Gå til innhold

Sang med lav lyd...

Anbefalte innlegg

Jeg har en sang (på pc'en, ikke cd) som er mye lavere enn alle de andre sangene mine.

Dette er ganske irriterende, med tanke på at jeg stille lyden opp når denne sangen kommer, for så å stille lyden ned igjen.

Går det an å stille lyden på denne ene sangen, så den blir lik med de andre? :hmm:

Endret av wwwerner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å kjøre den gjennom et "normalization" filter, men det er mulig filen må konverteres til .wav først.

Problemet er at alle de andre sansynligvis ikke er kjørt gjennom normalization, og de vil derfor ikke spille med samme volumnivå.

Det vil nok bli bedre etter normalization, men helt bra kan jeg ikke garantere at det blir.

Eventuellt kan du prøve å skaffe deg en annen fil, enten ved å legge sangen inn på nytt, eller laste den ned på nytt, fra et annet sted.

Lenke til kommentar
Du kan prøve å kjøre den gjennom et "normalization" filter, men det er mulig filen må konverteres til .wav først.

Problemet er at alle de andre sansynligvis ikke er kjørt gjennom normalization, og de vil derfor ikke spille med samme volumnivå.

Det vil nok bli bedre etter normalization, men helt bra kan jeg ikke garantere at det blir.

Eventuellt kan du prøve å skaffe deg en annen fil, enten ved å legge sangen inn på nytt, eller laste den ned på nytt, fra et annet sted.

9500747[/snapback]

Det er heller ikke usannsynlig at problemet ligger i at denne låten har blitt litt mindre dynamikkomprimert enn de andre sangene dine. Dette er et estetisk valg lydtekniker/produsent av låten har tatt, isåfall. Hvis du sammenligner CD'er fra 80-tallet med CD'er fra idag, vil du høre at dagens CD-er høres mye høyere ut - dette har med å gjøre at det har blitt vanlig å komprimere dynamikken ganske kraftig i moderne musikk.

Lite du kan gjøre med det pr. dags dato, men det har blitt foreslått å innføre noe som kalles "replaygain" som gjør at avspilleren skal kompensere for dette automatisk. Foreløpig har ikke dette slått helt an.

Og å konvertere fra MP3 til .wav og så tilbake til MP3 igjen, er ikke heldig for lydkvaliteten.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar

En annen mulighet er at vedkommende som har komprimert mp3-fila (laget mp3-fila) har rotet til slik at låta har fått redusert volumet til f.eks -6 dB. Jeg har selv hatt noen mp3er hvor dynamikken er ordentlig komprimert, men volumet er justert kraftig ned av ukjente årsaker. Da kan man normalisere låta og transenkode den tilbake til mp3, selv om jeg heller vil anbefale å heller få tak i en mp3 uten lavt volum.

Med de riktige kunnskaper og verktøyer er det en smal sak å dynamikkomprimere mp3er selv. Ulempen er at man må transenkode mp3er. Hva man gjør når man komprimerer dynamikken står morsomt forklart i smått her, men dynamikkomprimering er en erfaringssak og en vitenskap i seg selv. Så det kan være vanskelig å få til gode resultater.

Selv har jeg aldri brukt dette programmet, men mener det skal være mulig å komprimere dynamikk i gratisprogrammet Audacity.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
En annen mulighet er at vedkommende som har komprimert mp3-fila (laget mp3-fila) har rotet til slik at låta har fått redusert volumet til f.eks -6 dB. Jeg har selv hatt noen mp3er hvor dynamikken er ordentlig komprimert, men volumet er justert kraftig ned av ukjente årsaker. Da kan man normalisere låta og transenkode den tilbake til mp3, selv om jeg heller vil anbefale å heller få tak i en mp3 uten lavt volum.

Med de riktige kunnskaper og verktøyer er det en smal sak å dynamikkomprimere mp3er selv. Ulempen er at man må transenkode mp3er. Hva man gjør når man komprimerer dynamikken står morsomt forklart i smått her, men dynamikkomprimering er en erfaringssak og en vitenskap i seg selv. Så det kan være vanskelig å få til gode resultater.

Selv har jeg aldri brukt dette programmet, men mener det skal være mulig å komprimere dynamikk i gratisprogrammet Audacity.

9509191[/snapback]

Audacity har en kompressor, men den er ikke akkurat high-end, slik kompressorene og limiterene masteringsstudioer bruker når de komprimerer dynamikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...