Tafsen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 :: Loading root filesystem module...ext3 Waiting for devices to settle...done :: Initframfs Completed - control passing to kinit IP-Config: no devices to configure Waiting 0 s before mounting root device... kinit: Cannot open root device sda3(8.3) kinit: init not found! Kernel panic - not syncing: Attempte to kill init! Etter ein clean install av Arch får eg denne beskjeden når eg booter up. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Det ser ut som om bootloaderen ikke klarer å montere/finne root (på partisjonen sda3). Har du koblet til/fra harddisker etter installasjonen slik at f.eks. informasjonen i /etc/fstab ikke lenger stemmer? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 eller har du tullet med fstab under installasjonen? Bruk en LiveCD (ubuntu feks.) og mount root partisjonen og gjør de nødvendige endringene. Hvis det da er dette som er problemet... Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Finnest det eit GUI program eg kan gjere dette med eller? er ikkje so stodig med med mount kommandoen. Provde aa mounte med den meg eg endte berre opp med ei tom mappe. edit: hehe. fikk opp fstab no unionfs / unionfs rw 0 0 tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0 finnest det eit program for auto oppsett til fstab? Endret 9. september 2007 av rEaliTY Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Er det alt som står i fstab? Da er det ikke rart du sliter Jeg har aldri opplevd noe liknende med Arch. Men ved å bruke et partisjonsprogram (fdisk, cfdisk...) kan du jo finne tilbake opplysninger om partisjonene dine. Man kan også bruke en parameter til kernelen når man booter: kernel /boot/vmlinuz.... root=/dev/sdxX Endret 9. september 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ehh, prøvde å installere alt i frå blankt igjen. Då la eg merke til at alle config filene min var tomme (under steg 4. på installasjonen). Det er vel ikkje heilt normalt? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Ehh, prøvde å installere alt i frå blankt igjen. Då la eg merke til at alle config filene min var tomme (under steg 4. på installasjonen). Det er vel ikkje heilt normalt? 9463215[/snapback] Det er langt ifra normalt nei... Bruker du den nyeste installasjonsCDen? Lenke til kommentar
eppis Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) jeg har opplevt MYE tull med den nyeste arch isoen Dont Panic (2007.08) når det kommer til instalering og booting fra cdn. anbefaler deg og bruke den gamle isoen altså Duke (2007.05) og når du har denne instalert heller update til current. Som jeg vetom så er det en bug i installeren til Dont Panic også på enkelte systemer så stopper den opp hvis du har ntfs disker (dual boot) hvis du loader fra cdn. Duke finner du her: ftp://ftp.gigabit.nu/iso/2007.05/i686 lykke til Endret 10. september 2007 av eppis Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Eller bare bruk en eldre arch cd og installer med ftp install, så får du de nyeste pakkene med en gang. Tar jo ikke lange tida det på en ålreit linje Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Arch har nettopp gitt ut en bug-fix versjon av Don't Panic, kanskje denne fungerer bedre? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 "arch ide-legacy" Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Den nyeste archen gir meg kernel panic å. Ironisk at den heter don't panic :!: Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Kva for ein pc har du? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Brukte "duke" og alt funka helt fint. Synes bare det var litt morsomt med don't panic navnet, når det tydeligvis er "vanlig" å få kernel panic Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hehe, hadde delvis samme problemet da jeg installerte arch. Men til meg klikka det siden arch hadde endra navnet på harddiskene i forhold til hva de fikk under install. Ganske merkelig, men "don't panic" skal visst ha noen bugs i så måte. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Kva for ein pc har du? 9612074[/snapback] Meir artig å vite kva for ein pc du har? eller har du kome til ei løysning med Arch? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Kva for ein pc har du? 9612074[/snapback] Meir artig å vite kva for ein pc du har? eller har du kome til ei løysning med Arch? 9614987[/snapback] Har hw som funker med det meste. Men jeg får kernel panic igjen når jeg putter i de 2 andre ide diskene mine. Hvordan kan jeg ordne så jeg får opp arch med de andre diskene. Får den samme kernel panicen som ved installasjon av arch med voodoo og bare den ene sata disken i. Skulle gjerne ha fått starta opp arch med de andre diskene å, da de inneholder en del bilder og stæsj + andre distroer. Det ligger andre menu.lst på de andre diskene. Kan det ha noe med det å gjøre. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle skjedd men.... man veit jo aldri med grub Får opp at den ikke finner root fs på (8,4) Har da ikke så mange disker. Veit ikke hvor arch får det fra Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 ftp://ftp.gigabit.nu/iso/2007.08.1/Known-Issues.txt 1 workaround if you already installed and system doesn't boot:use the kernel26-fallback.img as initrd in your bootloader after successfull boot just fix the ramdisk: mkinitcpio -p kernel26 -Kisp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå