Gå til innhold

Artige ting å lage med nevøen min

Tandamram

Anbefalte innlegg

Har en nevø på 8 år som jeg tenkte jeg skulle lage litt artige saker med. Så blant annet at lagde en ganske eksplosiv blanding på Mythbusters av Cola Light og "mints"? Noen som vet hva vi kunne brukt som tilsvarende her i Norge? Dette bør jo helst være husholdningsartikler, eller noe man kan finne hos nærmeste jernvare. Kan også si med det samme at jeg ikke er interessert i forslag med høy risiko.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
btw: Plumbo er et vaskemiddel eller noe, smeller godt det ass, men som sagt søk på google

9456148[/snapback]

Plumbo er giftig og etsende væske som brukes til å åpne tette avløp. Ikke akkurat noe barn (eller voksne for den del) bør leke med... Særlig ikke til å lage 'bomber' av denne typen som potensielt spruter overalt og dermed er lett å få på huden.

Lenke til kommentar
btw: Plumbo er et vaskemiddel eller noe, smeller godt det ass, men som sagt søk på google

9456148[/snapback]

Plumbo er giftig og etsende væske som brukes til å åpne tette avløp. Ikke akkurat noe barn (eller voksne for den del) bør leke med... Særlig ikke til å lage 'bomber' av denne typen som potensielt spruter overalt og dermed er lett å få på huden.

9456173[/snapback]

oisann. jeg er et susehue. takk for informasjonen. beklager hvis dette ble sett på som useriøst:/

Lenke til kommentar

Nå er det ikke alle eksperimentene her som er mulig å gjøre ved hjelp av ting man finner på et vanlig kjøkken, men noe av det skulle vel være interessant:

http://www.viten.ntnu.no/doc/kjemi04-02.pdf

Og uten å ha lest nøye gjennom hva som står der så kan jeg tilføye at du kan prøve å ta en kvart C-vitamin tablett (av typen som bruser i vann) i stedet for bakepulver og blande med vann i en kinderegg/filmrullboks. Effekten er kanskje litt større enn med bakepulver.

Du kan også forsøke å tenne på en sukkerbit rett fra esken, og så etterpå prøve å tenne på den etter at du har dyppet den i sigarettaske. Forskjellen er visstnok stor.

En annen ting er å ta to kopper/glass vann og blande sitronsyre i det ene glasset og natron i det andre og røre så du har to omtrent blanke løsninger og helle innholdet av det ene glasset over i det andre. Det du heller over i bør være så stort at det ikke blir mer enn halvfullt når du heller over.

Det er det jeg kommer på i farta, og det er stort sett tatt rett fra hukommelsen så jeg garanterer ikke for resultatet, men jeg tror du kan ha litt å prøve på nå.

Lenke til kommentar
Litt OT, men hjelper Plumbo noe særlig til tette avløp?

Jeg lurer pga. vi har et avløp hjemme som er ganske tett (vannet renner veldig sakte gjennom løpene)

9458854[/snapback]

Det tærer ihvertfall veldig på rørene dine.

9458857[/snapback]

Det er metallrør

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Prøv å få tak i en barnebok om astronomi. Husker jeg hadde det når jeg var mindre. Det ble til en drøss med barnevennlige eksperimenter med den samtidig som det var lærerikt. Husker dessverre ikke navn på boka utenom at det var cappelen som utga den.

Lenke til kommentar

Ang. mentos å kola... Det må være mint-mentos.. Frukt-mentosen har glasering som glatter ut de små hullene som luftboblene "produseres" i.

Ang. bakepulver og kinderegg... Ha på regnklær... Hvis du får det på tøy så går det fan ikke av igjen :)

Ang. plumbo... VÆÆÆ!

Ellers kan man jo gjøre noe så enkelt som å stikke på apoteket og kjøpe PH-strips og sjekke PH på forskjellige ting. Kanskje ikke så umiddelbart spennende som det andre, men ganske interessant.

Stålull på 4,5V batteri er jo litt gøy...

EDIT:

Og til vedkommende litt lenger opp her,

Angående trådens overskrift: Pøs på med hormoner og lag en niese. Kanskje ikke spesielt festlig for nevøen riktignok.

Nå er vel tittelen "Artige ting å lage med nevøen min. Så ditt forslag er vel ikke spesiellt bra ;)

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...