6, som var resultatet av alt for snille laerere. Og jeg fikk en 2er i matte. Faget jeg alltid _har vaert_ best i.

Selv foler jeg at jeg har lest boker alt for mye. Kunne trengt et friar. Men da mister jo jeg alle vennene mine. Det er jo ikke sa gale. Men allikevell.

Jeg satser pa a fa de beste karakterene jeg kan fa, sann at jeg ihvertfall kommer inn pa hoyskolen. Jeg har forhort meg der, sa jeg burde ha en sjangs pa a komme inn.

Da far jeg ihvertfall gjort noe praktisk jeg liker. Men det kommer jo ogsa til og vaere matte og fysikk der, og det gruer jeg meg til. Selv om det ikker er noen mate jeg kan unslippe det pa.

Hadde tenkt a ta et mattekurs i sommer, men det ble ikke noe av. Noe a la den stilen jeg dessverre har tilegnet meg. "Jeg far det ikke til, sa da driter jeg i det"

Selv om jeg egentlig ikke vil vaere sann.

ARGH..

Innsa at inlegget handlet mer om meg, enn om deg. Og da ble det OT..

sorry

Lenke til kommentar

Ser at alle på forumet har 5-6 i snitt på ungdomsskolen, hvertfall dette kullet. Enten så er det fordi elevene er blitt enormt flinke, eller så er lærerene blitt sløv, tror det er det siste.

Videregående er egentlig ikke vanskelig, jeg fikk 3 på ungdomsskolen men fikk 4 og 5 for det meste på videregående, det handler bare om hvor mye du vil gå inn for å gjøre det bra.

Fremføringer på ungdomsskolen handlet bare om å få nervøse elever fram og snakke meningsløst foran klassen så fikk 4/5/6. På videregående er det forventet at alle kan snakke helt greit foran klassen, og det er stoffet som blir vurdert, hvordan du fremfører stoffet og om du kan det du snakker om.

Det er bare å glemme karakterene du hadde på ungdomsskolen og starte å fokusere på videregående med blanke ark. Førsteåret er vel egentlig bare et repitere år fra ungdomsskolen i de fleste fagene, du lærer for det meste basic nye ting. Med den nye reformen er jeg ikke sikker på hva dere holder på med, men det ble vanskeligere i matte mener jeg å huske.

Uansett, jobb med det du får som arbeid så går det fint, du må også være aktiv i timen for å få en god muntlig karakter. Resten kommer av seg selv.

Lenke til kommentar

Erfaringsmessig var det 2. året som virkelig tar helt av. 1. år er som tidligere sagt en slags repetisjon av ungd.skolen.

Jeg opplevde for all del det samme som deg, men ikke på VGS, men høyere utdanning. Og nå sitter jeg og lurer på hvorfor lærerne på VGS ikke var strengere og presset på mere skolearbeid. Men dette var 1 år sida. Nå greier jeg meg.

Jeg fikk småsjokk på 2. året VGS på arb. mengden der og da. Men det viser seg fort at det bare er en fis i tåka. Mitt tips: jobb beinhardt for å forberede deg best mulig til neste år som kommer.

Lenke til kommentar
Ser at alle på forumet har 5-6 i snitt på ungdomsskolen, hvertfall dette kullet. Enten så er det fordi elevene er blitt enormt flinke, eller så er lærerene blitt sløv, tror det er det siste.

Elevene har ikke flere poeng i gjennomsnitt enn før så det er direkte feil at lærerene er blitt sløve og gir høyere karakterer. Forøvrig bør du lese karaktertråden igjen hvis du tror at "de fleste" på forumet har 5-6 i snitt.

Lenke til kommentar

Elevene har ikke flere poeng i gjennomsnitt enn før så det er direkte feil at lærerene er blitt sløve og gir høyere karakterer. Forøvrig bør du lese karaktertråden igjen hvis du tror at "de fleste" på forumet har 5-6 i snitt.

9469082[/snapback]

Karaktertråden er for alle trinnene, snakker om alle trådene og diskusjonene som ble oppdrettet for et par mnder siden da folk søkte/kom inn på skoler. Snittet på folk der lå på 5-6, selvsagt er ikke det representativt for alle sammen, bare en brøkdel egentlig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...