Gå til innhold

Retur / angrerett

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et utstillingsobjektiv hos en fotobutikk.

Men jeg angrer på kjøpet da jeg har mer lyst på et annet objektiv med mindre tele.

Er det mulig å levere tilbake objektivet og enten få pengene igjen eller bytte det mot det andre objektivet jeg heller ville ha og betale mellomlegget?

Jeg vet det er mulig å levere tilbake ubrukte ting, men siden dette var et utstillingsobjektiv og all embalasje allerede er brutt så hvordan vil butikken stille seg til retur?

Kjøpt lørdag, leveres tilbake mandag hvis mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt som det blir sagt over. Ved kjøp fra fast utsalgssted (butikk) er det ingen lovpålagt returrett/angrerett. De butikkene som allikevel har en slik praksis strekker

seg altså lenger enn det lovens bokstav pålegger dem å gjøre.

Du skal allikevel gå tilbake og spørre om det er mulig å komme til en ordning.

Om du ønsker å kjøpe noe annent i den samme butikken er det kanskje rom for

å få til en avtale. Om den tingen i tillegg er ørlite grann dyrere, er det enkel

bedriftsøkonomi å regne seg til at dette vil være motiverende for selger.

Du har altså ingen rett, men ved riktig tilnærming og et lite kjøpssignal i

blikket er det nok håp :-)

Lenke til kommentar

De fleste fotobutikker imøtekommer nok kundens ønske i en slik sak om

a) Kunden ikke har tatt gjenstanden i bruk mer enn at han har sett på den/prøv den et par ganger. At det er en utstillingsmodell, tar nok butikken med i betraktningen (forstår at emballasjen er brutt av den grunn).

b) Kjøper noe i samme butikk/godtar tilgodelapp.

c) Er seg bevisst at man ikke har denne rettigheten, og oppfører seg deretter i kontakt med butikken. Man kommer så utrolig mye lengre med et smil og en høflig tone, enn om det høres ut som man krever noe.

Lenke til kommentar

Vil bare melde fra om at Japan Photo stilte seg positiv til å bytte objektivet mot det andre jeg ville ha (billigere et).

Jeg sendte først en mail og spurte om det var mulighet for å bytte objektivet da jeg følte jeg hadde kjøpt feil.

Fikk kjempepositivt svar:

Hei!

Først og fremst må jeg bare takke for alle gode ord. Hyggelig å høre at

du er fornøyd med Japan Photo. Og det skal du jo selvfølgelig fortsette å

være! Hvis du har objektivet komplett i esken slik det lå når du kjøpte

det, og det er salgbart videre igjen, kan du godt få bytte det i et

annet. Bare ta med deg alt i esken ned hit, og gjerne kvitteringen også

hvis du har den. Så skal vi nok prøve å ordne det.

Mvh. xxx, fra Japan Photo

Har nå byttet ut 100mm macro med 60mm macro :).

Fornøyd JP kunde som altid!

Endret av betebete
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...