Jimmy Pop Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hvis du kjører i 120 i 120-sonen i sverige, kan du ikke bli tatt for det i Norge fordi at maks-sone i Norge er 100... Må løpe. Dårlig forklart! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Hvis du kjører i 120 i 120-sonen i sverige, kan du ikke bli tatt for det i Norge fordi at maks-sone i Norge er 100... Må løpe. Dårlig forklart! Joa var dårlig forklart det ja. Men så er det ikke noe copierings besyttelse på å kjøre i 120 i sverige heller da? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Så når det står copyright, og unauthorised copyng, hiring, lending of this record prohibited, kan eg som bur i norge kopiere så mye eg vil? Eg har allså lovt etter norsk lov til å copiere platen. Disse "avtalene" som står på DVD-plater eller i begynnelsen av filmer er ikke gyldige etter norsk lov. Dette er ikke en gyldig måte å inngå avtaler på her til lands. (Så vidt jeg har forstått det.) Innholdet i avtalene er også ofte lovstridig. Utenlandske filmprodusenter står ikke over norsk lov (ennå). DVD-Jon ble jo som kjent frikjent for å ha brutt "avtalen" som står på alle DVD-plater. Denne "avtalen" er altså ikke gyldig. LeD Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Disse "avtalene" som står på DVD-plater eller i begynnelsen av filmer er ikke gyldige etter norsk lov. Dette er ikke en gyldig måte å inngå avtaler på her til lands. (Så vidt jeg har forstått det.) Innholdet i avtalene er også ofte lovstridig. Utenlandske filmprodusenter står ikke over norsk lov (ennå). DVD-Jon ble jo som kjent frikjent for å ha brutt "avtalen" som står på alle DVD-plater. Denne "avtalen" er altså ikke gyldig. LeD Ok er vanskelig å skjønne dette LeD, Har sent en mail til lovdata og spurt hva vi har lovt til og ikke lovt til. Skal bli spennende å høre hva de sier, om de gidder/vil/har tid å svare da, det er det jo ikke sikker at de gjør? edit: fikk dette som svar, men ble ikke klokere?? Takk for henvendelsen. Lovdata har dessverre ikke anledning til å gi juridisk veiledning. Jeg legger imidlertid en lenke til åndsverksloven, som kanskje kan være til nytte: http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html Lenke til kommentar
Lch Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det meste av relevant info er allerede postet i tråden, Kjetil..... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det meste av relevant info er allerede postet i tråden, Kjetil..... Joda kan så være, men det er ikke så enkelt å forstå alle de lover og regler vi har her i landet larsC Lenke til kommentar
LeD Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Det meste av relevant info er allerede postet i tråden, Kjetil..... For å oppsummere noen interessante kilder: Åndsverklovens §12 Olav Torvund om §12 Therese Steen om digital eksemplarfremstilling til privat bruk LeD Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 LeD Takker LeD om den artikkelen "Therese Steen om digital eksemplarfremstilling til privat bruk. Den forklarer det bedre så det går ann å forstå. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Leste igjennom hele denne posten uten egentlig å bli noe klokere... Kan ikke en komme med en (riktig) oppsummering? Du kan kopiere til eget/privat bruk (studere og/eller "leke"), men ikke hvis du leier det? Gjelder dette alle nedenfor? Programmer/Spill[*]Musikk [*]Filmer Lenke til kommentar
LeD Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Du kan kopiere til eget/privat bruk (studere og/eller "leke"), men ikke hvis du leier det? Privat bruk er ikke det samme som eget bruk. Det omfatter også personer i din nære private krets. Programmer/Spill Nei! Musikk Ja. Filmer Ja. LeD Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Du kan kopiere til eget/privat bruk (studere og/eller "leke"), men ikke hvis du leier det? Privat bruk er ikke det samme som eget bruk. Det omfatter også personer i din nære private krets. Programmer/Spill Nei! Musikk Ja. Filmer Ja. LeD Nå ble jeg litt klokere Ok, da er det altså lov å kopiere musikk og filmer til nær vennekrets. (?) Peer2Peer er ulovlig, ettersom du ikke kjenner de du laster ned fra.(?) Programmer og spill er (fortsatt) ulovlig. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Peer2Peer er ulovlig, ettersom du ikke kjenner de du laster ned fra.(?) Jeg tror at du ikke begår en kriminell handling ved å laste ned musikk fra andre, men du begår derimot en kriminell handlig ved å la andre laste ned fra deg. :-) Du har ikke lov til å dele musikken utenfor "privat bruk" (def. nære venner og familie), men jeg tror ikke det står noe i loven som sier at du IKKE har lov å laste ned... Og ja: Programvare til datamaskin (innebærer også spill) er forbudt å kopiere. Så lenge det ikke er nødvendig for eksekvering av programmet. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg tror at du ikke begår en kriminell handling ved å laste ned musikk fra andre, men du begår derimot en kriminell handlig ved å la andre laste ned fra deg. :-) Du slenger ut en del påstander her Jimmy. Du legger ikke ved kilder, kanskje fordi det ikke finnes noen? Du har ikke lov til å dele musikken utenfor "privat bruk" (def. nære venner og familie). Etter hva jeg kan se, så er det ikke noe som hindrer deg i å dele filmer og musikk. Fra Lov om opphavsrett til åndsverk § 19: Er et eksemplar av et verk solgt med opphavsmannens samtykke, kan eksemplaret spres videre blant allmennheten. Det samme gjelder eksemplar av offentliggjort verk, og ethvert eksemplar av kunstverk eller fotografisk verk, som opphavsmannen på annen måte har overdratt. Bestemmelsen i første ledd gir, med unntak for byggverk og bruksgjenstander, ikke adgang til utleie. Heller ikke gir bestemmelsen adgang til utlån av maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram. Likestilt med leie er bytte som drives som organisert virksomhet. Altså koker dette ned til om bytteprogrammer kan karakteriseres som "organisert virksomhet". Jeg mener at det kan det ikke, fordi det ikke er noe krav om registrering eller gjenbytte, heller at det bør kalles "uorganisert virksomhet". Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg ikke har noen annen juridisk kompetanse enn det jeg leser i Norges Lover. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Here we go again.... (Får vel holde meg til det LeD sier...) Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg ser på alle som deler bra filmer og musikk som mine venner. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Feilpostet i annet om data, passer bedre under lagringsmedia Lenke til kommentar
LeD Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Etter hva jeg kan se, så er det ikke noe som hindrer deg i å dele filmer og musikk. Fra Lov om opphavsrett til åndsverk § 19: Her er det snakk om å spre videre et eksemplar. Da menes selvsagt å selge/gi bort det eksemplaret du eier. Å dele eksemplarer via p2p-nettverk innebærer framstilling og tilgjengeliggjøring av nye eksemplarer, da du beholder ditt eksemplar. Det er liten tvil om at dette er ulovlig. Men loven er jo ikke akkurat klokkeklar. De som skrev den hadde nok ikke hørt om Internett heller. Hverken gamle lover eller gamle forretningsmodeller passer særlig godt inn i den digitale framtiden. Men det er en annen diskusjon. LeD Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 Jeg tror at du ikke begår en kriminell handling ved å laste ned musikk fra andre, men du begår derimot en kriminell handlig ved å la andre laste ned fra deg. :-) Du slenger ut en del påstander her Jimmy. Du legger ikke ved kilder, kanskje fordi det ikke finnes noen? Vil bare minne om ordet "tror".. Jeg skrev at jeg TROR at du ikke begår en kriminell handling. Jeg har ingen kilder, og sier ikke at det betyr det, det er bare hva jeg tror... Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 20. januar 2003 Del Skrevet 20. januar 2003 I følge norsk lov er det ikkje ulovleg å laste ned musikk/film osv... (kanskje fordi det ikkje finst lover som dekker dette?), men det er ulovleg å dele (P2P), eller på annan måte (websider++) gjere opphavsbeskyttet materiale tilgjengeleg for andre... dette er også grunnen til at det ulovleg å linke til mp3-filer, sjølv om det ikkje er ein sjølv som legger ut filene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå