Montolio Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Har kobla PCen til TVen via DVI-HDMI, og vil nå ha lyden fra PCen til hjemmekinoanlegget mitt. Har et 5.1 surroundset med DVD-spiller som hjemmekinoreciever. Har bare analog tilkoblingsmulighet, ettersom den eneste digitale lydinngangen (SPDIF, coaxibel) finnes på TVen. Har nå kobla opp slik at det går en converter fra èn enkelt minijack til analoge phonokabler, som er kobla til recieveren. Problemet mitt er da at jeg får ikke ordentlig surroundlyd, da samme lyden blir sendt i både front- og bakhøyttalerne, samt at senterhøyttaleren ikke gir lyd fra seg. Noen som har noen forslag til hvordan kabler jeg må ha mellom PCen og recieveren for å få full surround? Har 7.1 kanals innebygd lydkort på et ASUS P5B-E plus hovedkort. Setter stor pris på alle svar Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Hvilken forsterker har du? Minijack til spdif inn på forsterker fungerer. Husk at du må ha prekodet signal for å få Dolby Digital eller DTS gjennom spdif. Detter er det stort sett kun DVD'r som har. Skal du ha surround fra spill så må du bruke mange analoge kabler. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Kan jeg anbefale deg å kjøpe et PCI lydkort? Har selv onboardet nå (temporær løsning), og hvis man hører godt etter, hører man en lav konstant støy... Som sagt, har du et bra anlegg, kjøp deg PCI lydkort... Lenke til kommentar
ayufan Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Om du kun har analoge 2 kanals tilkoblinger lar det seg ikke gjøre å få surround på reciveren din. Om reciveren har analog tilkobling for 5 kanaler, kan det trikses til med litt kabler fra lydkortet. Gi evt navn på reciveren, så vil jeg kunne se om det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Jeg får surround f.eks fra Wii'en min om jeg kobler lydkablene rett inn i recieveren, så det burde gå emd PC også tenker jeg. Har dette settet. med DVD-spilleren som reviecer. Den har bare en enkelt phonoinngang, og ikke noe digital inngang, desverre http://www.samsung.com/no/products/homethe...e/ht_thx22r.asp Problemet som jeg forstår det er at lyden sendes ut via bare en inngang fra pcen, så all lyden blir lik til alle høyttalerne på hjemmekinoanlegget. Har koblet minijack inn i den grønne inngangen på hovedkortet. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Den grønne er ikke spdif, altså digitalt. Du må bruke digitalutgangen og digitalinngangen. Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Jeg har IKKE SPDIF inngang på forsterkeren min, det er akkurat det som er problemet. Lyden må gå igjennom Phono, og det er derfor jeg ikke helt vet hvordan jeg skal koble kablene. Må jeg ha typ dobbel minijack til phono? Slik som det er nå har jeg bare 2-kanalslyd, mens jeg helst vil ha 5. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Jeg har IKKE SPDIF inngang på forsterkeren min, det er akkurat det som er problemet. Lyden må gå igjennom Phono, og det er derfor jeg ikke helt vet hvordan jeg skal koble kablene. Må jeg ha typ dobbel minijack til phono? Slik som det er nå har jeg bare 2-kanalslyd, mens jeg helst vil ha 5. 9459963[/snapback] Phono er ingen inngang med en plugg-standard. Spdif er ingen plugg-standard men en overføringsstandard. Men har du ingen digitalinngang så må du bruke 3-4 mini-jack kabler fra hovedkort til forsterkerens 5.1 analog inngang. Ser faktisk ut som du har kjøpt noe uten innganger, er kun en analog inn, og den er sikkert stereo. Trist og leit det der. Endret 9. september 2007 av hifiking Lenke til kommentar
Montolio Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Hr fått surround fra de inngangene før via f.eks Nintendo Wii, og det er også innstilliger for surroundlyd etc. for AUX, og ettersom det er eneste AUX inngang, så må det være mulig å få Surround via den. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er nok mulig å få surround men da må lyden som sendes ut være kodet som Dolby Pro Logic eller Dolby Pro Logic II. Om dette er mulig må lydkortet eller programvare klare å levere lyden i det formatet. Wii støtter Dolby Pro Logic II. space Lenke til kommentar
ayufan Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Så vidt jeg kan se utifra produktPDFen så lar det seg ikke gjøre å bruke denne som en surroundforsterker. Surroundelen fungerer på DVD, men den har kun en analog inngang. Og er denne inngangen kun 2 (2x phono) så lar det seg ikke gjøre. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Dolby Pro Logic og Dolby Pro Logic II dekoder analoge signaler til flere kanaler enn 2. Faktisk opp mot 7.1 med Dolby Pro Logic II+ og det kun med to analoge tilkoblinger. For info sjekk Wikipedia. space Lenke til kommentar
ayufan Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) *litt kjapp* Har faktisk aldri prøvd å sende signaler ut med Dolby Prologic men det virker jo sannsynlig for at det fungerer. Endret 10. september 2007 av ayufan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå