Gå til innhold

mulighet til å få vekk gitar lyd på vanlige sanger

Emppu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er vel ikke så veldig mye vanskeligere enn det er å fjerne vokal med lydprossesseringsprogramvare.

jeg tror trikset er å plukke ut deler av frekvensbåndet - den resterende lyden blir ofc noe amputert - men man kan lykkes til dels - hvorfor spør du om dette, kanskje det fins andre løsninger på ønsket ditt?

Lenke til kommentar
er vel ikke så veldig mye vanskeligere enn det er å fjerne vokal med lydprossesseringsprogramvare. 

Har du vært borti programvare som klarer å fjerne vokal uten at resultatet er en lydfil som er fullstendig ødelagt? :p

jeg tror trikset er å plukke ut deler av frekvensbåndet - den resterende lyden blir ofc noe amputert - men man kan lykkes til dels - hvorfor spør du om dette, kanskje det fins andre løsninger på ønsket ditt?

9464179[/snapback]

I motsetning til gitarer, er vokal som regel sentrert i lydbildet, og dermed blir det litt lettere å plukke den ut. Likevel drar du med deg en haug andre ting når du fjerner 250 Hz - 5 KHz fra sentrum. Du kan da tenke deg at du har to gitarer da, en som er pannet 50% til høyre, og en som er pannet 50% til venstre, og begge strekker seg fra 120 Hz til 8 KHz i frekvensspekter - da skal jeg si deg at mye annet forsvinner i dragsuget om du skulle lykkes med å fjerne de.

Det finnes ingen måte å fjerne vokal på uten at resultatet er noe som knapt kan sies å duge til karaoke på gutterommet en gang, og gitarer er en god del verre. Dette er således dessverre umulig uten at man sitter på flersporsopptakene.

Endret av BrunoStergodt
Lenke til kommentar

Har du vært borti programvare som klarer å fjerne vokal uten at resultatet er en lydfil som er fullstendig ødelagt? :p

9464179[/snapback]

I motsetning til gitarer, er vokal som regel sentrert i lydbildet, og dermed blir det litt lettere å plukke den ut. Likevel drar du med deg en haug andre ting når du fjerner 250 Hz - 5 KHz fra sentrum. Du kan da tenke deg at du har to gitarer da, en som er pannet 50% til høyre, og en som er pannet 50% til venstre, og begge strekker seg fra 120 Hz til 8 KHz i frekvensspekter - da skal jeg si deg at mye annet forsvinner i dragsuget om du skulle lykkes med å fjerne de.

Det finnes ingen måte å fjerne vokal på uten at resultatet er noe som knapt kan sies å duge til karaoke på gutterommet en gang, og gitarer er en god del verre. Dette er således dessverre umulig uten at man sitter på flersporsopptakene.

9465422[/snapback]

dette ble litt for flåsete - som jeg sa blir den resterende lyden noe amputert.

videre tror jeg ikke du trenge rå fjerne alt fra 120Hz til 8KHz for å fjerne gitaren.

jeg forsøkte å be trådstarter om å forklare hva han hadde tenkt å brukte dete til - jfr karaoke på gutterommet.

Lenke til kommentar
dette ble litt for flåsete - som jeg sa blir den resterende lyden noe amputert.

videre tror jeg ikke du trenge rå fjerne alt fra 120Hz til 8KHz for å fjerne gitaren.

jeg forsøkte å be trådstarter om å forklare hva han hadde tenkt å brukte dete til - jfr karaoke på gutterommet.

9471123[/snapback]

Ikke flåsete ment, men det går ikke å fjerne gitarene og sitte igjen med noe fornuftig lyd. Ikke med en automatisk prosess, ikke med en manuell prosess. Gitarer spenner over et vidt frekvensspekter, og de er ofte spredd vilkårlig i stereobildet.

Egentlig er det ingenting å diskutere, for oppgaven er intet mindre enn håpløs.

Lenke til kommentar

Det avhenger da veldig av lydsporet. Husker jeg lekte meg litt med "fjerne gitaren- funksjonen" på en Boss- boks jeg har, og oppdaget at på Marius Müllers album "Seks", kan man fjerne lead på flere av sporene. Det som blir igjen duger mer enn greit som backingtrack.

Når det er sagt, er jeg tilbøyelig til å være enig i at et generelt svar er "Nei, det er ikke mulig".

Lenke til kommentar
Det avhenger da veldig av lydsporet. Husker jeg lekte meg litt med "fjerne gitaren- funksjonen" på en Boss- boks jeg har, og oppdaget at på Marius Müllers album "Seks", kan man fjerne lead på flere av sporene. Det som blir igjen duger mer enn greit som backingtrack.

Når det er sagt, er jeg tilbøyelig til å være enig i at et generelt svar er "Nei, det er ikke mulig".

9474722[/snapback]

Dersom lead-gitaren ligger på leiet en vokal ville ligget, det vil si dead center og med minimalt med klang, kan man bruke samme teknikker som man bruker på vokal, i.e. fjerning av et bestemt frekvensområde i senter.

...men fortsatt er resultatet ødelagt utover nytteverdig, spør du meg, men det avhenger jo selvsagt av hva man har tenkt å bruke det til - noe trådstarter ennå ikke har klarlagt ;)

Hvis planen er å fjerne gitarene fra en Pantera-låt og bare sitte igjen med vokal, bass og trommer, kan vi vel være enige om at det er umulig :p

Endret av BrunoStergodt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...