Gå til innhold

Grunnen til at Acer 9302 med Vista går tregt?

Monica81

Anbefalte innlegg

Har formatert min Acer 9302 med Windows Vista. Grunnen til at jeg formaterte, var at maskinen var utrolig treg. Tar 10 minutter å slå den på og 10 minutter å slå den av, timeglasset kommer opp noen sekunder når jeg prøver å åpne internett, alle programmer går treigt når man åpner og lukker... Den er fortsatt treg etter formateringen. Hva kan være grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det helt sikker på at du fjernet det gamle filsystemet, og ikke bare rinstallete OSet ogfikk med alt dritet? (Beklager hvis dette er en fornærmelse mot intelligensen din; jeg vet ikke hvor mye du kan :).)

Brukte du discne du fikk med laptopen? Det er godt mulig det e slipstreama bloatware md denne ...

EDIT:

La til noe.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Har formatert min Acer 9302 med Windows Vista. Grunnen til at jeg formaterte, var at maskinen var utrolig treg. Tar 10 minutter å slå den på og 10 minutter å slå den av, timeglasset kommer opp noen sekunder når jeg prøver å åpne internett, alle programmer går treigt når man åpner og lukker... Den er fortsatt treg etter formateringen. Hva kan være grunnen til dette?

9457533[/snapback]

Hei !

Jeg har en 9302 og valgte grunnet råd på forhånd å oppgradere til 2 GB RAM.

Jeg ser etterpå at med bare 1 GB ville pc'en gått tregt. Acer legger inn endel egne programmer som legger beslag på noe kapasitet.

Jeg må nevne at der er VISTA PREMIUM jeg har installert.

Kan vi få vite mer om mengde minne, versjon av vista og prosessortype?

M.v.h.

Jan M

Lenke til kommentar
Det er Vista Home Premiun, AMD Turion 64 (2,2 GHz, 512 kB L2 cache) 1 GB.

Kanskje det er for lite minne?

9470410[/snapback]

Det burde vær nok mnne til at Vista kjører greit. Med mindr du har for mange prosesser kjørnde i bakgrunnen. Hvis du kunne postet en liste med prosesser med mnne- og CPU-bruk oppgitt, hadde det vært fint.

Lenke til kommentar

Som xNinja sa, det skal være nok til å kjøre systemet greit. Nå er Vista veldig treg på oppstart og avslutning, men maskinen skal ikke gå tregt. Det høres ut som et bloatware problem ja, men det er idioti hvis produsenten hiver inn så mye bloatware at det får maskinen til å virke treg :ermm:..

Endret av -Codeman
Lenke til kommentar

9470410[/snapback]

Det burde vær nok mnne til at Vista kjører greit. Med mindr du har for mange prosesser kjørnde i bakgrunnen. Hvis du kunne postet en liste med prosesser med mnne- og CPU-bruk oppgitt, hadde det vært fint.

9471602[/snapback]

Er ikke så veldig inne på dette med hvordan en PC funker og hva den inneholder, så hvor finner jeg en liste med prossesser med minne og CPU bruk? :)

Lenke til kommentar

Som xNinja sa, det skal være nok til å kjøre systemet greit. Nå er Vista veldig treg på oppstart og avslutning, men maskinen skal ikke gå tregt. Det høres ut som et bloatware problem ja, men det er idioti hvis produsenten hiver inn så mye bloatware at det får maskinen til å virke treg :ermm:..

9471667[/snapback]

hva er bloatware? :hmm:

Lenke til kommentar

bloatware er etter det jeg forsår programmer som krever uforhåldsmessig stor plass og ressurser over tidlegere og tilsvarende programmer uten at ytelsen og innholdet i noen stor grad er forbedret.

kan være at disse programmene noen sa acer legger inn krever større ressurser av pc'en din enn de er verdt.

Lenke til kommentar
bloatware er etter det jeg forsår programmer som krever uforhåldsmessig stor plass og ressurser over tidlegere og tilsvarende programmer uten at ytelsen og innholdet i noen stor grad er forbedret.

kan være at disse programmene noen sa acer legger inn krever større ressurser av pc'en din enn de er verdt.

9478084[/snapback]

Hei !

Jeg tror nok at de tidene du opplever og at det går så tregt med enkle programmer tyder på noe som enten dreier seg om feil i programvaren eller feil i f.eks. minne.

Jeg antar at pc'en er levert med 1 minnebrikke à 1 GB og da er det vel lite sannsynlig at det er minnet.

Programvaren som følger med pc'en krever neppe større ressurser enn at det ikke er SÅ merkbart.

Jeg antar at pc'en ble formatert ordentlig og at innleggingen av Vista forløp uten problemer siden dette ikke er kommentert.

Hvis du ønsker å finne ressurser i bruk trykker du på CTRL-ALT-DEL og ser på

'programmer' 'prosesser' og 'ytelse'.

På Programmer skal det normalt ikke vises andre programmer enn de som du har åpnet selv, på prosesser er det mye verre å tyde hva som kjører (ta et skjermdump med ALT+Print screen og lim inn i et bildeprogram og vis dette i en senere post, så får du kanskje hjelp. Under ytelse bør pc'en gå uten nevneverdig belastning om du ikke har noen oppgaver gående i bakgrunnen.

Jeg skal prøve å få tid til å ta ut en minnebrikke på min pc for å se om jeg mister mye "fart".

M.v.h.

Jan M.

Lenke til kommentar
Hei !

Jeg tror nok at de tidene du opplever og at det går så tregt med enkle programmer tyder på noe som enten dreier seg om feil i programvaren eller feil i f.eks. minne.

Jeg antar at pc'en er levert med 1 minnebrikke à 1 GB og da er det vel lite sannsynlig at det er minnet.

Programvaren som følger med pc'en krever neppe større ressurser enn at det ikke er SÅ merkbart.

Jeg skal prøve å få tid til å ta ut en minnebrikke på min pc for å se om jeg mister mye "fart".

M.v.h.

Jan M.

9479234[/snapback]

Hei igjen !

Jeg ser forskjell på 1 og 2 GB, men kan ikke forstå at dette skal føre til så store problemer med å få startet programmer.

Med word, excel og en testversjon av photoshop åpen får jeg beskjed om et fysisk minneforbruk på 85 %. Da er det i alt 90 prosesser i gang.

Jeg tror i ditt tilfelle jeg ville gått inn i kontrolpanelet og fjernet alle programmer merket Acer som ikke har noen avgjørende nytte og sett om det gjorde noen forskjell.

Jeg har også fått høre at det fungerer å utvide minnet eksternt ved å putte inn et usb-minne. Har du tilgang på en slik med 1 GB, får du en følelse på om det er minnet som begrenser kapasiteten.

Ut fra hva som ligger i kortene her, er oppgradering til 2 GB ingen dum idè.

Men er det så ekstreme oppstartstider og responser vil neppe dette løse problemet.

Antar også at du har scannet maskinen for virus og har oppegående virusprogram.

For en tid tilbake ville dine problemer vært nokså synonymt med spyware og liknende. Men det kan ikke være tilfelle siden du har like store problemer før du kopler deg til internett og rett etter reinstallasjon.

Hvis du får gravd litt inne i oppgavebehandlingen og rapporterer hva du kan lese der, kan det være noen som kan peke på feil ...

M.v.h.

Jan M

Endret av vikingjan
Lenke til kommentar

Hei!

Har du oppdatert windowsen med alle nødvendige oppdateringer? Bør sjekke hva prosesser som bruker hva, som de sier ovenfor her. Siden pc'en har vært treg hele tiden så hadde jeg begynt å lure på om det var hardware relatert.

Har du sjekket at prosessoren er på "max ytelse" ? At den ikke er stilt ned for mindre varme/bedre batteritid?

Lenke til kommentar
Hei!

Har du oppdatert windowsen med alle nødvendige oppdateringer? Bør sjekke hva prosesser som bruker hva, som de sier ovenfor her. Siden pc'en har vært treg hele tiden så hadde jeg begynt å lure på om det var hardware relatert.

Har du sjekket at prosessoren er på "max ytelse" ? At den ikke er stilt ned for mindre varme/bedre batteritid?

9484379[/snapback]

Ja det har egentlig alltid vært treg... Men nå er den ekstremt treg. Ja, har den på høyeste ytelse:)

Lenke til kommentar
Hei!

9484379[/snapback]

Ja det har egentlig alltid vært treg... Men nå er den ekstremt treg. Ja, har den på høyeste ytelse:)

9485677[/snapback]

Hei !

Jeg foreslår at du går inn i oppgavebehandlingen og leser av antall prosesser og mengden minne pc'en bruker i % og ser på om prosessoren jobber mye selv ved

stillestand. Du kan også overvåke hvilke prosess som trekker mest kapasitet i oppgavebehandlingen. Uten programmer åpne bør ingen programmer trekker noe særlig kapasitet.

Rapporter gjerne mengder prosenter og antall her !

Er pc'en oppdatert mot microsoft update og har antivirus programvare og innebygd brannmur gående bør ikke det være unormal treg reaksjon på noe.

M.v.h.

Jan M.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en Acer Aspire 5110 med et ATI Mobility Radeon x1600-skjermkort. Da jeg skulle oppgradere til Vista fikk jeg en CD tilsendt (da jeg kjøpte laptop'en i den tiden du fikk gratis oppgradering til Vista) med Vista og drivere til Vista. Problemet var at det tok nesten ett minutt fra jeg høyreklikket på skrivebordet eller en fil, til menyen kom opp. FPS'en i spill og ytelsen generelt gikk kraftig ned. Det kom av og til opp en melding om at et ATI-program hadde sluttet å virke.

I går fant jeg en ny driver hos Acer som jeg nå har installert. Nå har jeg ikke fått testet pc'en noe særlig, men til nå har den vært mye mer stabil og kjappere (med de nye skjermkort-driverne).

Kanskje det kan ha en sammenheng hos deg og?

Du kan også gå inn på Acer.com -> Downloads -> og finn din modell der.. Last ned driver til skjermkortet ditt, og se om det hjelper..

PS: Når du først er inne på siden vil jeg anbefale deg å laste ned alle driverne der. Det har sannsynligvis kommet nye, da jeg har erfaring med at Acer ikke sender ut de nyeste driverne/programmene på sine CD-er.

mvh

Lenke til kommentar
Hei!

9484379[/snapback]

9485677[/snapback]

Monica, gjør følgende:

1. Trykk ctrl+alt+delete (samtidig)

2. Trykk oppgavebehandling.

3. Velg fanen prosesser

Du får da opp en liste over alle programmer som bruker av minnet. Hvis du i tillegg trykker på "Bruk av minne", får du sortert de etter hvilke som bruker størst minne.

Du kan deretter enten skrive av listen og poste den her, eller trykke Print Screen, og deretter gå inn i Photoshop/Paint, og laste bildet inn i forumet.

Det blir da lettere for folka på forumet å se om du har mange unødvendige programmer, som du kan disable eller avinstallere.

Lenke til kommentar
Hei!

Har du oppdatert windowsen med alle nødvendige oppdateringer? Bør sjekke hva prosesser som bruker hva, som de sier ovenfor her. Siden PC-en har vært treg hele tiden så hadde jeg begynt å lure på om det var hardware relatert.

9484379[/snapback]

9485677[/snapback]

Monica, gjør følgende:

1. Trykk ctrl+alt+delete (samtidig)

2. Trykk oppgavebehandling.

3. Velg fanen prosesser

Du får da opp en liste over alle programmer som bruker av minnet. Hvis du i tillegg trykker på "Bruk av minne", får du sortert de etter hvilke som bruker størst minne.

Du kan deretter enten skrive av listen og poste den her, eller trykke Print Screen, og deretter gå inn i Photoshop/Paint, og laste bildet inn i forumet.

Det blir da lettere for folka på forumet å se om du har mange unødvendige programmer, som du kan disable eller avinstallere.

9492878[/snapback]

Ok, her har jeg tatt Print Screen:

post-127360-1189944769_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For det første:

Sjekk I acer ePower om cpu er stilt på max, dette skal hjelpe betydelig mye på ytelse

(whops, hadde allerede blitt posta XD )

For det andre:

Jeg prøvde netopp å ta ut en gig fra laptopen min, kjører V ultimate .. og det gikk sinnsykt tregt med bare en gigabyte :S

Så det er enten for lite ram, eller for mange prossesorer so må lukkes startes, eller du må fikse cpu på fullt.

(NB, ikke slett acer sine innebygde programmer, (f.eks acer empowering programmene)

Endret av thomasy932
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...