HowCome Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Hei! Jeg bare lurer... hvordan er det å bo i England sånn generelt? Hvordan er forskjellene mellom det norske samfunnet og kulturen, og den engelske? Vil man lett tilpasse seg reglene, eller er engelskmenn heller sære? Interessant å høre erfaringer! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Mange nordmenn studerer i England, og trives der. England er stort nok til at det er store forskjeller landsdelene imellom. Dette med kultur kan lett boi kontroversielt, men mitt inntrykk er at de er mer konservative enn nordmenn, og da mener jeg ikke at alle stemmer på partiet. Jeg tenker mer på at roller, sosiale forhold og spesielt dette med klasseskiller, er fortsatt startkt der, og ikke så endret som det er i Norge. En jeg kjenner fra London East End fortalte meg en gang at han ikke likte å gå til banker fordi det ikke var en del av hans verden, som han sa det. I Norge krever folk raskere service, hvis ikke flytter vi pengene til en annen bank, og med den største selvfølgelighet. De fleste har glemt at det er ikke så mange ti-årene siden at fok bokstavelig talt kunne stå med lua i hånda. Norge er et anderledesland; regn med at det meste er anderledes i utlandet. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg bor i England nå, og jeg trives hittill. Har bare vært her i en og en halv måned, så føler ikke at jeg kan svare på alt enda, men får da prøve litt. For det første er engelskmenn, som Codename_Paragon sa, mer konservative enn oss nordmenn. Det virker som om noen av holdningene deres fortsatt henger igjen fra 1930. Jeg regner med at du er kjent med at de er mye mer "høflige" enn oss nordmenn. Det jeg mener med å sette det i gåsetegn er at dette er en åpenbart påtatt høflighet, og at de som regel ikke mener noe med det. (Ikke det at jeg ser noe galt i det.) Man sier alltid please, thank you, pardon, excuse me osv. De er også MYE strengere med å kødde med offentlig ansatte. Du burde ikke dra en grov vits til politimannen når du går forbi han på gata, eller togkonduktøren for den saks skyld, da det kan få alvorlige konsekvenser. Hvis du har planer om å leie et sted å bo, burde du ikke klage på tepper. Det er tepper over alt, og det gjør meg nesten gal. Engelskmennene sier det er fordi det er varmt, men de har tydeligvis ikke hørt om varmekabler... I tillegg har de to kraner på vaskene. Det er helt normalt å ta seg en øl eller to på nærmeste pub, selv om det er onsdag. Gjerne også til lunsj. Jeg er ikke sikker på hva du vil vite, men dette er hvertfall noen av mine erfaringer fra Wolverhampton i West Midlands den siste tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå