Artico01 Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Heisann! Jeg er veldig uerfaren når det gjelder fotografering, Har ikke mye peiling på det. Men er veldig intressert i å lære litt. Ønsker da spesiellt å ta bilde av en stjernehimmel. Hvordan gjør jeg dette? Hvilke innstillinger skal jeg ha på et Sony Alpha 100 speilrefleks? Hadde også vært veldig flott hvis noen kunne forklart meg litt om Lukketid og blender, har ikke skjønt dette helt enda Takk på forhånd Hilsen Eirik Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 kort og enkelt: LINK (skal sove nå, så du får unnskylde at eg gjorde det så enkelt) Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Hadde vært veldig takknemelig hvis noen kunne forklart det på en litt annen måte enn her. Skjønte ikke helt hva som stod der. Takk på forhånd Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Hadde vært veldig takknemelig hvis noen kunne forklart det på en litt annen måte enn her. Skjønte ikke helt hva som stod der. Takk på forhånd 9456336[/snapback] Du lasta ned kompendiet? uansett: Lukker: Lukker (tid)En gardin inne i kameraet (lukkergardinen) åpner og lukker for lyset som slipper inn til filmen. Den tiden lyset får slippe inntil filmen kalles for lukkertid. Jo lengre lukkergardinen står åpen, jo mere lys slipper inn. Lukkertiden stilles inn på kameraet. Lang lukkertid gir bevegelses-uskarphet. Kan være en fin effekt (vann, flere blitzblink, male med lys...) Kort lukkertid fryser motivet skarpt til filmen. blender: Stor blenderåpning = Mye lys, men liten dybdeskarphet i bildet. Liten blenderåpning: Lite lys, men stor dybdeskarphet. Blenderskalaen: 1 1.4 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22 32 45 64 Stor åpning (mye lys) Liten åpning (lite lys) Alt hentet fra linken i innlegget eg ga deg i går. Endret 9. september 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Men hvor stiller jeg inn lukke tid på et sony alpha 100 kamera? Jeg finner det ikke. Noen som vet hva det står under i menyen på dette kamera? Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Du har vel manual til kameraet ditt? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) greitt, no har eg aldri så mykje som holdt i et A-100, men skal prøve mitt beste for å forklare: lukkertid: først: skru denne slik at ''M'' peiker mot den kvite dotten, du har no aktivert manuell-modus, gratulerer. deretter: skru på dette, gratulerer, du har nå forandret lukkertiden. godt jobbet! Blender: gjør som over, men i samtidig som du skrur på denne: hold inne denne: gratulerer! du har nå forandre blender. å kombinere desse: No når du kan både å justere blender og lukker kan du bruke den sagnomsuste lysmålereren for å finne den rette kombinasjonen av desse; når den lille prikken er på midten av dan lange linja (inne i søkeren) er det gode sjanser for at eksponeringa blir rett. Og inntil neste gang: RTFM! -nippy. Endret 20. mars 2008 av turnipkongen Lenke til kommentar
Jostop Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Når du har funnet ut av lukker og blender kan du jo sjekke ut denne siden for litt info om astrofoto: http://www.astroweb.no/artikler-astroweb/a...foto-del-1.html Lenke til kommentar
Artico01 Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Kunne noen forklart hvilke innstilinger som er best? Sånn hvor høy iso, lukkertid og blender? Hadde blitt veldig takknemlig Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Det er ikkje ein særskild innstilling som er «best». Eg vil anbefale at du les fotokompendiumet du finn her. Det forklarer iso, lukkartid og blender. Du finn òg svar på andre ting du kanskje lurer på. Viss det er noko du ikkje skjøner kan du alltids spørje igjen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Kunne noen forklart hvilke innstilinger som er best? Sånn hvor høy iso, lukkertid og blender? Hadde blitt veldig takknemlig 9475273[/snapback] Iso vet du hva er. Det er følsomheten for lys, som bestemmer hvor mye lys som må til for å få et riktig eksponert bilde. En blender regulerer hvor mye lys som slipper inn på sensoren, og lukkeren avgjør hvor lenge det skal slippe inn. Det finnes altså ingen kombinasjon som er best. Det finnes et utall forskjellige innstillinger som er riktig for de til enhver tid skiftende lysforholdene. Teorien er altså mengde lys som slipper inn + hvor lenge du slipper det inn + gjeldende lysforhold og følsomhet = riktig eksponering. Det er med andre ord umulig å svare på spørsmålet ditt for andre enn han/hun som er sammen med deg akurat når du skal ta bildet. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 Hei, Sett ISO så lavt som mulig for å unngå støy. Sett objektivet til en blender det er veldig skarpt på (f/7, kanskje? det er bare å sjekke en skarphetstest av objektivet..). Still så på lukkertiden (i manuelt modus) til eksponeringen blir rikitg. Det kan være at du må eksperimentere deg frem til en bra lukkertid. I såfall: Pytt - du har god tid! Det finnes også en pixelmapping-funksjon du må bruke når du skal ta bilder med lang lukkertid. Let i manualen! Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Heisann! Jeg er veldig uerfaren når det gjelder fotografering, Har ikke mye peiling på det. Men er veldig intressert i å lære litt. Ønsker da spesiellt å ta bilde av en stjernehimmel. Hvordan gjør jeg dette? Hvilke innstillinger skal jeg ha på et Sony Alpha 100 speilrefleks? Hadde også vært veldig flott hvis noen kunne forklart meg litt om Lukketid og blender, har ikke skjønt dette helt enda Takk på forhånd Hilsen Eirik Informasjon om hvordan du tar bilder av stjernehimmelen finner du her: http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/TOC_AP.HTM -Men les bruksanvisningen til kameraet ditt FØRST, og ØV deg på å bruke det i dagslys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå