Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser?

Anbefalte innlegg

Dette er  erfaringene jeg har hatt fra Opera 9.23 og tidligere i Windows XP, med en bærbar med Core Duo T2400, 2GiB RAM og en stasjonær med C2D E6600 og 2GiB RAM. For eksempel akkurat nå så viser prosesshåndtereren i Windows at Opera "bruker" 126 MB RAM. Det er med 12 tabs - ingen av sidene er mer avanserte enn de enkle flash-reklamene på hw.no.

Høy minnebruk er i seg selv ikke noe problem, og er tvert imot et godt tegn. Det som IKKE er et godt tegn er når minnebruken tilsynelatende bare stiger av seg selv, man hører harddisken swapper som en gal og Opera sin respons er tilsvarende det man ville fått på en sliten 486 eller så.

9457502[/snapback]

Selv har jeg akkurat nå 12 tabs i Opera, og RAM-bruk på 55MB. Minnebruken i Opera gruser rett og slett både Firefox og IE. Det er sjelden jeg har opplevd at Opera overstiger 100MB i minnebruk, og da har jeg isåfall mange komplekse sider oppe samtidig.

Er ikke Flash som er synderen da? Selv har jeg alltid flash-plugin deaktivert, og aktiverer bare de få gangene jeg trenger å se en video i flashformat. Hater rett og slett både flash-reklamer, flash-introer og selvsagt Flash-plugin i seg selv da den bruker altfor mye ressurser i forhold til de relativt primitive 2d animasjonene man sitter igjen med :thumbdown:

EDIT: Flash burde vært opensourca for lengst, så hadde vi kanskje sittet med langt bedre og optimaliserte flash-plugins med full hardware-aksellerering, multi-core støtte osv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

Eksempelet mitt var følgende:

Du står på hw no "vis nye poster"

Klikker på en post (for å se på den) .

Skriver ikke noe i posten.

Bruker back knappen på musa for å komme tilbake til "vis nye poster"oversikten.

"Nye poster" siden er da cachet med Opera og man må refreshe manuelt for å se om nye inlegg er kommet inn der i mellomtiden.

IE7 refresher automatisk etter å ha trykket back.

9457788[/snapback]

Da legger du en snarvei på verktøylinjen til vis nye poster, og bruker den i stedet.

Tror nok de fleste vil synes at det nok er mer praktisk enn upraktisk å gøre det slik, og så er det jo mye raskere!

Og nei, det er ikke derfor opera er raskere, den testen måler tiden leseren bruker på å åpne nettsider osv.

Edit: kuttet ett par qoutes av quotes...

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Selv har jeg akkurat nå 12 tabs i Opera, og RAM-bruk på 55MB. Minnebruken i Opera gruser rett og slett både Firefox og IE. Det er sjelden jeg har opplevd at Opera overstiger 100MB i minnebruk, og da har jeg isåfall mange komplekse sider oppe samtidig.

9457829[/snapback]

Lurer på hva som er galt med min Opera. Som dere ser har jeg bare 3 vinduer oppe. Ingenting lastes ned, bittorrent-greiene og chat er disablet. Ingenting er i bevegelse.

bwy1189343426x.jpg

Lenke til kommentar
Det som gjør Opera overlegen i mine øyne, er Mouse Gestures. Det revolusjonerte mitt syn på browsere ihvertfall, og gjør Opera enda raskere, pga "effektiv surfing".

Helt uunværelig, spesielt om man har en vanlig mus til pc'en.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_gestures

9458013[/snapback]

Dette er en av hovedgrunnene mine for å bruke Opera! Mouse Gestures er rett og slett genialt!

Jeg har brukt opera siden 2001, og kommer nok ikkje til å gå bort ifra det :):thumbup:

Lenke til kommentar

Dere vet opera har et mellomlager i minnet, som til default står på automatisk, at max 60mb...

Men hvem bryr seg, så lenge det ikke er så sykt mye...

Bruker 82mb ram her atm, har 4 faner, og ikke lukket selve opera på en stund...

Kan også anbefale en RAM-disk til å få opp farten, slik at harddisken ikke blir en bottleneck :)

Lenke til kommentar
Det som gjør Opera overlegen i mine øyne, er Mouse Gestures. Det revolusjonerte mitt syn på browsere ihvertfall, og gjør Opera enda raskere, pga "effektiv surfing".

Helt uunværelig, spesielt om man har en vanlig mus til pc'en.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_gestures

9458013[/snapback]

Dette er en av hovedgrunnene mine for å bruke Opera! Mouse Gestures er rett og slett genialt!

Jeg har brukt opera siden 2001, og kommer nok ikkje til å gå bort ifra det :):thumbup:

9458027[/snapback]

HELT enig i det.

Har brukt Opera siden høsten 2000, og blir aldri å benytte noen annen nettleser.

har prøvd flere av de omtalte her på forumet, men det blir alltid tilbake til Opera :thumbup:

Lenke til kommentar
Lurer på hva som er galt med min Opera. Som dere ser har jeg bare 3 vinduer oppe. Ingenting lastes ned, bittorrent-greiene og chat er disablet. Ingenting er i bevegelse.

bwy1189343426x.jpg

9457992[/snapback]

Det er snodig at enkelte har problemer, mens andre (inkl. meg selv) aldri har hatt det, hverken i Linux eller Windows :hmm:

Men som sagt, så pleier jeg å disable plugins (inkl. flash) i Opera, og skrur det bare på en gang i ny og ne hvis jeg virkelig trenger det. Kan gjøres med hurtig-menyen fra F12.

Er egentlig veldig få sider jeg bruker som trenger Flash. Youtube er et av få unntak. Også har du såklart noen newbies som bruker Flash til å lage "fancy" menyer. Onecall gjør dette, og websida dems er i praksis ubrukelig uten flash. Helt teit, siden man kan lage minst like flotte menyer med standard HTML+CSS, evt. ispedd litt javascript :(

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hey boys:

Testet http://celtickane.com/projects/jsspeed.php på IE7 32bits og IE7 64bits på min Windows XP Pro x64:

IE7 32bit: 3890ms

IE7 64bit: 2750ms

Opera 9.5: 570ms - 610ms

Opera 9.23: 600ms

Va i svarte betyr dette? Jeg kjørte testen en del ganger.

Har testet litt - sammenliknet med IE.

Og noe av forklaringen for "raskere" er enkel .

"Nye poster" siden er da cachet med Opera og man må refreshe manuelt for å se om nye inlegg er kommet inn der i mellomtiden.

9457788[/snapback]

Da legger du en snarvei på verktøylinjen til vis nye poster, og bruker den i stedet.

Tror nok de fleste vil synes at det nok er mer praktisk enn upraktisk å gøre det slik, og så er det jo mye raskere!

Og nei, det er ikke derfor opera er raskere, den testen måler tiden leseren bruker på å åpne nettsider osv.

Edit: kuttet ett par qoutes av quotes...

9457840[/snapback]

Enig. Men det gjør også IE7 noe så grassalt TREGT! Jeg får vondt av og til.

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar

9457788[/snapback]

Vel, her er det som du sier stor forskjell fra IE og Opera. Selv liker jeg at back-knappen faktisk går tilbake istedenfor å laste en side på ny. Ulempen i ditt eksempel blir at man må huske hvilke tråder man er inne på, men hvis man blar seg gjennom alle tråder ovenfra så går det veldig greit. I verstefall kan man trykke F5 (refresh). Selv bruker jeg fram- og tilbake-knappene mye, og da er det veldig deilig med en nettleser som viser sidene i instant tid. Hater f.eks å bruke google i IE, for da må hele tiden søkeresultatet lastes på ny... Som regel sitter jeg på kjapt nok internett, men allikevel er slik unødvendlig reloading plagsomt i mine øyne.

Det er altså snakk om personlinge preferanser, noen liker det slik andre ikke.

bwy1189343426x.jpg

9457992[/snapback]

Det som er "galt" med din Opera er at du har 4GB minne tilgjenlig. Hva f*** er vitsen med å investere i 2GB ram om du ikke vil bruke de? Ønsker du en kjapp PC må du forstå at høy minnebruk er bra!

Dagens operativsystem prøver å utnytte tilgjenlig minne. Og skulle du plutselig åpne en tung applikasjon som trenger uendelig masse minne, så vil andre programmer frigi litt av sitt, slik at det går bra allikevel!

Lenke til kommentar

Jeg ser at ulike folk har forskjellige preferanser med back og autorefresh eller cache , det er ikke det som var poenget , og reply's på emnet sporer av.

Det jeg peker på er at opera jukser om man kan kalle det det i forhold til IE7 & FireFox. Man ser at opera er "tilsynelatende raskere" enn både IE7 og Firefox. Mye av denne "speed forskjellen" kan tillegges cachingen opera bruker sett i forhold til de andre to.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Det jeg peker på er at opera jukser om man kan kalle det det i forhold til IE7 & FireFox. Man ser at opera er "tilsynelatende raskere" enn både IE7 og Firefox mye av dette kan tillegges cachingen.

9458229[/snapback]

For det første er det helt andre ting som blir testet i disse benchmarkene, slik at Opera's mer effektiv caching ikke påvirker.

For det andre, om en browser "jukser" slik at den oppfattes som mye raskere av brukeren - ja, hva så? Selv godtar jeg masse juks for å slippe å måtte bruke IE i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Jeg ser at ulike folk har forskjellige preferanser med back og autorefresh eller cache , det er ikke det som var poenget , og reply's på emnet sporer av.

Det jeg peker på er at opera jukser om man kan kalle det det i forhold til IE7 & FireFox. Man ser at opera er "tilsynelatende raskere" enn både IE7 og Firefox. Mye av denne "speed forskjellen" kan tillegges cachingen opera bruker sett i forhold til de andre to.

9458229[/snapback]

Jeg vil nå si at lite men noe av forskjellen kan tillegges dette, om du ser på benchmarks så er opera stort sett raskere til alle oppgaver, også å hente opp sider på nytt, eller helt nye sider.

AtW

Lenke til kommentar

De testene det refererest til har ingenting med cache å gjøre. Opera har vært kjent for kjappest rendringstid i flere år.

Men joda, jeg tar poenget ditt.

Faktisk er det ikke bare cache som får Opera til å virke som et mer effektivt program: Også alle de deilige snarveiene, mouse-gestures, søkemuligheter m.m gjør at jeg er mye mer effektiv på nett, enn om jeg måtte ha brukt f.eks. Firefox. ;)

Lenke til kommentar
Er ikke Flash som er synderen da? Selv har jeg alltid flash-plugin deaktivert, og aktiverer bare de få gangene jeg trenger å se en video i flashformat. Hater rett og slett både flash-reklamer, flash-introer og selvsagt Flash-plugin i seg selv da den bruker altfor mye ressurser i forhold til de relativt primitive 2d animasjonene man sitter igjen med

Ja, det er mulig at det er flash som er skyld i det høye minneforbruket. Siden flash-avspilleren ikke er en egen prosess så går det og Opera for det samme.

Lenke til kommentar

Det er udiskutabelt at bruk av cache gjør en browser raskere enten det er FireFox/IE/Opera eller andre.

Hadde det ikke vært det ville ingen hatt cachede sider til og begynne med.

Jeg også driter i hva produsentene gjør for å få raskere browsing.

Men "jeg" liker at back gjør autoreload av siden slik at jeg ikke "er nødt til" å reloade manuelt .

Jeg sier heller ikke at "all" hurtigheten til opera kan tilskrives cache implementeringen men mye av den hurtigheten som oppfattes av brukeren når man browser f.eks med back/forward opsjonene (hvor det ikke reloades).

Lenke til kommentar

Kan også henge meg på at opera har minnelekasje..

Må vel restarte opera en gang vær dag ...Noe som er greit men skulle gjerne vært forruten.

Bruker nå 450MiB av minnet og har 11 tabs oppe.

Den begynner jo så fint på rundt småe 50MiB og jobber seg sakte men sikkert oppover til støre høyder.. trur aldri jeg har vært over 600MiB men.

Dere som ikke opplever dette, fortell oss hva dere gjør :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...