Gå til innhold

Problemer med installasjon av Arch

Tafsen

Anbefalte innlegg

:: Loading root filesystem module...ext3

Waiting for devices to settle...done

:: Initframfs Completed - control passing to kinit

IP-Config: no devices to configure

Waiting 0 s before mounting root device...

kinit: Cannot open root device sda3(8.3)

kinit: init not found!

Kernel panic - not syncing: Attempte to kill init!

Etter ein clean install av Arch får eg denne beskjeden når eg booter up.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnest det eit GUI program eg kan gjere dette med eller? er ikkje so stodig med med mount kommandoen. Provde aa mounte med den meg eg endte berre opp med ei tom mappe.

edit: hehe. fikk opp fstab no :p

unionfs / unionfs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0

finnest det eit program for auto oppsett til fstab?

Endret av rEaliTY
Lenke til kommentar

Er det alt som står i fstab? Da er det ikke rart du sliter :p

Jeg har aldri opplevd noe liknende med Arch. Men ved å bruke et partisjonsprogram (fdisk, cfdisk...) kan du jo finne tilbake opplysninger om partisjonene dine.

Man kan også bruke en parameter til kernelen når man booter:

kernel /boot/vmlinuz.... root=/dev/sdxX

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

jeg har opplevt MYE tull med den nyeste arch isoen Dont Panic (2007.08) når det kommer til instalering og booting fra cdn. anbefaler deg og bruke den gamle isoen altså Duke (2007.05) og når du har denne instalert heller update til current. Som jeg vetom så er det en bug i installeren til Dont Panic også på enkelte systemer så stopper den opp hvis du har ntfs disker (dual boot) hvis du loader fra cdn.

Duke finner du her:

ftp://ftp.gigabit.nu/iso/2007.05/i686

lykke til

Endret av eppis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kva for ein pc har du?

9612074[/snapback]

Meir artig å vite kva for ein pc du har? eller har du kome til ei løysning med Arch?

9614987[/snapback]

Har hw som funker med det meste. Men jeg får kernel panic igjen når jeg putter i de 2 andre ide diskene mine. Hvordan kan jeg ordne så jeg får opp arch med de andre diskene. Får den samme kernel panicen som ved installasjon av arch med voodoo og bare den ene sata disken i.

Skulle gjerne ha fått starta opp arch med de andre diskene å, da de inneholder en del bilder og stæsj + andre distroer.

Det ligger andre menu.lst på de andre diskene. Kan det ha noe med det å gjøre. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle skjedd men.... man veit jo aldri med grub :hmm: Får opp at den ikke finner root fs på (8,4) Har da ikke så mange disker. Veit ikke hvor arch får det fra :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...